سخنگوی شهرداری تهران توضیحاتی درباره چرایی عملیاتی نشدن برخی از پروژه‌های قرارگاه مسکن در پایتخت ارائه داد.

به گزارش همشهری آنلاین، عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران درباره علت عملیاتی نشدن بعضی از پروژه‌های قرارگاه مسکن، اظهار داشت: همان‌طور که پیشتر نیز بارها اعلام شده، مدیریت شهری بر اساس قانون شهرداری‌ها و مقررات ملی ساختمان تنها می‌تواند به‌عنوان تسهیل‌گر و مرجع صدور پروانه در بازار ساختمان نقش‌آفرینی کند. بر همین اساس همه پروژه‌هایی که در قرارگاه کارسازی شدند، توسط بخش خصوصی ساخته خواهد شد.

شهرداری تهران پیمانکار یا مجری ساخت پروژه‌های مسکن نیست

وی با تأکید بر اینکه شهرداری تهران پیمانکار یا مجری ساخت هیچ‌کدام از پروژه‌های قرارگاه مسکن نیست، اضافه کرد: تنها انگیزه مجموعه مدیریت شهری تسهیل‌گری و کمک به بخش‌های غیردولتی برای رونق‌بخشی به صنعت ساختمان است. اتفاقی که در سه سال گذشته با عملکرد مدیریت شهری به خوبی رخ داده و آمار افزایشی صدور پروانه در سال‌های ۱۴۰۱ (حدود ۹۰۰۰ فقره) و ۱۴۰۲ (حدود ۱۴۰۰۰ فقره) نشان از خروج این صنعت از رکود کامل است.

سخنگوی شهرداری تهران درباره آخرین وضعیت پروژه‌های قرارگاه مسکن نیز بیان داشت: ساخت بالغ بر ۱۰۰ هزار واحد مسکونی آغاز شده و در مراحل مختلف (از گودبرداری، اجرای فونداسیون، ساخت اسکلت و یا نازک‌کاری) قرار دارد. ۸۵ هزار واحد از این مقدار نیز پس از طی مقدمات قانونی، پروانه قطعی ساختمانی دریافت کردند. باقی واحدهای کارسازی‌شده نیز در فرایند صدور مجوز قرار دارند.

محل پروژه‌های قرارگاه مسکن مشخص است

محمدخانی درباره ادعای برخی درباره نامعلوم بودن آدرس پروژه‌های قرارگاه مسکن نیز، تصریح کرد: به نظر نمی‌رسد این ادعا نسبت چندانی با واقعیت داشته باشد. چراکه هر فردی که کمترین آشنایی را با فرایندهای شهرسازی داشته باشد، می‌داند تمام مشخصات ساختمان‌هایی که جواز شدند، اعم از مختصات دقیق زمین، بر و کف، ویژگی‌های طرح تفصیلی، مشخصات مالک، تصاویر هوایی و اطلاعات بسیار دیگر آنها در سامانه شهرسازی ثبت و شفاف است.

وی با اشاره به برگزاری تور بازدید اصحاب رسانه از بالغ بر ۳۰ هزار واحد مسکونی این قرارگاه در روزهای گذشته، خاطرنشان کرد: البته از نمایندگان محترم شورا خاصه عزیزانی که درباره نام و نشان این پروژه‌ها ابهام دارند نیز دعوت به عمل آمده است تا به صورت میدانی، ضمن بازدید از روند هر پروژه در جریان همه جزئیات قرار گیرند.

قیمت هر مترمربع آپارتمان در پایتخت از ۸۵ میلیون تومان نیز عبور کرد

سخنگوی شهرداری تهران با تأکید بر آنکه امروز خانه‌دار شدن در تهران برای بسیاری از زوج‌های جوان به آرزوی محال بدل شده است، گفت: حالا بر اساس داده‌های بانک مرکزی، قیمت هر مترمربع آپارتمان در پایتخت از ۸۵ میلیون تومان نیز عبور کرده است. حتماً شهرداری تهران در کنار شورای شهر وظیفه دارند هر کاری را برای تسهیل ساخت‌وساز و دسترسی جوان‌ترها به مساکن استطاعت‌پذیر انجام دهند.

محمدخانی ابراز امیدواری کرد با تکمیل پروژه‌های قرارگاه مسکن و همراهی اعضای محترم شورا، اقدامی هرچند کوچک در راستای رونق‌بخشی به صنعت ساختمان در پایتخت برداشته شود.

منبع: مهر