تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۱

کره زمین خیلی زود، یک ماه دوم به شکل سیارک کوچک ۲۰۲۴ PT۵ خواهد داشت که برای مدتی ما را همراهی می‌کند.

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از سایت اسپیس، برخلاف ماه، همراه اصلی زمین که حدود ۴ میلیارد سال است که سیاره ما را همراهی می‌کند، این "قمر کوچک جدید" فقط دو ماه در اطراف زمین خواهد ماند و سپس به خانه خود در کمربند سیارکی که سیاره ما را دنبال می‌کند و به دور خورشید می‌چرخد، باز خواهد گشت.

یک تیم از دانشمندان که در مطالعه رویدادهای به اصطلاح "ماه کوچک" تخصص دارند، این رویداد جذب گرانشی را شناسایی کردند. آنها ویژگی‌های دینامیکی خاص ۲۰۲۴ PT۵ را مشاهده کردند زیرا به طور منظم اشیاء تازه کشف شده را برای رفتارهای بالقوه جالب نظارت می‌کردند.

کارلوس د لا فوئنته مارکوس، نویسنده اصلی تحقیق و استاد دانشگاه کمپلوتنسه مادرید گفت: «شی‌ای که قرار است به ما سر بزند متعلق به کمربند سیارکی آرژونا است؛ یک کمربند سیارکی ثانویه که از سنگ‌های فضایی تشکیل شده است که مدارهایی بسیار مشابه با مدار زمین دارند و به طور متوسط در فاصله ۹۳ میلیون مایل (۱۵۰ میلیون کیلومتر) از خورشید قرار دارند. اشیاء در کمربند سیارکی آرژونا بخشی از جمعیت اشیاء نزدیک به زمین از سیارک‌ها و دنباله‌دارها هستند.»

مارکوس توضیح داد که برخی از این اشیاء در کمربند سیارکی آرژونا می‌توانند به زمین در فاصله نزدیک حدود ۲.۸ میلیون مایل (۴.۵ میلیون کیلومتر) و با سرعت‌های پایین حدود ۲,۲۰۰ مایل در ساعت (۳,۵۴۰ کیلومتر در ساعت) نزدیک شوند.

او ازفود: «تحت این شرایط، انرژی ژئوسنتریک شیء ممکن است منفی شود و شیء ممکن است به یک ماه موقت زمین تبدیل شود. این شیء خاص از هفته آینده و به مدت حدود دو ماه این فرآیند را طی خواهد کرد. این شیء یک مدار کامل به دور زمین نخواهد داشت. می‌توانید بگویید که اگر یک ماه واقعی مانند یک مشتری است که کالاها را در داخل فروشگاه خریداری می‌کند، اشیائی مانند ۲۰۲۴ PT۵ مانند مشتریانی هستند که فقط از ویترین فروشگاه نگاه می‌کنند.»

متأسفانه، در طول اقامت خود در اطراف زمین، ۲۰۲۴ PT۵ برای اکثر ناظران آسمان قابل مشاهده نخواهد بود.

بیشتر بخوانید:

مارکوس گفت: «این شیء برای تلسکوپ‌های آماتوری و دوربین‌های دوچشمی معمولی بسیار کوچک و کم‌نور است. با این حال، این شیء در محدوده روشنایی تلسکوپ‌های معمولی که توسط ستاره‌شناسان حرفه‌ای استفاده می‌شود، قرار دارد. برای مشاهده این شیء، به یک تلسکوپ با قطر حداقل ۳۰ اینچ به علاوه یک آشکارساز CCD یا CMOS نیاز است، چراکه یک تلسکوپ ۳۰ اینچی و یک چشم انسان پشت آن کافی نخواهد بود.»

او افزود که او و همکارانش قصد دارند مشاهدات طیف‌سنجی و فوتومتری از ۲۰۲۴ PT۵ انجام دهند تا بهتر به ماهیت آن پی ببرند.