آمارها نشان می‌دهدکشوربرای جبران کمبود ۱۸ هزارمگاواتی برق دست کم به ۹ میلیارددلار سرمایه گذاری جدید نیاز دارد که با توجه به محدودیت های ارزی، تامین این مبلغ برای دولت و صنایع بسیاردشوار است در چنین شرایطی در اقدامی جدید بازار سرمایه برای نخستین بار وارد حوزه تامین مالی برای ساخت نیروگاه های جدید شد.

به گزارش همشهری آنلاین، ناترازی برق در چند سال اخیر مشکلات متعددی را به همراه داشته است از قطعی برق صنایع گرفته تا قطعی برق در بخش خانگی، همین موضوع سبب شد تا به صنایع بزرگ پیشنهاد شود خود با احداث نیروگاه‌هایی، برق مورد نیاز خود را تأمین کنند. اما باز هم در سال جاری با ۱۸ هزار مگاوات ناترازی تابستان را پشت سر گذاشتیم.

در چنین شرایطی کشور به سرعت نیاز به ساخت نیروگاه های جدید دارد اما طبق برنامه ریزی های انجام شده و با توجه به خطرات زیست محیطی نیروگاهی فسیلی وزارت نیرو در تلاش است تا به ساخت نیروگاه های تجدید پذیر سرعت بدهد.

اما یک مشکل بزرگ برای ساخت نیروگاه های جدید وجود دارد و آن کمبود نقدینگی است. چرا که ساخت نیروگاه های جدید به بودجه زیادی نیاز دارد و با توجه به محدودیت های ارزی در کشور تحت تاثیر تحریم ها، کسری بودجه دولت و افزایش مطالبات دولت به شرکت ها نیروگاه ساز منابع مالی زیادی برای ساخت نیروگاه های جدید وجود ندارد.

بیشتر بخوانید

زنگ خطر افزایش ناترازی برق به ۲۴ هزار مگاوات

سرمایه‌ گذاری گسترده چینی‌ها برای ساخت نیروگاه تجدیدپذیر

آن طور که برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که کشور برای جبران کمبود ۱۸ هزار مگاواتی برق به سرمایه‌ای حدودا ۹ میلیارد دلاری، صرفا برای افزایش ظرفیت یا احداث نیروگاه جدید نیاز دارد. حالا اما در چنین شرایطی راهکار تازه‌ای برای جبران کمبود نقدینگی برای ساخت نیروگاه‌های جدید پیدا شده و آن تامین منابع مالی از طریق بورس است.

در تازه‌ترین رویداد و در اقدامی جدید بازار سرمایه برای نخستین بار وارد حوزه تامین مالی برای ساخت نیروگاه‌های جدید شد و قرار است منابع مالی ساخت یک نیروگاه تجدیدپذیر از طریق بازار سرمایه تامین شود. بر همین اساس بزرگ‌ترین نیروگاه ساز کشور (مپنا) که وظیفه ساخت نیروگاه جدید را در اختیار دارد قرار است از روز یکشنبه به مدت سه روز پذیره‌نویسی اوراق اجاره برای اجرا و توسعه یک نیروگاه تجدید پذیر را آغاز کند. مرحله نخست انتشار اوراق اجاره شرکت‌ تولید انرژی‌های تجدیدپذیر مپنا به میزان ۷ هزارو ۵۰۰ میلیارد ریال از روزیکشنبه اول مهر در نماد های "صمپنا۶۰۷" و "صمپنا۶۷" آغاز می شود و تا سه شنبه ادامه دارد.

این اوراق اجاره با نام و با نرخ سود اسمی ۲۳ درصد سالانه منتشر می‌شود اما امکان کسب بازدهی مؤثر تا ۳۵ درصد برای عموم برآورده شده که به‌صورت روزشمار محاسبه می‌شود و هر سه ماه یک‌بار از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، به‌حساب مالک اوراق واریز می‌شود. سررسید این اوراق ۳۶ ماهه است و متقاضیان خرید می‌توانند در بازه پذیره‌نویسی از طریق کارگزاری‌های تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به خرید آن اقدام کنند.

منبع: روزنامه همشهری