تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۱

سه سال پیش در این روزها، میدان تاریخی امام خمینی (ره) اسامی ۲۵ هزار شهید شهر تهران بر الواح سنگی نقش بسته است. در آستانه هفته دفاع مقدس بد نیست به این یادمان شهدا که روی ۴۲۰ لوح سنگی حک شده، سری بزنید.

همشهری: وقتی در میدان تاریخی امام خمینی(ره) قدم می‌زنید در محوطه‌ای به طول ۴۰۰ متر در وسط میدان، ۴۲۰ لوح سنگی نظرتان را جلب می‌کند که کنار هم نصب شده‌اند و روی آنها نام شهدای شهر تهران در جنگ تحمیلی حک شده است. روی لوح‌های سنگی با حفاظ شیشه‌ای پوشانده شده تا از گزند باد و باران در امان باشند. فراموش نکنید که بعد از بازدید از این یادمان و قرائت فاتحه برای شهدا حتما از جاذبه‌ها و دیدنی‌های اطراف میدان امام خمینی(ره) بازدید کنید. برای دسترسی به این میدان بهترین وسیله مترو است. ورودی ایستگاه متروی امام خمینی(ره) که تقاطع خط یک‌و ۲ مترو است، در ضلع جنوب غربی و شمالی این میدان قرار دارد. همچنین درصورت تمایل می‌توانید از اتوبوس‌هایی استفاده کنید که به این میدان و پایانه‌های اطراف آن مثل پایانه فیاض‌بخش و پایانه قورخانه تردد می‌کنند.

تماشای جاذبه‌های تاریخی

میدان امام‌خمینی که در گذشته به میدان توپخانه معروف بود از پررفت‌وآمدترین میدان‌های پایتخت است که در دوره ناصرالدین شاه ساخته شد. در اطراف این میدان جاذبه‌های تفریحی و تاریخی بسیاری قرار دارد که بازدید از آنها خالی از لطف نیست. بلندترین ساختمان اطراف این میدان ساختمان مخابرات است که توسط وزارت پست و تلگراف و تلفن در دوره پهلوی دوم احداث و جایگزین ساختمان زیبای تلگراف‌خانه شد. کاخ گلستان هم یکی دیگر از این جاذبه‌هاست. ساختمان قدیمی بانک ملی هم در ضلع شرقی این میدان قرار گرفته است. موزه علی‌اکبر صنعتی در ضلع شمال غربی میدان قرار گرفته است. موزه بانک سپه هم در فاصله‌ای بسیار نزدیک به میدان قرار دارد. پارک شهر یکی از بوستان‌های تاریخی پایتخت با معماری ویژه، درختان قدیمی، دریاچه، بخش نگهداری از حیوانات و شهربازی مجهز، جاذبه دیگری است که از میدان امام خمینی(ره) فقط چند دقیقه فاصله دارد.

منبع: روزنامه همشهری