سید مرتضی نبوی: برگزاری انتخاباتی سالم، خواست نظام اسلامی ایران است، ‌آن هم با شرایط بسیار حساسی که ایران در عرصه بین‌المللی و تعاملات جهانی دارد، این انتخابات و نتایج آن ویژگی خاص و بسا منحصر به فردی پیدا می‌کند.

تلاش درجهت پرشور برگزارشدن انتخابات همراه و لازم برخی مسایل است.
مهمترین مولفه در تثبیت فضای پرشور انتخابات و حصول نتایج مطلوب برگزاری آزادانه و آگاهانه انتخابات است که آن هم محقق نمی‌شود مگر در سایه رقابت سالم و جدی.  اگر رقابت‌ها توأمان سالمتر و جدی‌تر باشند شاهد مشارکت پررنگ و فعال‌تری از سوی شرکت‌کنندگان خواهیم بود. در تعریف این نوع از رقابت هم می‌توان گفت که انتخاب‌کنندگان در این فضا باید قدرت انتخاب و مانور داشته باشند تا بتوانند از میان کاندیداهایی که دیدگاه‌ها و  نظریات مختلفی دارند، گزینه دلخواه و مطلوب خود را یافته و او را برگزینند. این رقابت‌ها باید براساس نقد منصفانه عملکردها و تعریف برنامه‌ها و دیدگاه‌ها باشد. هرچند متأسفانه برخی راه را گم می‌کنند و به جای اینکه برنامه‌های خود را اثبات یا عملکردها را نقد کنند، تثبیت خود را با تخریب شخصیت افراد و زیرسؤال ‌بردن صلاحیت آنها دنبال می‌کنند؛  درحالی که تجربه برخی انتخابات نظیر مجلس ششم ثابت کرده است که تخریب و بداخلاقی در انتخابات نه تنها فضا را پرشور نمی‌کند که برعکس نتیجه را ناخوشایند می‌سازد.
بنابراین همه باید بپذیرند که در همه‌جا طرفدار انضباط، رعایت حریم‌ها و قانون باشیم. به تعبیر دیگر همه از مجریان و ناظران تا احزاب، گروه‌ها و رقبای حاضر در انتخابات باید اخلاق انتخاباتی را رعایت کنند.
مجری مرّ قانون را رعایت و حقوق اکثریت و اقلیت را با نگاه یکسان بنگرد. ناظر، نظارتی نظام‌مند و قانونمند را دنبال کند.  احزاب هم که نقش جدی‌کردن رقابت‌ها را برعهده دارند از القای فضای بدبینی و بی‌اعتمادی در جامعه خودداری ورزند. این نکته را هم از یاد نبریم که هیچگاه و به هیچ قیمتی نباید سلامت انتخابات را زیرسؤال برد؛ چرا که اگر این اتفاق ناخوشایند بیفتد مطمئناً به ضرر همه خواهد بود.

برچسب‌ها