ببینیم فرمت تازه لیگ قهرمانان اروپا چقدر به جذاب‌شدن بازی‌ها کمک خواهد کرد.

به گزارش همشهری‌آنلاین، امشب نخستین دوره لیگ قهرمانان اروپا با فرمت عجیب و جدیدش آغاز می‌شود. در دوره جدید که تعداد تیم‌ها به ۳۶‌تیم افزایش یافته، بازی‌ها در ۳‌شب برگزار می‌شود که در اینجا بد نیست نگاهی به مهم‌ترین بازی‌های شب اول داشته باشیم. خوبی فرمت جدید این است که در همین شب اول قرار است شاهد یک ‌بازی جذاب بین ۲‌تیم پرافتخار جام باشیم.

تقابل پرافتخارها

میلان با ۷‌بار و لیورپول با ۶‌بار، پرافتخارترین تیم‌های لیگ قهرمانان پس از رئال به‌ حساب می‌آیند. با توجه به همین نکته ‌این مهم‌ترین بازی امشب است؛ مهم‌تر از رئال و اشتوتگارت. سران باشگاه ایتالیایی به سرمربی خود چند هفته بیشتر فرصت نداده‌اند. فونسکا موظف است سبک تیم را بهبود بخشد. میلان این هفته ۴ بر یک جنوا را برد اما لیورپول نخستین شکست خود را از زمان کناره‌گیری یورگن کلوپ و با سرمربی هلندی جدید خود -اسلات- مقابل ناتینگهام متحمل شد.

این پنجمین دیدار میلان و لیورپول در رقابت‌های اروپایی خواهد بود که نیمی از آنها در فینال لیگ قهرمانان بوده که اولی را لیورپول در فصل ۰۵-۲۰۰۴ در ضربات پنالتی برد و دومی را میلان ۲‌فصل بعد. آن زمان آنچلوتی هدایت میلان را برعهده داشت.

لیورپول هر ۳‌بازی خود در لیگ قهرمانان اروپا را در ورزشگاه سن‌سیرو (جوزپه مه‌آتزا) برده است؛ در سال ۲۰۰۸ با نتیجه یک بر صفر و در سال‌۲۰۲۲ با نتیجه ۲ بر صفر مقابل اینتر و در سال‌۲۰۲۱ با نتیجه ۲ بر یک مقابل میلان. این تنها رکورد صددرصدی پیروزی یک تیم در این ورزشگاه است.

لیورپول ۴‌ تا از ۵بازی اخیر خارج از خانه خود را مقابل تیم‌های ایتالیایی در رقابت‌های اروپایی برده و تنها یکی را باخته است و هر ۵بازی از سال‌۲۰۲۰ به بعد برگزار شده است. پیش از آن قرمزها تنها ۳‌ تا از ۱۴بازی خود را از حریفان ایتالیایی در خاک این کشور برده بودند؛ ۳‌مساوی و ۸‌شکست.

میلان در ۴‌بازی اخیر خود مقابل تیم‌های انگلیسی در لیگ قهرمانان اروپا شکست نخورده (۲‌برد و ۲تساوی) و هر دو در ۲فصل قبل (مقابل تاتنهام و نیوکاسل) بوده است. آنها هرگز در ۵‌بازی متوالی مقابل حریفان انگلیسی در اروپا بی‌شکست نمانده‌اند.

پائولو فونسکا پس از مورینیو با اینتر (۲۰۰۸-۲۰۱۰) دومین پرتغالی خواهد بود که یک باشگاه ایتالیایی را در لیگ قهرمانان اروپا هدایت می‌کند.

قهرمان وارد می‌شود

رئال باز هم به یک تیم آلمانی خورده. اشتوتگارت پانزدهمین تیم مختلف آلمانی است که در اروپا به مصاف رئال‌مادرید می‌رود؛ یعنی پرافتخارترین باشگاه تاریخ تقریبا با یک لیگ از تیم‌های آلمانی روبه‌رو شده است. این در حالی است که رئال هنوز در این فصل با امباپه به اوج نرسیده و نتوانسته فوتبال خوبی را با مهره‌های جدیدش به نمایش بگذارد. رئالی‌ها امیدوارند تیم‌شان در تورنمنت محبوب‌شان به روزهای خوب برگردد و بتواند از قهرمانی فصل پیش خود دفاع کند.

اشتوتگارت اولین‌بار پس از سال‌۲۰۱۰ در لیگ قهرمانان حاضر می‌شود. آخرین بازی آنها هم مقابل یک تیم اسپانیایی به نام بارسلونا بود که در مرحله یک‌هشتم ۴ بر صفر به این تیم باختند و در مجموع با نتیجه ۵بر یک حذف شدند. تیم آلمانی تنها ۲تساوی مقابل اسپانیایی‌ها به‌ دست آورده و ۴‌تا را باخته است.

رئال تنها یک بازی از ۲۱‌بازی اخیر خود را به تیم‌های آلمانی در اروپا باخته (۱۴‌برد و ۶‌تساوی) و تنها شکست‌شان در یک دیدار تشریفاتی در ۲فصل پیش در زمین لایپزیش ثبت شده؛ با نتیجه ۳ بر ۲. آنچلوتی که صعود تیمش قطعی شده بود، برای این بازی ۵تغییر در ترکیب اصلی خود ایجاد کرد.

رئال‌مادرید تنها در یکی از ۷۴‌بازی خانگی اخیر خود در لیگ قهرمانان اروپا موفق به گلزنی نشده که به شکست ۳ بر صفر خانگی مقابل زسکا مسکو در ‌مرحله گروهی در دسامبر ۲۰۱۸ مربوط می‌شود.

اشتوتگارت در ۶‌بازی آخرش در رقابت‌های اروپایی بدون برد بوده (۳‌شکست و ۳‌تساوی). تیم آلمانی اگر امشب هم پیروز نشود، با بدترین رکورد تاریخ خود بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۴ که ۷‌بازی پیاپی را نبرده بود، برابر می‌شود.

منبع: روزنامه همشهری