سامانه ثبت سفارش و توزیع کتاب های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ فرصتی برای جامانده‌ها در این زمینه فراهم کرده که می‌توانند به‌موقع از این فرصت نهایی استفاده کنند.

به گزارش همشهری آنلاین، با نزدیک شدن به روزهای پایانی شهریور و قرار گرفتن در آستانه ماه مهر و بازگشایی مدارس، جنب‌وجوش و تکاپوی خانواده‌های دانش‌آموزان برای آماده‌سازی و فرستادن فرزندان‌شان به مدارس هم شتاب بیشتری به خود گرفته است. در این میان، ثبت سفارش و تهیه کتاب‌های درسی، یکی از اولویت‎های این خانواده‌هاست. خیلی از آن‌ها در زمان‌های تعیین شده نسبت به ثبت سفارش تهیه کتاب‌های درسی فرزندان‌شان در موعد مقرر اقدام کرده‌اند اما در این میان هنوز هستند خانواده‌هایی که تا این زمان در این زمینه اقدام نکرده‌اند.

با توجه به این که تاریخ و مهلت ثبت سفارش برای تهیه کتاب‌های درسی دانش آموزان چندی پیش به پایان رسیده است و در این مدت برخی از خانواده‌ها هنوز موفق به ثبت سفارش نشده‌اند، سامانه ثبت سفارش و توزیع کتاب های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ فرصتی برای جامانده‌ها در این زمینه فراهم کرده که می‌توانند به‌موقع از این فرصت نهایی استفاده کنند. بنابر این، اگر دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها فرصت نکرده‌اند تا این زمان نسبت به ثبت سفارش تهیه کتاب‌های درسی اقدام کنند، تا ۳۱ شهریور فرصت دارند با مراجعه به سامانه‌های اعلام شده اقدام کنند.

همزمان حجت‌الاسلام علی لطیفی، رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در آستانه بازگشایی مدارس به تشریح وضعیت کتب درسی دانش‌آموزان پرداخت و گفت:«برای همه دانش‌آموزان و کسانی که اصلاح سفارش دارند، برای دانش‌آموزانی که به هر تقدیر موفق به ثبت نام نشوند و ثبت نام آنها مشکلی داشته باشد، حتی می‌خواهم بگویم برای بعد از مهر امکان ثبت سفارش داریم.»

ثبت سفارش و توزیع کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ تمامی دوره های تحصیلی از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به نشانی my.gov.ir یا پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش به نشانی my.medu.ir یا سامانه irtextbook.ir انجام می شود.

  • شیوه ثبت نام و ثبت سفارش خرید کتاب درسی

دانش‌آموزان و اولیاء آنان، در صورت تمایل می توانند از طریق سامانه مذکور نسبت به ثبت سفارش انفرادی اقدام کنند و برای ورود به سامانه کد ملی دانش‌آموز، نام کاربری و شش رقم سمت راست شماره سریال شناسنامه دانش‌آموز، «رمز عبور» ورود به سامانه می باشد.

کتاب های درسی دانش‌آموزان تمامی دوره های تحصیلی، از طریق مدرسه محل تحصیل آنان که در سفارش دانش‌آموز قید شده است، توزیع می شود.

  • تحویل کتاب درسی از اداره آموزش و پرورش منطقه به مدرسه، براساس سفارش‌های (فردی یا گروهی) پرداخت شده در سامانه خواهد بود.
  • دانش‌آموز یا اولیای دانش‌آموز صرفاً موظف به پرداخت هزینه کتاب درسی برابر با قیمت پشت جلد (ثبت شده در سامانه) هستند؛ برای همین، دریافت هرگونه وجه اضافی ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.
  • به دلیل الکترونیک بودن فرآیند فروش و توزیع کتاب‌های درسی، کنترل ثبت سفارش کتاب درسی دانش‌آموزان از طریق سامانه امکان‌پذیر است؛ لذا درخواست ارائه نسخه چاپی (پرینت) برگ سفارش کتاب درسی از دانش‌آموز یا اولیای دانش‌آموز ممنوع است.
منبع: همشهری آنلاین