صنعت فناوری سال‌هاست در تلاش است تا عینک‌های هوشمند را به بازیگر جدید این عرصه با یک انقلاب عظیم تبدیل کند، اما در سالیان گذشته همواره با چندین چالش فنی مواجه بوده است؛ چالش‌هایی که حتی منجر به شکست شرکتی به عظمت گوگل شد و مسیر تولید و رونمایی از عینک هوشمند آنها به بن‌بست رسید.

به گزارش همشهری آنلاین: اما از آن زمان، این مقوله بی‌سروصدا پیشرفت کرده است و شرکت‌هایی مانند متا، اپل و آمازون به تعقیب رویایی که همیشه در فیلم‌های علمی تخیلی به تصویر کشیده می‌شد، ادامه دادند؛ تا جایی که بهترین عینک هوشمند را هفته گذشته شرکت متا رونمایی کرد.

یک فناوری تمام‌عیار

متا پلتفرمز در رویداد متاکانکت علاوه بر معرفی ویژگی‌های جدید دیگر عینک هوشمند یعنی ری‌بن، از عینک هوشمند خود با نام اوریون Orion رونمایی کرد که به ادعای آنها این پیشرفته‌ترین عینک واقعیت افزوده در دنیاست. ساخت اوریون متا ۵سال زمان برده و حالا به یک پل برای ارتباط بین دنیای فیزیکی و مجازی تبدیل شده است که مردم را در مرکز قرار می‌دهد تا بتوانند در هر جایی از جهان در لحظه حضور داشته باشند، به هم متصل شوند و توانمندتر شوند. این عینک با نمایشگرهای هولوگرافیک بزرگ، تجربه‌های دیجیتال بی‌حد و حصری را امکان‌پذیر می‌کند که به کاربر اجازه می‌دهند محتوای دوبعدی و سه‌بعدی را در هر مکانی که می‌خواهد تجربه کند.

همچنین به‌طور یکپارچه هوش مصنوعی متنی را ادغام می‌کند که می‌تواند دنیای اطراف کاربر را بیشتر قابل درک و لمس کند تا نیازهای او را پیش‌بینی کرده و به‌طور فعال پاسخ دهد. متا به‌عنوان یک غول فناوری با به رخ کشیدن آخرین پیشرفت خود، دستیار هوشمند خود را در اوریون گنجانده است؛ بنابراین این عینک درک می‌کند که کاربران در دنیای فیزیکی به چه چیزی نگاه می‌کنند و می‌تواند با تجسم‌های مفید به آنها کمک کند.

برای درک بهتر مثلا کاربر می‌تواند زمانی که عینک را به چشم دارد در یخچال را باز کند و براساس آنچه داخل آن است، از دستیار صوتی بخواهد طرز تهیه یک غذا را بدهد یا هنگام شستن ظروف با یک دوست تماس ویدئویی بگیرد.

تبدیل سیگنال به واقعیت

مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا تعریف ملموس‌تری از بهترین عینک هوشمند جهان دارد: هیچ سیمی در این عینک وجود ندارد و وزن آن کمتر از ۱۰۰گرم است. این عینک همچنین دارای یک رابط عصبی مبتنی بر مچ است که به شما امکان می‌دهد سیگنالی را از مغز خود با استفاده از یک مچ‌بند که سیگنال‌های عصبی را به دستورات دیجیتال تبدیل می‌کند به دستگاه ارسال کنید. این عینک دارای قابلیت‌های مولد AI (GenAI) مشابه عینک‌های هوشمند برند ری‌بن متاست.

عینک هوشمند چیست؟

عینک‌های هوشمند مدرن به‌جای طراحی‌های بی‌نظم و برجسته عینک‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، اغلب شبیه عینک‌های استاندارد هستند و به‌طور یکپارچه با زندگی روزمره ترکیب می‌شوند. با تمام این پیشرفت‌ها، این سؤال به‌وجود می‌آید که عینک هوشمند دقیقا چیست و چگونه کار می‌کند؟

عینک‌های هوشمند مانند عینک‌های معمولی هستند که می‌توانند ترکیبی از واقعیت افزوده (AR)، هوش مصنوعی (AI)، بلندگوها و قابلیت‌های چندرسانه‌ای را با ویژگی‌های خاص که براساس مدل متفاوت است، در خود جای دهند؛ به‌عنوان مثال عینک‌های هوشمند با قابلیت واقعیت افزوده می‌توانند محتوای دیجیتال را مستقیما در میدان دید شما پوشش دهند. برخلاف صفحه نمایش‌های سنتی، شما از طریق این عینک‌ها نگاه می‌کنید و دست خود را برای تعامل با اشیای مجازی در محیط اطراف خود باز می‌گذارید.

تازه‌واردان تکنولوژی

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که هنوز عینک‌های هوشمند در صحنه فناوری یک تازه‌وارد به‌حساب می‌آیند. این یعنی که ما هنوز در مراحل اولیه استفاده از چرخه زندگی با این گجت‌ها هستیم؛ بنابراین قیمت‌های بالا نسبت به گجت‌های معتبرتر مانند بهترین هدفون‌های بی‌سیم، بهترین لپ‌تاپ‌ها یا بهترین ساعت‌های هوشمند قابل انتظار است.

ری‌بن در کنار متا

عینک هوشمند دیگر متا با برند معروف ری‌بن پیش از این رونمایی شده بود که با ویژگی‌های جدید به‌روز شده است. تأثیر هوش مصنوعی متا در ری‌بن مشهود است و ویژگی Look and Ask (ببین و بپرس) را در آن فعال کرده است. اگر کاربر درخواست خود را با «هی متا، نگاه کن و...» شروع کند، عینک عکسی از آنچه کاربر می‌بیند، می‌گیرد و از آن تصویر برای هر پاسخی استفاده می‌کند. ممکن است برای یافتن پاسخ مشکل داشته و همچنان خطا داشته باشد، اما ماهیت استفاده بدون دست و توانایی استفاده از تصاویر به‌عنوان زمینه، فوق‌العاده مفید است. در حقیقت هوش مصنوعی متا در تقلید از سطح درک انسانی بهتر از هر رقیب دیگری عمل می‌کند.

طراحی سبک Xreal Air ۲

این عینک‌ هوشمند در حال حاضر از منظر واقعیت افزوده یک گزینه بسیار عالی است. این عینک طراحی راحتی دارد که کاربر ساعت‌ها می‌تواند آن را به چشم بزند. نمایشگرهای میکرو OLED آن‌ دارای روشنایی ثابت ۵۰۰نیت و کنتراست چشمگیر هستند. تجربه استفاده از آن مثل یک سینمای خصوصی منحصربه فرد است و وقتی به یک تلفن یا دستگاه بازی سازگار متصل می‌شود، تجربه بهتری هم به دست می‌آید.

مقرون به صرفه به سبک Xreal Air

این مدل بهترین عینک هوشمند مقرون به صرفه در بازار است. البته کمی از مدل بعد از خود سنگین‌تر است و کنتراست رنگ کمتری هم در مانیتور دارد. عملکرد صوتی آن به نسبت نسخه بعد عملکرد صوتی ضعیف‌تری است. همچنین متوجه خواهید شد که کنتراست تاریک آن‌ چندان قوی نیست و رنگ‌ها آنقدر زنده نیستند، اما صفحه‌نمایش‌های Micro-OLED سونی آن‌ همچنان تصویر HD مناسبی ارائه می‌دهد. از جنبه مثبت، چون مدل‌ قدیمی‌تری است، ارزان‌تر از Xreal Air ۲ و بسیاری از برندهای رقیب دیگر است.

مناسب برای ارتباط با ChatGPT

علاقه‌مندان به تجربه عینک هوشمند اگر گجتی بخواهند که به‌طور خاص با روبات چتChatGPT تکیه ‌کند، به جای عینک‌های گران متا، احتمالا عینک هوشمند Lucyd Lyte را انتخاب می‌کنند. با دانلود اپلیکیشن Lucyd و اتصال گوشی خود به این عینک هوشمند از طریق بلوتوث، کاربر می‌تواند با ChatGPT صحبت و با صدای خود از آن سؤال کند و پاسخ بگیرد؛ البته به شرطی که به اینترنت هم متصل باشد. اگر کاربر آیفون داشته باشد، می‌تواند با استفاده از Siri با ChatGPT صحبت کند؛ درحالی‌که در گوشی‌های اندرویدی در حال حاضر باید هر بار قبل از صحبت کردن، ChatGPT را به‌صورت دستی فعال کند. فقط برخلاف عینک‌های هوشمند ری‌بن، این عینک‌ها دوربین ندارند؛ بنابراین کاربر نمی‌تواند برای نگاه کردن و پرسیدن به نسخه جدید GPT-۴o تکیه کند.

عینک آمازونی

عینک هوشمند ساخت شرکت آمازون به نام اکو فریم نسل ۳همانطور که انتظار می‌رود دسترسی صوتی به دستیار صوتی الکسا را ارائه می‌دهد. این ویژگی درصورتی مفید است که خانه کاربر مجهز به فناوری خانه هوشمند سازگار با الکسا باشد؛ زیرا نه‌تنها می‌تواند آن را با بلندگوهای هوشمند خود کنترل کند، بلکه می‌تواند آن را با استفاده از عینک هوشمند خود مدیریت کند. همچنین می‌شود از الکسا برای سایر ویژگی‌های مفید مانند پخش کردن موسیقی یا پادکست در تلفن متصل خود و یافتن پاسخ سؤالات استفاده کند. متأسفانه، فراتر از کار با الکسا، در مورد این عینک هوشمند چیز زیادی برای نوشتن وجود ندارد.