هر ساله با آغاز سال تحصیلی جدید، یکی از دغدغه‌های اصلی والدین، تهیه لباس فرم برای فرزندانشان است.

همشهری آنلاین - محمد بلبلی: نوسانات قیمت، کیفیت پایین برخی محصولات و نبود نظارت کافی بر بازار لباس فرم مدارس ازجمله مشکلاتی است که سال‌هاست والدین با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. مجتبی صیادیان نماینده اصناف در شورای لباس فرم مدارس در گفت‌وگو با همشهری به سؤالات شما درباره چگونگی تعیین قیمت لباس فرم، نقش واسطه‌ها و راهکارهای بهبود وضع فعلی پاسخ می‌دهد.

چگونگی تهیه پوشاک مدارس

تهیه لباس فرم مدارس به‌دلیل ایجاد هماهنگی و حالت یکسان در طرح، رنگ و جنس پوشش دانش‌آموزان مدارس است. نماینده اصناف در شورای لباس فرم مدارس درباره نحوه تهیه پوشاک مدرسه می‌گوید: در بعضی مدارس با تصمیم اولیای مدرسه رنگ لباس در پایه‌های مختلف تحصیلی متفاوت است؛ به همین دلیل تهیه و مدیریت این بخش توسط اولیای مدارس انجام می‌شود و دوخت این البسه توسط خیاط‌ها و تولیدی‌های معرفی شده از مدارس صورت می‌گیرد. اگر قرار باشد دانش‌آموز با لباس فرم در مدرسه حاضر شود، باید طبق همین برنامه عمل کند تا فلسفه هم‌شکل بودن لباس‌ها در مدرسه حفظ شود.

تهیه لباس فرم، با کف قیمت

هرسال قیمت کارشناسی شده به‌عنوان یک مصوبه از سوی آموزش و پرورش به مدارس ابلاغ می‌شود. مجتبی صیادیان درباره چگونگی تهیه لباس فرم با قیمت مناسب می‌گوید: خیلی از والدین دانش‌آموزان این موضوع را نمی‌دانند. همچنین این ابلاغیه به‌صورت چاپ شده در تابلوی اعلانات خیلی از مدارس نصب نمی‌شود.

والدین این آگاهی را باید حتما داشته باشند و هر ساله رؤیت این ابلاغیه و نصب آن در یک مکان قابل مشاهده در مدرسه را از اولیای مدارس بخواهند. قیمتی که به مدارس اعلام می‌شود، یک قیمت کارشناسی شده با آنالیز تمام نکات، مانند قیمت پارچه، برش، دوخت، اتو، بسته‌بندی، مالیات و سود متعارف است که باعث می‌شود لباس فرم در نهایت با کمترین قیمت ممکن به‌دست مصرف‌کننده برسد، اما متأسفانه خیلی از مدارس این مسئله را رعایت نمی‌کنند.

واسطه‌گری، دلیل افزایش قیمت پوشاک

با وجود حدود ۱۷ میلیون دانش‌آموز در کل کشور، تهیه پوشاک مدارس می‌تواند به یک بخش مولد تبدیل شود؛ بنابراین نیازمند یک نظارت بسیار دقیق است؛ نظارتی که تاکنون به خوبی صورت نگرفته است. صیادیان با اشاره به اینکه صنف تهیه پوشاک مدارس یک حوزه اقتصادی بزرگ و کارآفرین محسوب می‌شود، توضیح می‌دهد: بخش بزرگی از این تولید را تاکنون تولیدکنندگان بدون مجوز و زیرزمینی انجام داده‌اند که همین مسئله باعث افزایش قیمت و کنترل این بازار توسط واسطه‌ها شده است. با اجرایی شدن تفاهمنامه بین اتحادیه پوشاک و وزارت آموزش و پرورش از سال آینده، تهیه و توزیع پوشاک مدارس با نظارت کامل بازرسان و کارشناسان مربوط صورت خواهد گرفت، همچنین پوشاک مدارس با نرخنامه‌ای دقیق و کارشناسی شده ارائه خواهد شد.

استفاده یک روپوش برای چند سال

نماینده اصناف در شورای لباس فرم مدارس می‌گوید: استفاده از لباس فرم در مدارس طی چند سال اخیر رونق بیشتری پیدا کرده، اما طبق قانون، اجباری برای پوشیدن لباس فرم در مدارس وجود ندارد و دانش‌آموزان می‌توانند با لباس‌های معمولی خود در مدرسه حاضر شوند. از سوی آموزش و پرورش نیز برای استفاده از لباس فرم اجباری وجود ندارد، اما در حال حاضر که اکثر دانش‌آموزان کشور از لباس فرم استفاده می‌کنند، اگر دانش‌آموزی با لباس غیرفرم در مدرسه حاضر شود، تخلفی انجام نداده، اما شاید حس معذب بودن پیدا کند. در بعضی مدارس، رنگ لباس فرم پایه‌های مختلف متفاوت است، اما اگر این تغییر رنگ برای سال‌های مختلف در مدرسه‌ای وجود نداشته باشد، دانش‌آموز می‌تواند از لباس فرم سال گذشته به شرط اینکه لباس آسیب ندیده باشد، استفاده کند و منعی درباره این موضوع وجود ندارد.

ساماندهی بازار لباس فرم مدارس؛ شاید سال آینده

هر سال هزینه خرید روپوش مدارس به چالشی بین مدارس و خانواده‌ها تبدیل می‌شود. نوع جنس لباس، رنگ لباس و از همه مهم‌تر قیمت پوشاک مدارس همواره دردسرساز بوده است.

به ویژه آن‌که ظرف چند سال اخیر همزمان با روند فزاینده تورم نرخ پوشاک و روپوش مدارس افزایش یافته است. چنان‌که امسال قیمت یک دست پیراهن و شلوار فرم مدرسه برای دبستانی‌ها کمتر از یک میلیون تومان تمام نمی‌شود.

نماینده اصناف در شورای لباس فرم مدارس، درباره نحوه اعلام نرخ این البسه می‌گوید: طبق تفاهمنامه‌ای که در سال ۱۳۹۶ بین اتحادیه، تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان پوشاک منعقد شد و با برگزاری جلسات مختلف با وزیر وقت آموزش و پرورش، طرح‌نامه‌ای تهیه شد تا به‌وسیله آن پوشاک مدارس به شکل کاملا شفاف و با مناسب‌ترین قیمت به‌دست اولیای دانش‌آموزان برسد.

مجتبی صیادیان می‌افزاید: عملکرد این طرح‌نامه اینگونه بود که تمام مراحل تولید پوشاک مدارس از تولید و تهیه مواد اولیه تا دوخت و عرضه با نظارت کامل اتحادیه پوشاک و قیمت‌گذاری کارشناسی شده انجام شود. برای اینکه در این روند افراد سودجو یا واسطه‌ها دخالت نکنند قرار بر این شد تا تمام مراحل مربوط به تهیه پوشاک مدارس و از همه مهم‌تر نرخ‌نامه مشخص برای اطلاع‌رسانی دقیق به مصرف‌کنندگان در یک سامانه هوشمند قرار بگیرد.

به گفته او با اجرای این روش و قطع کردن دست واسطه‌ها از این مجموعه، قیمت‌ها به‌صورت کاذب افزایش پیدا نمی‌کرد، اما در همان ایام، ویروس کرونا شیوع پیدا کرد و مدارس به‌صورت غیرحضوری درآمدند؛ به همین دلیل اجرای این برنامه که با تأیید وزارت آموزش و پرورش همراه بود متوقف شد. نماینده اصناف در شورای لباس فرم مدارس تاکید می‌کند: با عادی شدن اوضاع و پایان دوران کرونا فعالیت مدارس نیز به حالت عادی بازگشت، اما این بار با عوض شدن مدیران، اجرای این طرح مغفول ماند، اما با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش و پیگیری‌های اتحادیه پوشاک قرار بر این شد تا این طرح برای سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ اجرایی شود.

منبع: روزنامه همشهری