مدیر جامعه صنفی تهیه‌کنندگان با تاکید بر زیاده‌خواهی برخی سینماداران گفت: اختلافات جایی وسیع‌تر شد که سینمادار و پخش‌کننده توافق کردند تا یک درصد از رقم فروش را به عنوان انعام بردارند.

به گزارش همشهری آنلاین، سیدضیا هاشمی مدیر جامعه صنفی تهیه‌کنندگان درباره سازوکار اکران توضیح داد: شورای صنفی نمایش متشکل از سینمادار، پخش‌کننده و دولت است. مدیر کل این بخش در سازمان سینمایی نیز کمک شایانی کردند تا از اتهام‌زدن به فیلم‌ها جلوگیری شود، سینما رونق بگیرد و بتواند روی پای خود بایستد. من به مافیا اعتقادی ندارم؛ چراکه مجموعه درآمدهای سینمای ما آن اندازه نیست که مافیا داشته باشد اما ذی‌نفعان زیاده‌خواه دارد. این ذی‌نفعان همواره تلاش داشتند در بخش‌های مختلف، هم تولید و هم انتخاب بازیگران تاثیر بگذارند

هاشمی ادامه داد: توقع همه فیلم‌ها بر اکران گسترده است، از این رو مافیای پخش در سینما شکل می‌گیرد. هرچند من به مافیا اعتقادی ندارم؛ چرا که مجموعه درآمدهای سینمای ما آن اندازه نیست که مافیا داشته باشد اما ذی‌نفعان زیاده‌خواهی دارد. این ذی‌نفعان همواره تلاش داشتند در بخش‌های مختلف، هم تولید و هم انتخاب بازیگران، حضور داشته و تاثیر بگذارند.

مدیر جامعه صنفی تهیه‌کنندگان با اشاره به حضور ذی‌نفعان در میان تهیه‌کنندگان سینما توضیح داد: میان تهیه‌کنندگان نیز دلالان و ذی‌نفعان زیادی داریم؛ به طوری که آسیب‌های جدی به سینما زده شده است. هدف ما این است برخوردی با آنها داشته باشیم تا کمتر در سینما دخالت کنند. در حال حاضر ذی‌نفعان همیشه در سینما هستند و پخش‌کننده ذی‌نفعی داریم که تلاش می‌کند بیشترین امکان را برای خود بگیرد.

هاشمی که با حضور در برنامه رادیویی «سینما زاویه» سخن می‌گفت، درباره رقمی که بابت مالیات از روی قیمت بلیط کسر می‌شود، افزود: سال‌هاست سازمان سینمایی رقم یکسانی برای مالیات در نظر گرفته است؛ فرقی هم نمی‌کند بلیط ۶۰ یا ۸۰ هزارتومان باشد. این ۱۰ درصد ثابت است. موقع خرید آنلاین، خود سایت کارمزد دریافت می‌کند که این به ارزش افزوده ربطی ندارد. ارزش افزوده ۱۰ درصدی که مورد اختلاف است، از مجموع رقم بلیط کسر می‌شود.

این مدیر سینمایی در ادامه با تاکید بر زیاده‌خواهی برخی سینماداران گفت: اختلافات جایی وسیع‌تر شد که سینمادار و پخش‌کننده توافق کردند تا یک درصد از رقم فروش را به عنوان انعام بردارند. بی توجه به آن‌که کارگردان و تهیه‌کننده میلیاردها تومان هزینه تولید و تبلیغات می‌کنند اما با این توافق، بیشترین نفع را سینمادارانی می‌برند که جزو ذی‌نفعان هستند و یک ریال برای این تبلیغات پرداخت نمی‌کنند. ما شک داریم این انعامی که سینمادار برای خود برمی‌دارد به کارکنان سینما داده شود؛ این انعام باید با طیب‌خاطر توسط صاحب فیلم پرداخت شود نه آن‌که تحت عنوان انعام از او کسر شود

هاشمی افزود: هرچند ما شک داریم این انعام به کارکنان سینما داده شود؛ این انعام باید با طیب‌خاطر توسط صاحب فیلم پرداخت شود نه آن‌که تحت عنوان انعام از او کسر شود.

مدیر جامعه صنفی تهیه‌کنندگان با تاکید بر اینکه این یک درصد موجب اختلاف است، گفت: با فروش یک بلیط ۸۰ هزار تومانی، ۸ هزار تومان از این رقم برای مالیات برداشته می‌شود. از عددی که باقی می‌ماند، ۵۰ درصد متعلق به سینمادار و ۵۰ درصد متعلق به تهیه‌کننده است. تهیه کننده از عددی که برایش باقی می‌ماند، باید ۱۰ درصد را نیز به پخش‌کننده واگذار کند. علاوه بر این یک درصد هم اضافه‌تر از این سینمادار با توافقی که ذکر شد، دریافت می‌کند که همین محل اختلاف است.

هاشمی چرخه اقتصادی سینما را دچار مشکل دانست و توضیح داد: بخش زیادی از ذی‌نفعان سود خود را در تولید دریافت می‌کنند؛ عده‌ای بازیگر و اسپانسر معرفی می‌کنند و درآمدهای زیادی در این معرفی وجود دارد.

وی ادامه داد: عده‌ای به امید فروش، فیلم می‌سازند، عده‌ای نیز به کمک ارگان‌های مختلف فیلم‌هایی می‌سازند و فروش آن ذره‌ای برایشان مهم نیست، فیلم‌هایی که ساخته می‌شود و گاهی اکران هم نمی‌شود و تنها در تلوزیون پخش می‌شود.

منبع: ایرنا