خروج بزرگراه یادگار امام(ره) از بن بست و اتصال آن به بزرگراه آزادگان و در ادامه جاده ساوه، ابر پروژه‌ای است که شاخه شرقی آن در محدوده منطقه ۱۰ تهران در دست اجرا است. پس از جابجایی درختان در سال گذشته، اکنون املاک معارض نیز تملک می‌شوند تا اجرای این پروژه سرعت یابد.

همشهری آنلاین - مهدی اسماعیل پور: سال گذشته بود که برای اجرای این پروژه، بزرگراه یادگار امام(ره) بعد از خیابان امام خمینی مسدود و در نتیجه بار ترافیکی این معبر بر خیابان‌های اطراف سرریز شد. حالا خبر خوب اینکه تا حدود یک ماه آینده مسیر خیابان دستغیب هم بازگشایی می شود تا از بار ترافیکی این محدوده کاهش پیدا کرده و روان تر شود. در گفتگو با مهدی اخ الصنایع شهردارمنطقه ۱۰ آخرین وضعیت این پروژه را بررسی می‌کنیم.

منتفع شدن مردم تهران از پروژه توسعه یادگارامام(ره)

مهدی اخ‌الصنایع شهردار منطقه ۱۰:

تکمیل پروژه توسعه بزرگراه یادگار امام(ره) در این دوره از مدیریت شهری به صورت جدی و ویژه در دستور کار قرار گرفت و تصمیم برآن شد تا در یک بازه زمانی یکساله، شاخه شرقی پروژه بزرگراه یادگار امام(ره) به بهره‌برداری برسد. به سرانجام رساندن این پروژه یکی از کارهای ویژه در شهرداری تهران است، به طوری که هم ساکنان منطقه ۱۰ و هم تمام شهروندان تهرانی از آن منتفع می‌شوند. درهمین راستا با حمایت شورای شهر و شهرداری تهران، با حضور تیم ۵ نفره کارشناسان دادگستری تملک پلاک های معارض در محدوده میدان جی از هفته آینده آغاز می شود. تلاش ما این است که برای تملک با مالکان به توافق برسیم، در غیر این صورت وارد مرحله دوم یعنی کمیسیون ماده ۹ خواهیم شد.»

پروژه: توسعه شرقی بزرگراه یادگار امام(ره)

محدوده شاخه شرقی: از میدان جی آغاز شده و به انتهای خیابان قزوین می رود و در ادامه با احداث یک زیرگذر مسیر در منطقه ۱۷ ادامه می‌یابد و نهایتا به میدان ۹ دی می‌رسد

زمان آغاز عملیات اجرایی: حدود ۲ ماه آینده

زمان بهره برداری: در نیمه نخست سال ۱۴۰۴

آخرین وضعیت تملک:

تعداد املاک معارض: ۱۰۵ پلاک

محدوده املاک معارض:اطراف پادگان جی

برنامه ریزی برای تملک املاک معارض در مرحله اول:۲۸ پلاک

زمان آغاز تملک پلاک های معارض: هفته دوم مهرماه

بودجه تملک املاک معارض پروژه: هزار و پانصد میلیارد تومان (۱.۵ همت)

زمان لازم برای تملک املاک معارض: ۲ ماه

آثار ترافیکی با تکمیل پروژه:

کاهش محسوس ترافیک در محدوده غرب تهران

کاهش ترافیک محدوده میدان آزادی

کاهش ترافیک بزرگراه آیت‌الله سعیدی

کاهش ترافیک جنوب بزرگراه یادگار امام(ره)

حدودی بار ترافیکی کنونی بزرگراه شهید چمران و شهید نواب صفوی

منبع: همشهری آنلاین