پایونیر ۲۵ با گذراندن تست‌های تصادف اجباری FIA، گامی مهم در دنیای موتوراسپورت را رقم زد. این خودرو که صرفاً برای Extreme H، اولین موتوراسپورت با موتور هیدروژنی در جهان توسعه‌یافته است، حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت (۱۲۴ مایل در ساعت) دارد.

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: باتوجه‌به آزمایشات زیاد بر ماشین‌های رالی و مسابقه‌ای هیدروژنی هیچ‌کدام نتوانسته‌اند با موفقیت برای رقابت تایید شوند؛ بنابراین آزمایش موفقیت‌آمیز Extreme H بسیار مهم است؛ به‌ویژه باتوجه‌به اینکه هیدروژن هنوز به‌عنوان سوخت خودرو، نسبتاً جدید، کمیاب و شناخته شده است که در مخلوط‌های خاصی با هوا قابلیت انفجار دارد.
البته شایان‌ذکر است که حتی در جایی که مخزن سوراخ و گاز هیدروژن خارج می‌شود، حدود ۱۴ برابر سبک‌تر از هوا ست؛ بنابراین با سرعت حدود ۲۰ متر در ثانیه (۶۶ فوت بر ثانیه) به سمت بالا حرکت می‌کند. همچنین از نظر وزارت انرژی ایالات متحده، احتمال وقوع انفجار در عمل کمتر از بنزین معمولی است.

مسیر اضافی در مقررات تست تصادف

مقررات تست تصادف FIA حول محور ایمنی برخورد جانبی و واژگونی بود. پایونیر ۲۵ پس از پایان این تست‌های تصادف، تحت آزمایش‌های مسیر اضافی قرار خواهد گرفت
مارک گرین، مدیر فنی Extreme H گفت: ما نباید این موضوع را دست کم بگیریم. این اولین خودروی مسابقه‌ای هیدروژنی است که از فهرست FIA عبور کرده است. ما با FIA برای تعریف این تست‌های تصادف کار کرده‌ایم.

فناوری سلول سوختی هیدروژنی

به گزارش سایت Automotive پایونیر ۲۵ از فناوری سلول سوختی هیدروژنی سیمبیو با ظرفیت مخزن هیدروژن ۲ کیلوگرم در ۷۰۰ بار استفاده می کند. این خودرو یک شاسی لوله‌ای شکل با یک صندلی راننده مرکزی دارد که دور تا دور توسط سازه‌های ضربه‌ای دستور FIA احاطه شده است.
شاسی به خودی خود بسیار قوی‌ است، با وجود این، ساختارهای تصادفی کامپوزیت کربنی هم به آن اضافه شده که روی دو مخزن هیدروژن قرار دارند و همچنین برای آزمایش ضربه جانبی، ساختارهای ترکیبی در دو طرف داریم که جاذب انرژی هستند.

بیشتر بخوانید :
آشنایی با نمای کامپوزیت

پرواز با موتور هیدروژنی

کنترل فشارهای درونی

به عقیده گرین، سیستم‌ها برای هر دو آزمایش تحت‌فشار بودند و فشارهای درون آنها به‌عنوان داده‌های زنده کنترل می‌شد. این برای اطمینان از آسیب ندیدن سیستم‌ها و ازدست‌دادن فشار بود. در نهایت هم فشار بالا و هم فشار پایین حفظ شد و این نشان می‌دهد که هیچ آسیبی به سیستم هیدروژنی وارد نشده است.

Spark Racing Technology یک بسته انحصاری از قطعات استاندارد شده برای هر Pioneer ۲۵ فراهم می آورد که در Extreme H رقابت می کند. با وجود این، تیم ها برای تقلید از اتومبیل های موتوراسپرت IC معمولی، کمی آزادی عمل دارند تا با نمای جلو و عقب آن را تغییر دهند.



نمایش فناوری پیشرفته موتور هیدروژنی نسخه بدون آلایندگی هیدروژنی

Extreme H نسخه بدون آلایندگی هیدروژنی موتور اسپورت برقی آفرود Extreme E است که قرار است در سال ۲۰۲۵ آغاز شود و فناوری پیشرفته موتور هیدروژنی را در یک محیط مسابقه رقابتی به نمایش بگذارد. گام بلندپروازانه در حرکت به سمت انرژی پاک. Extreme H یک سری تک ساخت است؛ به این معنا که این خودرو با نیاز به برتری نسبت به رقیب ساخته نشده است.

آزمایشات انعطاف‌پذیری

قبل از انجام آزمایش‌های بیشتر در مسیر در اواخر سپتامبر و همچنین در ماه اکتبر، نقطه عطف بعدی Pioneer ۲۵ این است که تانک‌ها و بسته‌های باتری خود را تحت آزمایش انعطاف‌پذیری FIA قرار دهند. تمام خودروهای شرکت‌کننده در Extreme H قرار است در هفته‌های آینده به تولید برسند و تیم‌های مربوطه نیز باید تا پایان سال سفارش‌ها خود را دریافت کنند.