گروه بورس: فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار در تازه‌ترین گزارش اعلام کرد:

ارزش بورس تهران از ابتدای سال‌جاری میلادی تاکنون بیش از 4 میلیارد دلار افزایش یافته است.به گزارش همشهری، هرچند اطلاعات منتشر شده از سوی فدراسیون جهانی بورس‌ها نشان می‌دهد ارزش بورس تهران در ماه جولای 2009 نسبت به سال گذشته میلادی 22 درصد کاهش داشته، اما این اطلاعات حکایت از آن دارد که ارزش بازار سهام ایران از ابتدای سال‌جاری میلادی تا‌کنون با 4 میلیارد دلار افزایش اکنون به 51 میلیارد و 330 میلیون دلار رسیده است.

ارزش بورس تهران در ماه ژوئن حتی به 6/53 میلیارد دلار رسیده بود اما در طول یک ماه با 2میلیارد دلار کاهش روبه‌رو شده است.همچنین ارزش بورس تهران در نخستین ماه سال‌جاری میلادی بالغ بر 2/47میلیارد دلار برآورد شده است.

نمودارها و آمار‌های فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار نشان می‌دهد ارزش بورس تهران نیز همگام با دیگر بورس‌های جهان و همزمان با وقوع بحران مالی جهان کاهش یافته و هنوز نتوانسته است این افت ارزش سهام را جبران کند. برخلاف نمودار‌های فدراسیون جهانی مدیران اقتصادی کشور اعتقاد دارند بورس تهران هیچ تاثیری از بحران مالی جهان نپذیرفته است.

این در شرایطی است که همزمان با بهبود اقتصاد جهانی که منجر به افزایش ارزش بهای معادن، فلزات، نفت و پتروشیمی شده است ارزش سهام شرکت‌های بورس تهران که تولیدات‌شان وابسته به این محصولات است نیز افزایش یافته است.

این گزارش حاکی است ارزش تمامی بورس‌های جهان در ماه جولای 2009 نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته با کاهش چشمگیری همراه بوده است.گزارش فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار همچنین حاکی از آن است، شاخص بورس تهران در ماه جولای 4درصد رشد کرده و از 38 هزارو 194 واحد در ماه ژوئیه به 39 هزارو 732 واحد رسیده است.
 براساس این گزارش شاخص سود نقدی و قیمت از ماه جولای سال 2008 تاکنون 19درصد کاهش یافته است.

گزارش بورس تهران

در همین حال بورس تهران نیز با انتشار گزارشی اعلام کرد؛ ارزش بورس تهران در هفته آخر مرداد ماه 8/2 درصد رشد کرده و از 533 هزار میلیارد ریال به 548 هزار میلیارد ریال رسیده است این مقدار در مقایسه با پایان سال گذشته 22درصد رشد نشان می‌دهد.

این گزارش می‌افزاید نسبت قیمت به درآمد شرکت‌ها  در هفته گذشته با 4/2درصد رشد به 17/5درصد رسیده است. بورس تهران در گزارش خود اعلام کرده است در حال حاضر گروه فلزات اساسی با ارزشی معادل 3/82 هزار میلیارد ریال 15 درصد از مجموع کل بازار را در اختیار دارند و بزرگ‌ترین گروه بورس محسوب می‌شوند.

پس از گروه فلزات اساسی که شامل 23 شرکت می‌شود گروه مخابرات با یک شرکت و با ارزشی معادل 73 هزار میلیارد ریال دومین گروه بورس تهران است و در حال حاضر 3/13درصد از مجموع کل بازار را در دست خود دارد.

گروه بانک‌ها و استخراج کانه‌های فلزی هم در رده‌های سوم و چهارم بورس جای گرفته‌اند و هرکدام به‌ترتیب 4/12 و 7 درصد از بازار را در اختیار دارند.در حال حاضر، گروه بانک‌ها شامل 7‌شرکت و گروه استخراج کانه‌های فلزی شامل 6 شرکت می‌شود.