دربی ۱۰۴ در حالی تا ساعتی دیگر برگزار می شود که شهر اراک بعنوان چهارمین قطب صنعتی کشور میزبان این مسابقه است.

همشهری آنلاین_فاطمه عسگری نیا:شهری که از ۸۶ با افتتاح تنها استادیوم ورزشی خود بنام استادیوم امام خمینی میزبان تیم های فوتبال کشور بوده و همین مسئله باعث شده تا در کنار ظرفیت های صنعتی و اولین صنایع بزرگ مادری که در خود جای داده حالا ظرفیت ورزشی این شهر هم نقل محافل و مجالس باشد .
درواقع از وقتی که چراغ استادیوم ورزشی اراک روشن شد همه امید جوانهای این شهر فوتبال و میزبانی از تیمهای بزرگ ورزشی در آن شد چرا که جوانهای این شهر معتقدند برخلاف ماهیت صنعتی اراک امکانات تفریحی و ورزشی مناسبی برای اوقات فراغت آنها وجود ندارد و عمده تفریحات این جوانها به گشت و گذار در خیابانهای اصلی این شهر محدود می شود.
سالهای سال است پرداخت هزینه های اجتناعی صنایع آلاینده مطالبه مردم این شهر بوده و همین مطالبه گری باعث شد تا کارخانه آلومینیوم سازی بعنوان یکی از آلاینده ترین صنایع اراک تن به تشکیل تیم فوتبال آلومینیوم سازی داد تا با تشکیل این تیم به حداقل نیاز جوانان این شهر جامه عمل بپوشاند.

پرچم فروشان کرج و شرق تهران در اراک
مسیرهای منتهی به استادیوم امام خمینی همگی مسدود است و تماشاگران باید برای رسیدن به محل دربی ۱۰۴ پیاده از میان حلقه پرچم فروشها عبور کنند کسانی که از ساعات اولیه صبح امروز خود از کرج و شرق تهران به امید بازار داغ پرچم فروشی به میدان حافظیه رسانده اند و بساطهای سرخابی رنگشان را پهن کرده اند .

یک ایران به عشق سرخابی ها در اراک
باینکه تا ساعت برگزاری دربی ساعتها مانده ،اما طرفداران پروپا قرص این دو تیم تهرانی از اقصی نقاط کشور خود را به اراک رسانده اند از تهران و کرج و سمنان گرفته تا بروجرد و اصفهان و حتی بجنورد .طرفداران پروپاقرصی که انگار با خودشان قسم خورده اند درهیچ مسابقه ای تیم محبوبشان را تنها نگذارند از آنجا که دربی برای اولین بار است در اراک برگزار میشود مردم این شهر هم از میزبانی این رقابت بسیار خوشحالند و این خوشحالی خود را با پذیرایی آب خنک و در اختیار قرار دادن محل استراحت کوتاه از میهمانانشان نشان میدهند

بساط داغ سمبوسه و فلافل قبل از دربی
در حالیکه تماشاگران مشتاق دربی گروه گروه از راه میرسند سمبوسه و فلافل فروشان سیار اراکی درست مقابل ورزشگاه چنان بوی خوشمزه ای به راه انداخته اند که محال است تماشاگران لذت چشیدن این غذای خوشمزه را قبل از باز شدن در ورزشگاه از دست بدهند .شاید فلافل و سمبوسه غذای بومی و محلی اراکیها نباشد اما از دوران جنگ که مردم جنگ زده خوزستان به این شهر پناه آوردند این غذای خوشمزه هم در شهر کلی خاطر خواه پیدا کرد و خیلی ها هم برای رهایی از شر بیکاری به پخت و فروش آن مشغول شدند . یکی از این دستفروشها می گوید درست است شهرمان صنعتی و کارخانجات زیادی دارد اما اغلب جوانهایش بیکارند و دستفروش!

در میان تمام پرچشم فروشان اکرم تنها بانوی کرجی است کع از صفر تا صد تولید و دوخت پرچمها را انجام می دهد و بعد هم در هر شهری که مسابقه باشد بارو بنه اش را جمع می کنند و به امید کسب رزق راهی شهر میزبان مسابقات استقلال و پیروزی می شود گرچه به اعتقاد خودش درامدش زیاد نیست اما زندگی گره خورده به فوتبالش را دوست دارد

دوپینگ با قهوه عربی
حسین با بساط قهوه اش از اهواز امده یک منقل و دو دله و یک گم گم که همگی داخل منتقلی با ذغال سرخ قهوه اصل خوزستان را اماده می کند .درباره قهوه هایش با غیرت خاصی حرف میزند انگار از جانش حرف میزند می گوید قهوه دله اش مستقیم از سوریه می آید و قهوه اقاقی از عراق و گم گم که ظرفش از همه بزرگتر است و مادر دله و اقاقی نام دارد از عربستان صعودی! مشتریانش هم کم نیستند انگار طعم قهوه عربی حسابی به مذاقشان خوش امده است!

بازارسیاه بلیط پشت در ورزشگاه
در حالیکه خیلی از علاقمندان به تماشای دربی ۱۰۴ از خرید بلیط در سایت جا ماندند و از ساعتها قبل از شروع بازی پشت در ورزشگاه ایستاده اند بازار سیاه فروش بلیط به قیمت آزاد حسابی داغ است و بلیطها به قیمت ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزارتومان به جاماندگان خرید بلیط پیشنهاد می شود .

دختران در انتظار ورود
در حالیکه از دو روز قبل از برگزاری دربی به صورت رسمی اعلام شد که زنان اجازه ورود به ورزشگاه را ندارند اما دختران امیدوار به ورود به ورزشگاه از ظهر چهارشنبه پشت درب ورزشگاه منتظر هستند انها معتقدند اراک هیچ امکان تفریحی برای زنان و دختران ندارد و ما دلخوش به برگزاری دربی در اراک و تماشای مسابقه از نزدیک بودیم که این امکان را هم از ما گرفتند !