ماشین جنگی حکومت بعثی عراق که از ماه‌ها قبل توسط کارتل‌های بزرگ اسلحه‌سازی در غرب و تجهیزات نظامی روسی مجهز شده بود، روز ۳۱ شهریور از مرزهای جنوب و غرب کشورمان وارد خاک جمهوری اسلامی ایران شد و به سرعت کیلومترها در خاک کشورمان پیشروی و مناطقی وسیع از پنج استان ایران در جنوب و غرب را اشغال کرد.

به گزارش همشهری آنلاین، با آن‌که آغاز رسمی جنگ حکومت بعثی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران در روز ۳۱ شهریور ۵۹ بوده اما این تجاوزگری بعثی‌ها به خاک کشورمان از ماه‌ها به صورت پراکنده آغاز شده بود؛ در سال ۱۳۵۸ تعداد ۸۴ مورد و در ۶ ماهه اول سال ۱۳۵۹ هم ۵۵۲ مورد و جمعاً ۶۳۶ مورد تجاوز مرزی از سوی عراق به خاک ایران انجام شد. که ۴۹۰ مورد از این تجاوزها از سوی وزارت امور خارجه وقت علی‌اکبر ولایتی با اسناد معتبر به سازمان ملل گزارش شد.

  • روایت دوم

با گذشت حدود ۱۹ ماه از پیروزی انقلاب اسلامی، صدام حسین رییس جمهوری وقت رژیم بعث عراق نیت تجاوزگرانه خود را آشکار کرد و چند روز پیش از آغاز جنگ تحمیلی علیه ایران، پیمان ۱۹۷۵ الجزایر را در برابر دوربین‌های تلویزیون بغداد پاره کرد و در نطقی با تأکید بر مالکیت مطلق کشورش بر اروندرود که آن را شط‌العرب می‌نامید و طرح این ادعا که جزایر سه‌گانه ایران به اعراب تعلق دارد، همزمان جنگ زمینی، هوایی و دریایی علیه ایران را آغاز کرد.

  • روایت سوم

ماشین جنگی حکومت بعثی عراق که از ماه‌ها قبل توسط کارتل‌های بزرگ اسلحه‌سازی در غرب و همچنین تجهیزات نظامی روسی مجهز شده بود، روز ۳۱ شهریور از مرزهای جنوب و غرب کشورمان وارد خاک جمهوری اسلامی ایران شد و به سرعت کیلومترها در خاک کشورمان پیشروی و مناطقی وسیع از پنج استان ایران در جنوب و غرب را اشغال کرد.

  • روایت چهارم

همزمان با حمله زمینی، هواپیماهای نظامی عراق فرودگاه مهرآباد تهران و مناطق دیگر را در ساعت دو بعد از ظهر ۳۱ شهریور بمباران کردند که با شنیده شدن صدای انفجار مهرآباد در غرب تهران، مردم این منطقه به خیابان‌ها ریختند و با مشاهده بمباران قسمتی از فرودگاه به منظور کمک به سمت آن هجوم آوردند که ماموران انتظامی در حوالی فرودگاه ضمن جلوگیری از حرکت آن‌ها از مردم خواستند که حوالی فرودگاه را ترک کنند و در صورت نیاز به کمک مردم، مقامات مربوطه اطلاعیه صادر خواهند کرد.

  • روایت پنجم

هواپیماهای عراقی در این روز ۱۵ شهر ایران را مورد هدف قرار دادند که این شهرها عبارت بودند از تهران، تبریز، آبادان، همدان، دزفول، امیدیه، بوشهر، کرمانشاه، اصفهان، ارومیه، دهلران، ایلام، اهواز، مریوان و مهران که تقریباً تمامی پایگاه‌های هوایی و مناطق نظامی، مسکونی و صنعتی را شامل می‌شد. تنها در شهر اهواز، ۶ هواپیمای میگ عراقی باند فرودگاه اهواز را بمباران کردند که در آن زمان حدود ۶۰۰ نفر در فرودگاه حضور داشتند. بر اثر این حمله قسمتی از باند فرودگاه اهواز ویران شد و چند تن نیز زخمی شدند.

  • روایت ششم

به‌فاصله چندساعت از حملات هوایی عراق، در ساعات عصرگاهی روز ۳۱ شهریور طرح اولیه انتقام توسط فانتوم‌های F۴ پایگاه‌های همدان و بوشهر انجام شد. به این‌ترتیب به دستور فرج‌الله براتپور معاون عملیات پایگاه همدان ۴ فروند برخاسته و پایگاه هوایی کوت را بمباران کردند. ۴ فانتوم دیگر هم با هماهنگی فریدون صمدی از پایگاه بوشهر برخاسته و پایگاه هوایی شعیبیه را بمباران کردند. در بازگشت از اولین‌ماموریت انتقامی نیروی هوایی پس از شروع رسمی جنگ یکی از فانتوم‌های پایگاه همدان به خلبانی محمد صالحی و خالد حیدری به دلیل پرواز بسیار نزدیک به زمین با کابل‌های دکل‌های برق عراق برخورد و سقوط کرد.

  • روایت هفتم

نخستین واکنش حضرت امام خمینی(ره) به آغاز جنگ تحمیلی، با صحبت با مردم همراه بود. فرمودند:«برای ملت ایران این صحبت را دارم که گمان نکند ملت ایران که ارتش ایران نمی‌تواند جلوی اینها را بگیرد. خیر، ارتش ایران و قوای مسلّح ما، پاسدارهای عزیز ما قادر بر این معنا هستند، لکن تا مسأله جدّی نشود، آنها جدّاً عمل نمی‌کنند. آن روزی که مسأله جدّی شد، تمام اینها به طور جِدّ، امر می کنم که عمل بکنند و عراق را سر جای خودشان بنشانند.

منبع: همشهری آنلاین