نیره بهتری: نه‌ ‌قصد داریم نگران‌تان کنیم، نه خیال‌تان را بابت همه‌چیز آسوده، زیرا نه آن‌چنان اوضاع بر وفق مراد است که بخواهید و نه آن‌چنان آشفته که خواب آرام‌تان را بر‌هم بزند.

خلاصه این که پیشنهاد می کنیم این گزارش را بخوانید تا هم از این درد ناشناخته باخبر شوید و هم از درمان آن.

آنفلوآنزای خوکی یک بیماری تنفسی به‌شدت مسری است که غالبا خوک‌ها را مبتلا می‌کند.

 این بیماری توسط یکی از زنجیره ویروس‌های آنفلوآنزای نوع‌‌A‌ ایجاد می‌شود و به‌طور‌معمول توسط قطرات تنفسی و طی تماس مستقیم یا غیرمستقیم به دیگری منتقل می‌شود. انواع مختلف ویروس می‌تواند خوک‌ها یا پرندگان و حتی انسان را مبتلا کند.

 خوک‌ها ممکن است به‌صورت همزمان با چند نوع ویروس متعلق به این زنجیره شامل انواع انسانی و نوع پرندگان آلوده شوند و همزمان چند نوع ویروس امکان‌ تبادل قطعات ژنی بین ویروس‌ها را فراهم می‌کند و منجر به پیدایش نوع جدیدی از ویروس می‌شود. خطر اصلی این ویروس جدید، آشنا نبودن سیستم ایمنی بدن موجود زنده با عامل بیماری‌زاست که می‌تواند عوارض وخیمی ایجاد کند.

این عوارض از یک‌سو گسترش سریع و بی‌رویه بیماری و از سوی دیگر شدت بیماری‌زایی و مرگ‌و‌میر وسیع آن است. ابتلای انسان به آنفلوآنزای خوکی معمولاً به صورت تک‌گیر و نحوه انتقال آن تصادفی و از حیوان به انسان است، اما با توجه به مشاهدات آزمایشگاهی، شواهد تاریخی که از شیوع گسترده و فراگیر بیماری در سال‌1918 و پس از آن در دهه‌70میلادی وجود دارد،

 نشان‌دهنده احتمال قوی انتقال بیماری از انسان به انسان است. از آن‌جایی که علایم بیماری و الگوی ابتلای فصلی آن به سایر عفونت‌های حاد تنفسی شباهت زیادی دارد، به جز در مواردی مثل مورد اخیر که تبدیل به یک خطر بالقوه از نظر بهداشت عمومی ‌شد، مابقی ناشناخته باقی می‌ماند.

180‌سانتی متر فاصله کافی است

خوشبختانه تاکنون بیماری آنفلوآنزای خوکی در ایران قربانی زیادی نگرفته و فعلاً حدود 150‌نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند‌‌، اما بد نیست علایم این بیماری را بدانید. آنفلوآنزای خوکی همانند سایر انواع سرماخوردگی بیمار را دچار تب‌و‌لرز، سردرد، سرماخوردگی، گلودرد، کوفتگی و درد مفصل می‌کند.

این بیماری گاهی با تهوع و اسهال همراه است و غالباً نیاز به درمان ندارد. ویروس آنفلوآنزای خوکی در برابر حرارت ناپایدار است و در دمای 70درجه سانتی‌گراد، چنان‌چه تهیه و فرآوری مواد غذایی تهیه‌شده از گوشت خوک مطابق راهنمای عمل استاندارد و جهانی آن باشد، موجب انتقال بیماری نخواهد‌شد.

سرایت بیماری در همه حال از طریق قطرات تنفسی است و 180‌سانتی‌متری پیرامون فرد بیمار یا مشکوک به عفونت با ویروس آنفلوآنزای خوکی، محدوده خطر است. اما در صورتی که فردی به این بیماری مبتلا شد، اولین اقدامی‌که باید انجام دهد‌، آگاه کردن افراد خانواده و فامیل از بیماری خود، مراجعه به پزشک در صورت شدت گرفتن علایم است.

همه‌گیری جهانی

خطر همه‌گیری جهانی تنها در صورتی شدت می‌گیرد که جهش قطعات ژنی ویروس‌ها منجر به توانایی ویروس در انتقال بلاواسطه ویروس به انسان در ارتباطات روزمره معمول شود و اگر چنین شود پیش‌بینی آینده سلامتی و بهداشت در جهان سخت یا بهتر بگوییم ‌ناگوار خواهد‌بود.

 البته در ترسیم چنین آینده‌ای مسلماً عوامل بازدارنده زیادی در سطح جامعه نقش دارند. آمادگی جهانی در مقابله با بیماری و قطع مکانیکی زنجیره انتقال واکسیناسیون همگانی موثر از طریق ذخیره کافی داروهای ضدویروسی، سطوح مختلف ایمنی در نژادهای گوناگون بشر، شیوه‌های محافظت فردی، اجتناب از تماس نزدیک با فرد‌بیمار، حداقل فاصله توصیه‌شده تا یک‌متر،

 پوشاندن دهان و بینی در زمان تماس با بیمار، شست‌وشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون پس از تماس با بیماری یا افراد مشکوک به ابتلا، بهبود شرایط محیطی و تهویه هوا خصوصاً در اتاق محل نگهداری بیمار، رعایت دستورات مقامات بهداشتی محلی درباره پیشگیری و کنترل بیماری، توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت در صورت ابتلا به بیماری، استراحت بسیارو مصرف مایعات فراوان امکان‌پذیر است.

حفاظت در برابر بیماری

کارشناسان پزشکی‌ انتقال آنفلوآنزای خوکی مانند هر نوع سرماخوردگی دیگر را از راه تماس، سرفه و عطسه می‌دانند و توصیه‌هایی در این زمینه دارند. دست‌های خود را به‌طور‌مرتب بشویید. اگر آب و صابون در دسترس نیست می‌توانید از ژل‌های تمیزکننده دست استفاده کنید.

 همان‌طور که هوشیاری در برابر آلودگی برای پیشگیری از ابتلای شما و خانواده‌تان به بیماری ضروری است در صورتی که خود مشکوک به ابتلا به آنفلوآنزا هستید، حتما هنگام عطسه و سرفه جلوی دهان‌و‌بینی‌تان را بگیرید. اگر دستمال به‌همراه ندارید، هنگام عطسه یا سرفه آرنج خود را در برابر دهان و بینی بگیرید تا دست‌تان آلوده نشود.

 اما متاسفانه باید بدانید که محققان هنوز اطلاعات کاملی از نحوه انتقال ویروس آنفلوآنزای خوکی به دست نیاورده‌اند و سازمان بهداشت جهانی نیز به‌تازگی برآورد خود را در خصوص سهولت انتقال این ویروس در بین انسان‌ها منتشر کرده است. اما همان‌طور که می‌دانید هر دردی درمانی دارد و برای درمان این بیماری هم داروهایی وجود دارد که در سال گذشته برای درمان انواع قوی آنفلوآنزا تولید شده‌اند و توانایی ‌خوبی برای کمک به مبتلایان به آنفلوآنزای خوکی دارند.

خیلی هم نگران نباشید

حق دارید که از همین لحظه برای سلام و احوالپرسی با اعضای خانواده‌تان هم ترس داشته‌باشید، اما سازمان بهداشت جهانی راهنمایی‌هایی برای شناخت موارد تایید‌شده آنفلوآنزای خوکی اعلام کرده است. در این شرایط هر فرد مبتلا به تب با بیماری تنفسی حاد که نتایج آزمایشگاهی او ابتلا به ویروس آنفلوانزای نوعH1N1A را تایید کند، فردآلوده نامیده می‌شود.

 هم‌چنین افرادی را که مشکوک به آنفلوآنزای خوکی هستند می‌توانید با چند ویژگی بشناسید. فرد مبتلا به بیماری حاد تنفسی و تب که سابقه تماس با یک بیمار تایید‌شده را طی 7‌‌روز گذشته ذکر کند، سابقه مسافرت به مناطق آلوده را در 7روز گذشته داشته‌باشد و ساکن مناطقی باشد که در آن حداقل یک‌مورد تایید‌شده ابتلا به این ویروس وجود داشته است.

 بد نیست بدانید که دوره نهفتگی در این بیماری 2 تا 4 روز و دوره سرایت عفونی یک روز قبل از شروع علایم بیماری تا 7روز بعد از آن است. برای این‌که نگرانی شما را کم کنیم، بد نیست بدانید که واکسن این بیماری در دست تهیه است‌، زیرا واکسن مورد‌استفاده در آنفلوآنزای فصلی برای جلوگیری از آنفلوآنزای خوکی ایمنی ایجاد نمی‌کند.