تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۶:۳۹

سهیلا نیاکان: «به عنوان یک مستندساز به امین بودن در ارائه اصالت هنر و بیان واقعیاتی که می‌بینم اعتقاد دارم. گاه انتزاع در محضر سوژه نهفته است و تنها این نگاه و ذهن جستجوگر آدمی است که باید آن را دریابد و به منصه‌ظهور برساند.»

 اینها بخشی از حرف‌های فرشاد فدائیان هنرمند مستندساز و عکاس بابلی است که دیدگاهش را نسبت به فعالیت‌ها و سوژه‌هایش بیان می‌کند.

این هنرمند که به تازگی مجموعه‌ای از عکس‌های انتزاعی‌اش را با عنوان «سرد و سرخ» آماده نمایش کرده است، نمایشگاه اخیر عکس‌هایش را پس از 13 سال دایر کرده است.

این نمایشگاه مشتمل بر 32 قطعه عکس رنگی در ابعاد 70× 50 است و آثار این هنرمند عکاس تاکنون در 12 نمایشگاه داخلی و خارجی در پاریس، سوئیس، اتریش و... به نمایش درآمده‌اند.

نمایشگاه آثار تازه فدائیان نگاهی برخوردار از مضمونی نمادین به وضعیت‌های انسانی است که شباهت بسیاری به نقاشی آبستره (انتزاعی) دارد. به گفته این هنرمند عکاس، مجموعه «سرد و سرخ» در مدت 30 دقیقه، در 2 زمان 15 دقیقه متوالی و در 2 روز اسفند ماه گذشته ثبت شده است.

کارهای جدید فدائیان در قالب عکس، از سویی روایت‌هایی انتزاعی از واقعیات پیرامون آدمی را بیان می‌کند که چه بسا در تخیل مخاطب و براساس خودآگاه و ناخودآگاه او، ما به ازای شخصی نیز پیدا کند که می‌تواند ترجمانی از روزگار باشد.

نام فرشاد فدائیان که حدود 20 سال است در این عرصه فعالیت‌ می‌کند به‌عنوان مستندساز حرفه‌ای نیز همواره مطرح است و تاکنون آثار ارزشمند بسیاری را از این فیلمساز شاهد بوده‌ایم.

«مسافران کوچک سفر بی‌انتها»، «انگشت‌های پای چپ»، «خاک تا سنگ»، «سنگ، مادر خاموش»، «شناسنامه کارخانه‌ای فراموش شده»، «سد یعنی آب»، «آخرین بخشی»، «مرزها»، «خانه در خانه» و... در زمره فیلم‌های مستند این هنرمند به‌شمار می‌روند.

 او که تاکنون حدود 40 فیلم کوتاه و مستند ساخته است، در مستندسازی نیز همانند عکاسی؛ فرم، تفکر و سبک ویژه خود را دارد و تمام امور مربوط به فیلم‌هایش از پژوهش تا تدوین را خود انجام می‌دهد.

مستند «آخرین بخشی» از فیلم‌های اخیر فدائیان، زندگی آخرین نسل از نسل راویان سنت «بخشی‌گری» در موسیقی شمال خراسان را نشان می‌دهد و ‌عنوان فیلم به دوتارنوازان خراسان گفته می‌شود که کارهای دیگری مثل سرودن شعر، آواز خواندن، ساختن ساز و... را انجام می‌دهند.

موضوعات متنوع و در عین حال ساده و بی‌تکلف عمدتا سوژه‌های آثار مستند فرشاد فدائیان را تشکیل می‌دهند.نمایشگاه آثار عکس «سرد و سرخ» این هنرمند فیلمساز و عکاس این روزها بر دیوارهای نگارخانه ماه مهر تهران در حال نمایش است.

همشهری استانها