روزه جسم و روح را پالایش میکند، اگر در روزهداری به تمامی جهات توجه کنیم در پایان ایام روزهداری، روح و جسمی تزکیه شده خواهیم داشت، پیامبر و اهل بیت در مورد روزه توصیهها و حکمتهای بسیاری دارند.
پیامبر اکرم (ص) و روزه
پیامبر خدا فرمود : صوموا تصحوا . روزه بگیرید تا صحت و سلامتی خویش را تضمین کنید.
حضرت رسول در روایت دیگری می فرماید : لکل شیء زکاة و زکاة الابدان الصیام. برای هر چیزی زکاتی است و زکات بدنها روزه است.
و نیز ایشان در جایی دیگر میفرماید: المعدة بیت کل داء، والحمئة رأس کل دواء. معده مرکز و خانه هر دردی است و پرهیز و اجتناب ( از غذاهای نامناسب و زیاد خوردن ) اساس و رأس هر داروی شفا بخش است.
حضرت علی (ع) و روزه
امام در قسمتی از یکی از خطبه ها می فرماید: و مجاهدة الصیام فی الایام المفروضات، تسکینا لاطرافهم و تخشیعا لابصارهم، و تذلیلا لنفوسهم و تخفیفا لقلوبهم، و اذهابا للخیلاء عنهم و لما فی ذلک من تعفیر عتاق الوجوه بالتراب تواضعا و التصاق کرائم الجوارح بالارض تصاغرا و لحوق البطون بالمتون من الصیام تذللا.
با روزه گرفتنهای دشوار، در روزهایی که واجب است، اندامها با این کار آرام میگیرد و دیده ها خاشع و جانها خوار میگردد و دلها سبک میشود و خودبینی از ایشان به وسیله این عبادتها زدوده میگردد. و با گزاردن چهره های شاداب با تواضع بر خاک و با نهادن مواضع سجده بر زمین خود را در مقابل خدا خرد می نمایند و اینکه با روزه داری شکمها به پشت می رسند.
روزه؛ آزمایش اخلاص
حضرت علی (ع) در جای دیگری میفرماید: والصیام ابتلاء لاخلاص الخلق. روزه برای آزمایش نمودن اخلاص مردم است.
روزه؛ سپر در مقابل عذاب الهی
حضرت در قسمتی دیگر از نهج البلاغه میفرماید: صوم شهر رمضان فانه جنة من العقاب. در این بحث امام یکی از دلایل وجوب روزه ماه رمضان را، سپر و مانع در مقابل عقاب الهی دانسته اند. یعنی روزه موجب غفران و آمرزش گناهان است.
امام رضا (ع) و روزه
وقتی از حضرت درباره فلسفه روزه میپرسند، می فرماید: همانا مردم مأمور به روزه گرفتن شدند تا درد و ناگواری های گرسنگی و تشنگی را دریابند و آنگاه استدلال کنند بر سختی های گرسنگی و تشنگی و فقر آخرت که پیامبر اکرم در خطبه شعبانیه فرمود واذکروا بجوعکم و عطشکم جوع یوم القیمة و عطشة. به وسیله گرسنگی و تشنگی از روزه داریتان، گرسنگیها و تشنگی های روز قیامت را به یاد آورید، که این یادآوری انسان را به فکر تدارک برای قیامت می اندازد تا جد و جهد بیشتری در کسب رضای خدا بنماید.
امام رضا (ع) در جایی دیگر درباره فلسفه روزه این چنین میفرماید: علت روزه برای درک درد گرسنگی و تشنگی است تا بنده، ذلیل، متضرع و صابر باشد. همچنین در روزه شکستگی شهوات وجود دارد.
خبرگزاری مهر