ونسان ون گوگ یکی از  شناخته‌شده‌ترین نقاشان در  تمام دوران هاست. به همین خاطر  نقاشی‌های او بیش از یک قرن است که جهان را مجذوب خودکرده و آنها را به تجزیه‌وتحلیل واداشته  است.

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: تابلوی «شب پر ستاره» ون گوگ حاوی فیزیک بسیار دقیق و شگفت‌آوری است که نشان می‌دهد او «پویایی پنهان آسمان» را درک کرده است.


درک دقیق از فرآیندهای طبیعی

تجزیه‌وتحلیل جدیدی از چگونگی استفاده از قلم‌موها و رنگ‌ها در تابلوی معروف شب پرستاره ونسان ون گوگ شباهت قابل‌توجهی به «تلاطم پنهان» در جو زمین دارد که نشان می‌دهد این هنرمند نمادین درک دقیقی از فرآیندهای طبیعی داشته است.
تحقیقات جدید حاکی از آن است که در نقاشی های معروف ونسان ون گوگ بیش از آنچه به نظر می‌رسد مفاهیم عمیق وجود دارد. تجزیه‌وتحلیل ضربات قلم‌مو و رنگ‌ها در نقاشی نشان می‌دهد که آسمان متلاطم و چرخان آن ویژگی‌های بسیاری با فرآیندهای دینامیک سیال نامرئی دارد که در اتمسفر دنیای واقعی ما رخ می‌دهند.

بیشتر بخوانید :
شباهت عجیب بازیگر ایرانی به ونسان ون‌ گوگ | حتی شبیه‌تر از کرک داگلاس و ویلم دفو
مرگبارترین معادله فیزیکی جهان چیست؟

استفاده از رنگ‌های روشن

ون گوگ در ژوئن 1889 درحالی‌که در یک آسایشگاه در جنوب فرانسه زندگی می‌کرد و پس از بهبودی از یک فروپاشی روانی که منجر به خودزنی گوش چپش شد، در ژوئن 1889 نقاشی کرد. شاهکار رنگ‌روغن روی بوم، منظره آسمانی در حال چرخش را از پنجره اتاق نقاش با دهکده خیالی اضافه شده در پیش‌زمینه نشان می‌دهد و به‌خاطر قلم‌موهای دقیق و استفاده از رنگ‌های روشن مشهور است.

شباهت به گازهای موجود در جو

به گزارش سایت Livescience این نقاشی به‌تازگی توجه محققان چینی را به خود جلب کرده است که شباهت‌هایی را بین اشکال مارپیچی آن و الگوهای مشاهده شده در دینامیک سیالات - مطالعه حرکات سیالات و گازها - تشخیص داده‌اند. این موضوع الهام‌بخش آنها شد تا نقاشی را با جزئیات بیشتری مطالعه کنند.
در مطالعه جدید که در مجله Physics of Fluids منتشر شد، محققان جزئیات دقیق ضربه‌های قلم‌مو و رنگ‌های استفاده شده در نقاشی‌ها را تجزیه‌وتحلیل کردند و دریافتند که این اجزا هر دو شباهت‌های زیادی با "تلاطم پنهان" گازهای موجود در جو دارند.

تبعیت از قانون کولموگروف

Yongxiang Huang، یکی از نویسندگان این مطالعه، متخصص دینامیک سیالات و اقیانوس‌شناس در دانشگاه Xiamen در چین می‌گوید: این یک درک عمیق و شهودی از پدیده‌های طبیعی را نشان می‌دهد؛ در واقع‌نمایش دقیق ون گوگ از تلاطم ممکن است از مطالعه حرکت ابرها و جو یا یک حس ذاتی در مورد چگونگی به‌تصویرکشیدن پویایی آسمان باشد.
محققان از نزدیک 14 «چرخ» در آسمان نقاشی را تجزیه‌وتحلیل کردند. به‌طورکلی، این اشکال عموماً از الگوهای پیش‌بینی‌شده توسط قانون کولموگروف پیروی می‌کنند؛ یک قانون فیزیکی که نحوه حرکت گاز اتمسفر را در مقیاس‌های مختلف بسته به انرژی اینرسی توصیف می‌کند. به عقیده محققان در این نقاشی، این انرژی اینرسی با شدت رنگ زرد در نقاشی نشان داده می‌شود.
هم‌راستایی با مقیاس باتچلور Batchelor
هنگامی که محققان بادقت بیشتری به چرخش‌ها نگاه کردند، دریافتند که فاصله و وزن تک‌تک ضربات قلم‌مو، هم‌راستایی با مقیاس Batchelor را نشان می‌دهد که توضیح می‌دهد که گرداب‌ها و قطرات قبل از اینکه در یک سیال متلاطم پراکنده شوند، چقدر کوچک هستند.

الهام از مشاهدات عمومی آسمان

باوجود این، کولموگروف و باتچلور قوانین خود را چندین دهه پس از مرگ هنرمند توسعه دادند؛ بنابراین ونگوگ احتمالاً از مشاهدات عمومی آسمان یا دیگر مارپیچ‌های طبیعی الهام گرفته است. نویسندگان خاطرنشان کردند که به طور مشابه، ارتباط بین انرژی و رنگ زرد تقریباً تصادفی است.
اما واضح است که Starry Night فرآیندهایی را تداعی می‌کند که در دنیای طبیعی ظاهر می‌شوند. میکروبیولوژیست‌ها نیز متوجه شباهت قابل‌توجهی بین چرخش‌های نمادین نقاشی و کلنی‌های انبوه باکتری‌های جهش‌یافته شدند.

در ماه می امسال نیز عکس‌های جدید مشتری از کاوشگر جونو ناسا چرخش‌های توفانی شدید را در نیمکره شمالی سیاره نشان داد که بسیار شبیه به ضربه‌های قلم‌موی تازه تحلیل شده ون گوگ بود. این ابرهای چرخان همچنین به «الگوهای متلاطم» در جو مشتری مرتبط بودند .