همشهری موضوع تاخیر در نظافت و زباله های موجود در یکی از قطعات جدید بهشت زهرا را پیگیری کرد

همشهری آنلاین: در روزهای اخیر انتشار عکس و نوشته‌ای در فضای مجازی توجه‌ خیلی‌ها را به موضوع نظافت فضای آرامستان بهشت‌زهرا(س) جلب کرد. موضوع این بود که منوچهر دین‌پرست، روزنامه‌نگار حوزه فرهنگی با انتشار عکسی از یکی از قطعات جدید بهشت‌زهرا(س)، که ظروف یکبارمصرف و بطری‌های خالی آب معدنی پخش شده روی زمین و فضای بین قبور را نشان می‌داد، نوشت: «دیروز چهلم پدر بود. با صحنه‌ شرم‌آوری روبه‌رو شدم. آنقدر زباله در قطعه ۳۲۷ بود که برای آنکه قبر پدر را پیدا کنم، مجبور بودم زباله‌ها را کنار بزنم.» اما توجه به این موضوع از چند منظر حائز اهمیت است.
نخست اینکه در دین و آیین ما تأکید فراوانی نسبت به موضوع نظافت و پاکیزگی فردی و اجتماعی شده است، دوم اینکه احترامی است که ما ایرانی‌ها به‌لحاظ شرعی، عرفی و احساسی برای اسیران خاک و خانواده‌های داغدار آنها قائلیم و معتقدیم احترام به آرامش روحی و روانی فرد داغدار از اوجب واجبات است، اما سومین و مهم‌ترین مورد این است که بهشت‌زهرا(س) از محیط‌های بسیار پرتردد شهری است و نظافت روزانه آن به‌طور معمول مثل دیگر محیط‌های شهری باید در مرکز توجه خدمات شهری و مسئولان این سازمان باشد. پس اصل ماجرای این محیط کثیف و آلوده و گلایه این شهروند چه بود؟
پیگیری‌های خبرنگار همشهری از سازمان بهشت‌زهرا نشان داد که قطعه ۳۲۷ در حال حاضر قطعه روزدفن بهشت‌زهراست و به همین دلیل شلوغ‌ترین و پررفت و آمدترین قطعه این آرامستان محسوب می‌شود.
هر روز تعداد زیادی از شهروندان تهرانی برای تدفین و خاکسپاری اموات خود به قطعه327 مراجعه می‌کنند و با توجه به برگزاری مداوم مراسم در این قطعه و پذیرایی از مهمانان، هرلحظه حجم زیادی از ظرف‌های یکبارمصرف، پلاستیک و دیگر زباله‌ها در محیط این قطعه ریخته می‌شود، اما براساس اعلام روابط‌عمومی سازمان بهشت‌زهرا(س)، نیروهای خدمات شهری در این قطعه مستقر هستند و در فواصل زمانی کوتاه و بعضا بلافاصله پس از تخلیه محل از عزاداران، قطعه را پاکسازی و نظافت می‌کنند.
عکس‌های ارسالی توسط روابط‌عمومی این سازمان نشان می‌دهد که این قطعه پاکسازی شده است.

درباره بهشت زهرا بیشتر بدانید

بهشت زهرا مهم‌ترین آرامستان تهران است که در سال 1349 به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و طی ۵۰ سال اخیر تعداد زیادی از پایتخت‌نشینان، هنرمندان، نام‌آوران و شخصیت‌های سیاسی برجسته در این آرامستان دفن شده‌اند. این آرامستان به دو قسمت غربی و شرقی تقسیم می‌شود که قطعات ۱ تا ۲۹۹ در قسمت قدیمی (غربی) و قطعات ۳۰۰ به بعد در قسمت شرقی (جدید) واقع شده‌اند. قطعه شهدا، قطعه‌ هنرمندان و قطعه نام‌آوران، از معروف‌ترین قطعات بهشت زهرا هستند.

منبع: روزنامه همشهری