جنایت انفجار روز گذشته پیجرها در لبنان که چند کشته و حدود ۲۸۰۰ مجروح بر جای گذاشت، به حدی تکان‌دهنده بود که سی‌ان‌ان تلاش کرد نگرانی مردم این کشور از احتمال ترکیدن دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل را برطرف کند.

به گزارش همشهری‌آنلاین، این شبکه آمریکایی با اشاره به اینکه هنوز علت دقیق این انفجارها تائید نشده است، به نقل از کارشناسان نوشت: برخلاف این نظریه که رخنه امنیت سایبری، باعث داغ شدن باتری‌های لیتیومی و انفجار آنها شده است، انفجارها به احتمال زیاد، ناشی از دستکاری سخت افزاری بوده است. با این حال، هیچ کدام از این دو نظریه هنوز تائید نشده است.

کارشناسان به سی‌ان‌ان گفتند: به طور خلاصه، دستگاه ارتباطی شما در معرض خطر انفجار نیست، مگر این که دستکاری شده باشد و در آن مواد منفجره کار گذاشته باشند.

در حالی که رژیم صهیونیستی درباره جنایت انفجار پیجرها که یک دختر هشت ساله در میان قربانیان آن بود، واکنشی نشان نداد، حزب الله و دولت لبنان، رژیم جنایتکار غاصب را عامل این عملیات تروریستی می‌دانند.

پیجرها، دستگاه‌های بی‌سیمی هستند که می‌توانند بدون اتصال اینترنتی، پیام ارسال کنند. با این حال، در دوران حکمرانی گوشی‌های هوشمند، این دستگاه‌ها محبوبیت خود را از دست داده‌اند و در بخش‌های محدودی مانند درمان، استفاده می‌شوند.

جاستین کاپوس، استاد امنیت سایبری در دانشگاه نیویورک، به سی‌ان‌ان گفت: ممکن است به انواع باتری‌ها و معمولا باتری‌های لیتیومی، آسیبی وارد شود که باعث آتش‌سوزی خطرناک شود. اما به نظر می‌رسد این دستگاه‌ها عمدا طوری طراحی شده‌اند که در هنگام فعال شدن منفجر شوند، نه پیجری که سایرین در جهان از آن استفاده می‌کنند. اگر شما یک فرد عادی با دستگاه دارای باتری لیتیوم یونی هستید، لازم نیست بیش از حد نگران این موضوع باشید.

باپتیست رابرت، محقق امنیت سایبری و مدیرعامل شرکت «پردیکتا لَب»، گفت: پیجرها به جای هک شدن، احتمالا قبل از ارسال دستکاری شده‌اند. مقیاس انفجار، نشان می‌دهد که این یک حمله هماهنگ و پیچیده بوده است.

مایکل هوروویتز، رئیس اطلاعات در شرکت مشاوره امنیتی و مدیریت ریسک «لو بِک اینترنشنال»، نیز گفت: انفجار احتمالا به دلیل دستکاری این دستگاه‌ها بوده است، نه حمله سایبری. ما هرگز ندیده‌ایم که از این تاکتیک در چنین مقیاس گسترده‌ای استفاده شود، اما این به معنای آن است که این حمله‌ای نیست که می‌تواند بر همه پیجرها اثر بگذارد. اگر این مسئله درست باشد، نشان دهنده نفوذ بسیار عمیق زنجیره تامین حزب‌الله برای این دستگاه‌ها است.

سی‌ان‌ان در ادامه نوشت: هنگامی که صحبت از ایمنی باتری به میان می‌آید، «انجمن ملی حفاظت از آتش»، مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های ایمنی را برای باتری‌های لیتیومی مانند دفع صحیح آنها، دارد. این انجمن همچنین اعلام کرده که اگر باتری به دلیل خطر آتش‌سوزی یا انفجار، نشانه‌ای از آسیب دیدگی دارد، افراد باید استفاده از دستگاه‌های دارای باتری‌های لیتیوم یونی را متوقف کنند. برای نمونه، سامسونگ در سال ۲۰۱۶،یک فراخوان جهانی برای گوشی گلکسی نوت ۷ به دلیل مشکلات سلول باتری که باعث آتش گرفتن و گاه منفجر شدن دستگاه می‌شد، صادر کرد. با این حال، حتی در آن زمان، گزارش‌ها به ده‌ها مورد و نه هزاران مورد می‌رسید که البته همزمان هم نبودند.

مشخص نیست پیجرهای مورد بحث چه نوع باتری داشتند. یک منبع امنیتی لبنانی به سی‌ان‌ان گفته است حزب الله به تازگی این دستگاه‌ها را خریداری کرده است.

منبع: ایسنا