تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۸

رئیس شورای شهر تهران در دویست و شصت و سومین جلسه اعلام کرد که با بازگشت غرفه‌های غذا به خیابان سی تیر مخالف هستیم.

همشهری- زینب زینال زاده: خیابان سی تیر، قدیمی‌ترین خیابان غذای تهران است و از دهه ۹۰ اغذیه‌فروشان در آن مستقر و شروع به فعالیت کردند. اواسط سال گذشته بود که باهدف بازطراحی جدید، اغذیه‌فروشان تعطیل شدند و مقرر شد در راستای توسعه گردشگری علاوه بر غرفه اغذیه‌فروشی، غرفه‌های کتاب هم پیش‌بینی شود. ۳ روز پیش بود که سعید بیگی مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران از اتمام عملیات بازطراحی و بازگشت اغذیه‌فروشان تا اواسط مهر خبر داد. مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در حاشیه دویست و شصت و سومین جلسه به موضوع بازگشت اغذیه‌فروشان واکنش نشان داد و گفت که تلاش زیادی شد تا اغذیه‌فروشان سی تیر جمع‌آوری شوند و با راه‌اندازی و بازگشت مجدد اغذیه‌فروشان به این خیابان مخالف هستیم.

  • موافقت اعضا با تشکیل سامانه شناسایی و پایش منابع آلاینده

موضوع: بررسی طرح الزام شهرداری تهران به ایجاد سامانه شناسایی و پایش منابع آلاینده در مناطق ۲۲ گانه

ارائه گزارش توسط مهدی پیرهادی: دسترسی سریع به اطلاعات، کاهش خطاهای احتمالی و تصمیم‌سازی در این حوزه با راه‌اندازی سامانه موردنظر تقویت می‌کند

تکالیف شهرداری: شهرداری تهران باید هر ۶ ماه یکبار گزارش‌های خود را ارائه دهد. حداکثر تا پایان امسال سامانه راه‌اندازی شود. کارخانه‌های آسفالت و ام‌آراف باید سخت‌گیرانه‌تر پایش شود

تصمیم شورا: با حداکثر آرا طرح تصویب شد

  • نمایندگان به ۹ پلاک ثبتی رأی باغ دادند

موضوع: ۲۰ پرونده پلاک ثبتی بررسی شد

تصمیم شورا: رأی باغ برای ۹ پلاک ثبتی صادر شد

جزئیات پلاک ثبتی باغ: ۵ پلاک ثبتی باغ در منطقه یک و ۴ پلاک دیگر در مناطق ۳، ۴، ۶ و ۲۲ قرار داشتند

  • انتخاب حسابرسان سال ۱۴۰۳ مدیریت شهری

موضوع: بررسی طرح تعیین حسابرسان منتخب شورا جهت انجام عملیات حسابرسی سال ۱۴۰۳ شورا، شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به شهرداری تهران

توضیح توسط محمد آخوندی: پس از انتشار فراخوان ۱۶ مؤسسه انتخاب شدند و تمامی قراردادها با شورا منعقد می‌شود و حق‌وحقوق آنها از بودجه شورا پرداخت خواهد شد.

تصمیم شورا: اعضا با حسابرسان تعیین شده، موافقت کردند.

  • تعیین حق‌الزحمه اعضای کمیسیون‌ها

موضوع: اصلاحیه مصوبه تعیین میزان و چگونگی پرداخت حق‌الزحمه اعضای کمیسیون‌ها

توضیح محمد آخوندی: بر اساس اعلام وزارت کشور برای هر بازدید ۴۲۰ هزار تومان به‌عنوان حق‌الزحمه ثابت تعیین شده است

تصمیم شورا: با موافقت اعضا به تصویب رسید.

چه موضوعات در جمع خبرنگاران مطرح شد؟

فعالیت هتل ولنجک عمرانی نیست

مهدی چمران رئیس پارلمان شهری در حاشیه دویست و شصت و سومین جلسه شورا در جمع خبرنگاران حاضر شد و در خصوص موضوع هتل ولنجک گفت: «فعالیت در هتل ولنجک عمرانی نیست و متأسفانه موارد مطرح شد درست نیست. قرار شد کمیسیون ماده ۵ بررسی و رأی دهد که رأی مثبت دادند. به‌هرحال باید این موضوع در شورای‌عالی معماری و شهرسازی پیگیری شود.» او در ادامه به سایر پرسش‌ها هم پاسخ داد.

عدم نظارت شورا بر عملکرد شهرداری: یکی از نمایندگان دوره یازدهم مجلس دراین‌خصوص اظهارنظر کرده بود که باید عنوان کنم دقیق‌ترین کار برای نظارت حسابرسی است و ما تمام مسائل ریزودرشت مالی را می‌بینیم. علاوه بر این اعضا به‌صورت نقد کننده جدی مسائل مربوط به شهردار را بررسی می‌کنند و تذکر می‌دهند و تذکرات را به سؤال تبدیل می‌کنند.

حضور شهردار در شورا: ما در دستور قرار دادیم که شهردار در مورد مسکن توضیح دهد؛ چه سؤال مطرح شده باشد و چه نشده باشد.

جمع‌کردن سنگ‌فرش خیابان‌ها: ما گفتیم چهارراه‌ها و میادینی که نیاز است خودروها سرعت کمتری داشته باشند سنگ‌فرش ایجاد شود و اکنون کندن سنگ‌فرش‌های کار ضروری و به‌صرفه نیست.

تغییر کاربری خیابان‌ها: هیئت تطبیق فرمانداری درگذشته طرح تغییر کاربری تعدادی از خیابان‌ها را رد کرد و شورا مصوبه خود را پس گرفت.

منبع: روزنامه همشهری