تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۶

با اینکه تیم‌های فوتبال اسپانیا در همه رده‌ها و جنسیت‌ها به قهرمانی رسیده‌اند، چرا باشگاه‌های لیگ برتری علاقه‌ای به بازیکنان آنها نشان نمی‌دهند؟

به گزارش همشهری‌آنلاین، در قرن پیش بازیکنان اسپانیایی معدودی را می‌توانستید بیابید که در جایی خارج از لیگ‌های داخلی این کشور بازی کنند. برخی نظیر مندیتا پیشرو بودند اما عمدتا چون باشگاه‌های اسپانیایی خوب پول می‌دادند و مالیات این کشور کمتر از آلمان و انگلیس بود، ترجیح فوتبالیست‌های بومی این بود که در همان کشورشان به بازی ادامه دهند. عموما ایتالیا مقصد بازیکنان بزرگ خارجی بود و آن زمان چون هر باشگاه فقط می‌توانست ۲بازیکن خارجی در اختیار داشته باشد ستاره بزرگی از اسپانیا وجود نداشت تا ترانسفر شود. گواردیولا هم واقعا بازیکن بزرگی نبود و زمانی که به آاس‌رم و برشا رفت و به جرم دوپینگ محروم شد، بین ستارگان فوتبال دنیا محلی از اعراب نداشت. او درنهایت از لیگ مکزیک سردرآورد.

اما در قرن جدید، پای اسپانیایی‌های زیادی به لیگ‌های خارجی و به‌ویژه به لیگ برتر انگلیس باز شد. با وجود این، بررسی نقل‌وانتقالات اخیر نشان می‌دهد علاقه انگلیسی‌ها به بازیکنان اسپانیا کمتر از قبل شده و صادرات این کشور به انگلستان ۷۱درصد کاهش یافته است. این در حالی است که فوتبال اسپانیا در ۳-۲سال اخیر غیر از جام‌جهانی بزرگسالان، همه جام‌های ملی را در همه رده‌ها درو کرده و در رقابت‌های باشگاهی هم بیشتر جام‌ها در اختیار آنها بوده است.

در این تابستان یک انتقال مهم از این کشور به انگلیس ثبت شد؛ انتقال میکل مرینو از رئال سوسیداد به آرسنال با ۳۲میلیون یورو. قرارداد یک دروازه‌بان اسپانیایی به نام داوید رایا هم که فصل پیش قرضی از برایتون در همین آرسنال بازی می‌کرد، دائمی شد. در میان ۵۰خرید مهم در تابستان امسال، باشگاه‌های لیگ برتر ۳خرید از فرانسه، دانمارک و پرتغال، ۵خرید از برزیل و ۶خرید قابل توجه از هلند داشته‌اند و تنها یک نفر از اسپانیا در لیست آنها حضور دارد. این در حالی است که هم‌اکنون لوپتگی، اونای امری، آرتتا و گواردیولا هدایت ۴باشگاه انگلیسی را در لیگ برتر به‌عهده دارند.

آرسنال از دیرباز پس از فرانسوی‌ها به اسپانیایی‌ها علاقه داشت. سبایوس، بیرین، ریس، ناچو مونرئال، آرتتا، کاسورلا، فابرگاس و... برای توپچی‌ها توپ می‌زدند. اما درحالی‌که ۲سرمربی آخر آرسنال اسپانیایی بوده‌اند، این علاقه کمتر شده است و غیراز مرینو و رایا بازیکن دیگری در فهرست این تیم وجود ندارد.

تعداد بازیکنان اسپانیایی در لیگ برتر در ۱۴سال گذشته تقریبا ثابت بوده و سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ به ۳۶بازیکن رسید. ۲فصل پیش اسپانیا ۳۵بازیکن در تیم‌های انگلیسی داشت ولی این فصل به ۱۰بازیکن کاهش یافته است.

زمانی بازیکنانی مثل رودری، سائول، لاپورته، داوید دخه‌آ، تیاگو آلکانترا، موراتا، دیگو کاستا در اواسط تا اواخر دهه سوم عمر خود تصمیم گرفتند در انگلیس بازی کنند. وقتی به لیست با ارزش‌ترین بازیکنان اسپانیایی حال‌حاضر نگاه می‌کنیم، می‌بینیم ستارگان جوانی مانند یامال، گاوی، پدری و نیکو ویلیامز همگی در لالیگا بازی می‌کنند و دنی اولمو هم به‌تازگی به کشورش برگشته. تنها موراتا از اتلتیکو به میلان رفته. ۱۶بازیکن از ۲۵ملی‌پوش اسپانیا در لالیگا حضور دارند.

حتی در سال‌های اخیر بازیکنان انگلیسی مثل بلینگام (رئال)، میسن گرینوود (ختافه)، کیران تریپیه و گلگر (اتلتیکو) به لالیگا رفته‌اند؛ مهاجرت وارونه. بازیکنانی مثل ناچو مونرئال، ماتا، کاسورلا، تیاگو آلکانتارا، مارکوس آلونسو، آسپلیکوئتا و... یا بازنشسته شدند یا به لالیگا برگشته‌اند. بین گران‌ترین انتقال تاریخ فوتبال از اسپانیا به انگلیس نام کپا می‌درخشد. چلسی سال۲۰۱۸ وقتی در روزهای آخر نقل‌وانتقالات، کورتوا را از دست داد، چاره‌ای جز استخدام یک دروازه‌بان جدید نداشت.

باشگاه لندنی برای جانشینی دروازه‌بان بلژیکی سراغ گلری رفت که قبلا مورد توجه رئال‌مادرید بود اما زیدان آن را رد کرده بود. کپا آریسابالاگا با ۸۰ میلیون یورو از اتلتیک بیلبائو جذب و تبدیل به گران‌ترین دروازه‌بان تاریخ شد. او به‌قدری بد بود که فصل پیش به رئال قرض داده شد و این فصل به بورنموث. نفر دوم فهرست گران‌ترین صادرات اسپانیایی به انگلستان رودری بود که با ۷۰میلیون یورو از اتلتیکو به منچسترسیتی رفت. درباره این بازیکن که یکی از ۳نامزد اصلی توپ طلای امسال است، گفته می‌شود ممکن است به اسپانیا برگردد. او یکی از اهداف بزرگ نقل‌وانتقالاتی رئال‌مادرید در تابستان آینده است.

آرنولد، بازیکن انگلیسی لیورپول هم احتمالا با قراردادی آزاد به رئال می‌رود تا تعداد انگلیسی‌های لالیگا را افزایش دهد و رودری اسپانیایی‌های لیگ برتر را کاهش دهد. نفر سوم گران‌ترین بازیکنان این فهرست آلوارو موراتا با ۶۶میلیون یورو از رئال‌مادرید به چلسی است و در رده‌های بعدی؛ مارک کوکوریا ۶۵.۳میلیون از برایتون به چلسی، لاپورت ۶۵میلیون از بیلبائو به منچسترسیتی، فرناندو تورس با ۵۸.۵میلیون از لیورپول به چلسی، خوان ماتا با ۴۴.۷میلیون از چلسی به منچستریونایتد، پدرو پورو با ۴۰میلیون از اسپورتینگ لیسبون به تاتنهام، دیگو کاستا با ۳۸میلیون از اتلتیکو به چلسی و دوباره فرناندو تورس با ۳۸میلیون از اتلتیکو به لیورپول.

منبع: روزنامه همشهری