تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۵:۱۷

گروه ورزشی: محمود احمدی‌نژاد پنجشنبه شب در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی حضور پیدا کرد تا ضمن تشریح برنامه‌های دولت، در مورد وزیران جدید کابینه‌اش هم توضیحاتی را ارائه دهد.

احمدی‌نژاد در این گفت‌وگوی تلویزیونی که از شبکه یک سیما پخش شد در مورد عملکرد وزیران در 4 سال گذشته صحبت کرد و همچنین اطلاعاتی را در مورد وزیران جدید ارائه کرد. نکته قابل توجه اما صحبت‌های رئیس‌جمهور در مورد عملکرد محمد علی‌آبادی، رئیس سازمان تربیت‌بدنی بود و احمدی‌نژاد در صحبت‌های خود تاکید کرد که علی‌آبادی در فوتبال موفق نبود.

البته این برای اولین بار نبود که احمدی‌نژاد از عملکرد علی‌آبادی در رشته فوتبال انتقاد می‌کرد، رئیس‌جمهور مدت‌ها قبل هم در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که علی‌آبادی بعد از جام جهانی 2006 و در کنار گذاشتن محمد دادکان اشتباه کرد. احمدی‌نژاد در گفت‌وگوی تلویزیونی پنجشنبه‌شب در مورد عملکرد علی‌آبادی در ورزش گفت:« با اینکه علی آبادی در فوتبال موفق نبود و اشکال از خود وی بود اما در رشته هایی که آرزوی مدال آوری داشتیم توانستیم مدال های متعددی به دست آوریم.  اکنون این رشته‌ها رو به شکوفا شدن هستند علی آبادی می تواند در وزارت نیرو موفق عمل کند زیرا نگاهی همگرا دارد.»

کفاشیان: منظور رئیس‌جمهور من نبودم

علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال اما انتقاد رئیس‌جمهور از عملکرد فوتبال را به مجموع آنچه در چهار سال گذشته رخ داد، مربوط می‌داند. او راه نیافتن تیم ملی فوتبال به جام‌ جهانی را نتیجه تزلزل در مدیریت فدراسیون فوتبال قلمداد کرده و می‌گوید: «آقای رئیس ‌جمهور حتما مجموع چهار سال گذشته را در نظر گرفته‌اند.

ما تا دو سال بحث کمیته‌ انتقالی را داشتیم و بلاتکلیفی‌هایی که در پی آن به فوتبال صدمه زد. از یک‌سال‌ونیم پیش تاکنون که مجمع فدراسیون فوتبال براساس اساس‌نامه‌ و کادر جدید تشکیل شده است، کارها روزبه‌روز براساس برنامه پیش رفته و وضعیت بهتر شده است. فدراسیون فوتبال دو سال بدون سرپرست بود و همین هم باعث ایجاد مشکلاتی در برنامه‌ریزی و اجرا شد.»

کفاشیان در ادامه‌ صحبت‌هایش با اشاره به این که تنها ناکامی فدراسیون در مورد تیم‌ملی و نرفتن این تیم به جام‌جهانی بود، می‌گوید: «تنها ناکامی فدراسیون در یک سال‌ونیم گذشته راه نیافتن تیم‌ملی به جام‌جهانی بود، هر چند تیم ملی تمام تلاش خود را کرد. در این مدت هیات دولت و محمد علی‌آبادی پشتیبانی‌های خوبی از فوتبال داشتند. عملکرد ما در 5/1 سال گذشته باعث شد تا از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا به عنوان فدراسیون برتر شناخته شویم. عضویت‌پذیری بیشتر ایران در کمیته‌های مختلف و همچنین چهار سهمیه‌ لیگ برتر در لیگ قهرمانان آسیا همه‌وهمه نشان‌دهنده‌ آن بود که فدراسیون ما عملکرد خوبی داشت.»

کفاشیان با اشاره به اختلاف نظری که علی‌آبادی و محمد دادکان رئیس  سابق فدراسیون فوتبال داشته‌اند، تاکید می‌کند: «در آن درگیری‌ها تنها این علی‌آبادی نبود که طرف دعوا بود. در آن اختلاف نظر همه درگیر شدند. وقتی در خانواده‌ای پدر و مادر با هم درگیر می‌شوند، این بچه‌ها هستند که آسیب می‌بینند. درگیری در مجموعه باعث می‌شود تا زیرمجموعه صدمه ببیند. علی‌آبادی در مدیریت خود به ابزار نیاز داشت. وقتی که در مجموعه تعامل وجود نداشته باشد، طبیعی است که این اتفاق‌ها رخ بدهد. آنچه پیش آمد، محصول شرایط بود و نه علی‌آبادی.»

رئیس فدراسیون فوتبال در رابطه با برخی شایعه‌ها درباره‌ اعمال فشار به او برای کناره‌گیری از ریاست فدراسیون فوتبال هم می‌گوید: «این حرف درست نیست. علی‌آبادی از ما به طور کامل حمایت کرد. راهیابی تیم‌های ملی رده‌های مختلف سنی به جام‌جهانی به خاطر حمایت خوب او و هیات دولت از فوتبال بود. دولت بودجه‌ بسیار خوبی را در اختیار ما قرار داد و این باعث شد تا کارها در کمیته‌های مختلف به خوبی پیش برود. این را هم باید بگویم که فیفا هم اکنون روی فوتبال ایران بسیار حساس شده است.»

قطبی برای گردش به اروپا نرفته است

  • علی کفاشیان در آخرین مصاحبه خود به نکات جالبی اشاره کرده است: شما در مصاحبه‌ای گفتید که لغو بازی ایران و آمریکا قطعی نشده است ولی سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا روز چهارشنبه از قول شما نوشت که این بازی لغو شده است.

من که مصاحبه‌ای با سایتAFC نداشتم و نمی‌دانم این نقل‌قول چگونه از زبان من در خروجی این سایت قرار گرفته است. فدراسیون فوتبال آمریکا مدتی پیش فکر می‌کرد که تیم ملی این کشور به طور مستقیم راهی جام‌جهانی شود و ما با توجه به این موضوع انجام یک بازی دوستانه را هماهنگ کردیم ولی آنها دو باخت پیاپی آوردند و حالا در رده سوم قرار دارند. اگر آمریکا به پلی‌آف برود به طور حتم در زمان تعیین‌شده نمی‌تواند با ایران بازی کند و با این شرایط باید تاریخ جدیدی را تعیین کنیم و اگر هم به طور مستقیم صعود کند این مسابقه در موعد مقرر برگزار خواهد شد.

  • بازی با بوسنی، محک مناسبی برای تیم ملی بود می‌توان امیدوار بود دیگر با تیم‌های درجه 3 بازی نکنیم ؟

به هرحال ما سعی داریم با تیم‌های خوب بازی کنیم ولی باید ارتباط‌مان را با تیم‌های آسیایی هم حفظ کنیم. تیم‌هایی مثل ازبکستان و بحرین که با آنها بازی دوستانه داریم ضعیف نیستند و البته نمی‌خواهم بگویم که قوی هستند. ما هم خوشحال می‌شویم که تیم ملی با حریفان قوی بازی کند.

  • فکر می‌کنید تیم ملی چه زمانی بتواند با تیم‌های مطرح دنیا مثل برزیل، آرژانتین، فرانسه، ایتالیا و ... بازی دوستانه انجام دهد؟

ما دوست نداریم این کشورها برای انجام بازی تدارکاتی با ایران، به عنوان یک منبع مالی به ما نگاه کنند. باید شرایط طوری باشد که خود آنها هم راغب باشند، هرچند که معتقدم برای انجام این مسابقات باید ما هم امتیازهایی بدهیم ولی این چندان منطقی نیست که از لحاظ مالی تسلیم خواسته‌های آنها شویم.

  • ولی این تفکر چندان منطقی به نظر نمی‌رسد و ما باید برای رویارویی با تیم‌های مطرح دنیا هزینه کنیم، مثل ژاپن و کره‌جنوبی.

قبول دارم که باید امتیازهایی بدهیم ولی وقتی تیمی مثل آرژانتین برای انجام بازی دوستانه یک میلیون دلار از ما می‌خواهد، قبول کنید که نمی‌توانیم با این خواسته کنار بیاییم  به این هم توجه کنید که فدراسیون محدودیت‌های مالی دارد. ما برای تیم امید تورنمنتی را تدارک دیدیم تا آنها مقابل تیم آلمان قرار بگیرند و باید بگویم که اگر هزینه‌ها منطقی باشد هیچ مشکلی نخواهیم داشت. چند ماه پیش بود که به چند تیم اروپایی از جمله آلمان پیشنهاد دادیم ولی انجام هیچ‌کدام از بازی‌هایی که مدنظر داشتیم، قطعی نشد. الان هم آقای قطبی در اروپا هستند و شرایط را بررسی می‌کنند تا شاید بتوانیم چند بازی دوستانه خوب انجام دهیم.

  • ولی پیدا کردن حریف تدارکاتی در حیطه اختیارات افشین قطبی نیست.

بله وظیفه او نیست ولی ما وظایفی را برای سرمربی تیم ملی تعیین کرده‌ایم و مطمئن باشید که او به فکر تیم ملی است.

  • فکر نمی‌کنید قطبی برای گردش به اروپا رفته است؟

خیر، قطبی برای گردش نرفته و پس از بازی با بوسنی با اجازه ما ایران را ترک کرد. در ضمن باید بگویم که او شرایط کشورهای مختلف اروپایی را برای برگزاری اردوهای تدارکاتی بررسی می‌کند و شاید در این بین تلاش‌های او برای انجام چند بازی دوستانه هم نتیجه بدهد.

  • قطبی چه زمانی به ایران بازمی‌گردد؟

او به زودی به ایران می‌آید. در ضمن در آستانه ماه مبارک رمضان قرار داریم و قطبی به ایران می‌آید تا روزه بگیرد.

  • سرمربی تیم ملی پس از بازی با بوسنی بلافاصله فهرست تیم ملی را برای دیدار با بحرین اعلام کرد. در حالی که انتظار می‌رفت این فهرست چند روز قبل از این بازی اعلام شود.        

به هرحال اسامی باید زودتر اعلام می‌شد تا فدراسیون برای گرفتن ویزای بازیکنان   اقدام  کند.

  • در مورد وضعیت تیم امید صحبت کنید. مثل اینکه قرار است یک مربی خارجی به کادر فنی این تیم اضافه شود؟

ما روز یکشنبه جلسه‌ای با کمیته ملی المپیک خواهیم داشت و آخرین وضعیت تیم امید را بررسی می‌کنیم. در ضمن احتمال اضافه شدن یک تمرین‌دهنده خارجی هم به تیم امید وجود دارد.

  • نظرتان در مورد کنار رفتن محمد علی‌آبادی از سازمان ورزش چیست؟

به هرحال این تصمیم رئیس‌جمهور است. در ضمن معتقدم که ایشان بخشی از کارهای مدیریتی را در کمیته ملی المپیک انجام خواهند داد.

  • آیا حقوق داوران اضافه خواهد شد؟

فدراسیون محدودیت‌های مالی خودش را دارد و انتظارات باید معقول باشد. ما امیدواریم که این موضوع در نهایت عملی شود.

  • آیا به داوران حق می‌دهید؟

به هرحال آنها هم مشکلات خاص خودشان را دارند ولی داوران نباید خودشان را با فوتبالیست‌ها مقایسه کنند.