شهردار تهران با اشاره به طرح های اجرایی در حوزه حمل و نقل و خدمات رسانی به شهروندان گفت: دو سوم پروژه ها در محور جنوب تهران و محور خیابان انقلاب انجام شده است.

به گزارش همشهری آنلاین: علیرضا زاکانی در بیستمین قرار خدمت که در مجموعه سرچشمه منطقه ۱۲ برگزار ر شد گفت: اینجا قتلگاه ۷۲ شهید است آن هم شهدایی که پرچمدار انقلاب امام بودند. در یک شب ۷۲ تن از مسئولان به شهادت رسیدند اما انقلاب ماند و به راه خود ادامه داد. آنچه که در جنگ تحمیلی اتفاق افتاد کافی بود که یک کشور را به ویرانه تبدیل کند اما در دفاع مقدس انقلاب صادر شد و به معنای تصرف قلوب بود
وی افزود: تا قبل از انقلاب اسلامی ملت لبنان و فلسطین رویه دیگری را دنبال می کرد اما بعد انقلاب، به جایی رسیدند که عزت داشته باشند. غیر ممکن ها را می‌شود به طریقی ممکن کرد. می گفتند مگر می شود در مقابل توطئه خارجی ایستاد اما این ها کنار رفت و شرایط جدیدی ایجاد شد. مقصود من یادآوری عرصه‌هایی است که ناشدنی ها شدنی شد. دیگر امروز کسی از أنریکا نمی‌ترسد. همه این خوب آموزی ها را اما عظیم آبشان بعد رهبر انقلاب به ما آموخته اند. این درس اول از انقلاب و دفاع مقدس است.

شهردار تهران افزود: حالا ما در مدیریت شهری هستیم. نا ممکن ها چیست که تصمیم گرفتند مردم را از شهر فراری بدهند و جمعیت را کم کنند. آیا ممکن است روزی را تصور کنیم که آلودگی هوا رفع شود؟ آیا می‌شود تهرانی را ترسیم کرد که ترافیک نداشته باشد، در مقابل زلزله مقاوم باشد؟ الان که ۵۱ در صد اجاره نشین هستندو ۷۰ سال طول می‌کشد که صاحب خانه شوند، می‌شود زمانی را تصور کرد که مشکل مسکن نداشته باشند؟ هویتی به جز هویت پایتختی داشته باشد، مثل مشهد و اصفهان و تبریز؟ از بی عدالتی جنوب و شمال رنج نبرد؟ می شود تهرانی را تصور کرد که در آن متکدی و معتاد متجاهر دیده نشود؟ در همین تهران در گذشته چقدر صمیمی بودیم؟ می شود برگشت و شرایط ممتازی با سطح زندگی ایجاد کرد که بچه‌های ما باعث افتخار باشند؟ جویبار با ۵۰هزار نفر جمعیت چند مدال آور جهانی دارد؟ بیشترین ظرفیت دانشگاهی در تهران هستند اما به ازای این نقشی که در آموزش داریم که دستاورد برجسته ای ایجاد شده است؟ آیا می‌شود شرایط را به سمتی برد که شهرداری را از مجموعه خدماتی به نهاد اجتماعی تبدیل کرد؟ بله شدنی است.

ناممکن ها را با خودباوری ممکن کردیم

وی در ادامه گفت: با خود باوری و داشتن برنامه دقیق می توان تمام ناممکن ها را اجرا کرد. روزی که برنامه خود را به شورای شهر ارایه کردم یکی از اعضا گفت میدانید شهرداری ۷۰ هزار میلیارد بدهی دارد و مانند سنگی است که به پای کسی بسته شده باشد. شهردار قبلی در تلویزیون گفته بود که من چون بدهکارم نمی‌توانم کارکنم. بانک ها گفتندکه ۱۶۹هزار میلیارد تومان به ما بدهکار هستید. تا امسال ۹۰ همت کم شد ۴۳ همت پرداخت شد و بقیه هم تا پایان سال پرداخت می‌شود. سال ۱۴۰۱ فقط مبلغی دادیم تا معاملات قفل نشود. سال ۱۴۰۲ پای مذاکره رفتیم. ۱۵ شهریور۱۴۰۰ خزانه واحد اعلام شد ۲۳ شهریور تنش مالی رفع شد.

زاکانی افزود: سال اول مشکل این است که ۶ ماه از دوره قبلی مانده و دوره جدید شورا هم هنوز شروع نشده است. سالی که ما شروع کردیم ۱۱ماه بود. پیغام دادند که به سر ماه نمی‌رسید. در دوره شورای چهارم میانگین تحقق ۱۰۴در صد بود. دوره قبل ۹۱ درصد شد. در دوره ما ۱۳۰ درصد با وجود اینکه ۶ ماه از سال ۱۴۰۰ هم تحمیل شده بود.

رفع مشکل با ماست

وی درباره وضعیت کارکنان هم گفت: دیشب افرادی از تعاونی مسکن مترو گفتند که بیش از ۱۳ سال درگیر ساخت خانه هستند. از املاک ما زمین گرفتند ولی مشخص شد که کاربری متفاوت است. در بخش‌های مختلف شهرداری مشکلاتی پیش آمده است. من گفتم شما از فردا کار ساخت را ادامه دهید.

زاکانی افزود: بهشت زهرا دهه ۸۰ زمینی گرفته برای دفن اموات ولی پرداخت کامل انجام نشده و مالک به دنبال شکایت است. تفاهم شد زمینی در همان منطقه به مالک داده شود. همچنین کسی در دهه ۷۰ ملکی از شهرداری گرفته بود ولی وزارت راه ادعای حق بر این ملک می‌کرد. من گفتم این برعهده شهرداری است که مشکل را رفع کند. هر شهرداری در گذشته کاری کرده بر عهده ما است.

شهردار تهران درباره فعالیت های اجرایی در شهر گفت: در این دوره خطوط ۸ ۹ ۱۰ ۱۱ را شروع کردیم. در بودجه ۱۴۲ ایستگاه به ۱۵۹ ایستگاه رسید. روز تحویل ۸۱۰ اتوبوس بود که الان به بیش از ۲۰۰۰ دستگاه رسیده و تا آخر سال ۳۰۰۰ هم اضافه می‌شود. هیچ زمانی تعداد اتوبوس ها بیش از ۴۰۰۰ نبوده است. همچنین الان ۱۱۸۴ واگن مترو قرارداد بستیم که از بهمن ماه وارد میشود.

وی افزود: شهرداری در حال واردات و ترخیص تاکسی برقی است. به تبع روی آلایندگی تاثیر دارد. روز سه شنبه رانندگان تاکسی که ماشین از غیر از شهرداری گرفته بودند اعتصاب کردند و به آنها گفتیم که طریقی برای رفع مشکل آن‌ها داریم که به نفع آنها است.

یک طبقه تشویقی برای مالکان

زاکانی با اشاره به اینکه ۵۱ درصد مردم تهران اجاره نشین هستند گفت: ۲۶۱ هزار پلاک در تهران ناپایدار وجود دارد و برای تشویق نوسازی یک طبقه اضافه به مالکان بافت های فرسوده اعطا می شود. تهران باید ارزان شود و اگر ارزانی از تهران شروع شود به همه کشور میرسد.

شهردار تهران افزود: اول که آمدیم مشخص شد با تعداد پروانه های ساخت ۱۴۶ سال طول میکشد که تهران بازسازی شود. ‌ یک طبقه اضافه از سه طبقه به چهار طبقه میتواند باعث رونق در بافت فرسوده شود. ‌ ما هم که در بافت فرسوده پولی نمی‌گیریم و سودش به مردم می‌رسد

وی تاکید کرد: در این سه سال، دو سوم پروژه‌ها را در جنوب محور انقلاب تعریف کردیم. کارهای نشدنی را می توان انجام داد ولی باید نقشه راه داشت. گفتند تهران آب ندارد. از بودجه برای ۲۸ کیلومتر لوله‌کشی کمک کردیم تا آبی که از سد هدر می‌رود به شهر منتقل شود.همچنین ۲۶۰ هکتار در جنوب شهر لکه گذاری کردیم که انبارها را بیرون ببریم و ترمینال جنوب را هم بیرون ببریم. ۳۰ درصد باری که وارد تهران می‌شود بدون دست خوردن خارج می‌شود و فقط دود حمل و نقل برای ما باقی می ماند

بزرگ شده منطقه ۱۲ هستم

شهردار تهران در ادامه درباره وضعیت منطقه ۱۲ گفت: : در منطقه ۱۲ و میدان شوش و میدان خراسان و سیروس بزرگ شده‌ام. منطقه ۱۲ زمانی می‌تواند روی پای خود بایستد که طرح‌های بزرگ داشته باشد. مجموعه بزرگ عرصه تجاری در مناطق ۱۵ و ۱۶ و ۱۲ طراحی شده که باید طراحی آن به پایان برسد. بنا شد طرح از میدان بهمن به سمت ۱۷شهریور و رازی و... ادامه داشته باشد و مشکل این محدوده حل شود. بخش میراثی و تهران قدیم در آن دیده شده. است همزمان باید اتفاقات دیگر هم بیفتد مانند تونل متوسلیان با ۹ کیلومتر طول که از منطقه ۱۲عبور می‌کند، باید ساخته شود.

وی افزود: تعهد ما به شما کارکنان شهرداری این است که دغدغه مسکن نداشته باشید و ۲۵ هزار مسکن که در حال پیگیری است بخش اول کاردر حال انجام است. تا جایی برسیم که کارکنان بدانند که در چند سال خانه دار می شوند. ترمیم حقوق و واقعی‌کردن اضافه کار کارکنان را هم انجام می‌دهیم.

منبع: همشهری آنلاین