دستمزد محبوب‌ترین بازیگران سینمای ایران در ۲ دهه پیش کمتر از حداقل حقوق مصوب کارگران در این سال‌هاست. البته باید این نکته را در نظر گرفت که آن زمان نرخ دلار و سکه چقدر بود.

همشهری آنلاین: نشریه «فیلم و سینما» مردادماه سال ۱۳۸۱ گزارشی منتشر کرد که تیترش این بود: «ستارگان سینمای ایران چقدر دستمزد می‌گیرند؟». در این گزارش به رقم دستمزد تعدادی از چهره‌های پرطرفدار آن سال‌ها اشاره شده است؛ از هدیه تهرانی و خسرو شکیبایی گرفته تا ابوالفضل پورعرب و لیلا حاتمی. با گذشت ۲۲ سال از زمان انتشار این گزارش، دستمزد محبوب‌ترین بازیگران سینمای ایران در ۲ دهه پیش کمتر از حداقل حقوق مصوب کارگران در این سال‌هاست؛ البته باید این نکته را در نظر گرفت که آن زمان نرخ دلار و سکه چقدر بود. سال ۱۳۸۱ که هدیه تهرانی با ۱۰ میلیون تومان دستمزد گران‌ترین بازیگر سینمای ایران بود، نرخ دلار به نزدیک ۸۰۰ تومان رسیده بود و قیمت سکه بهار آزادی حدود ۷۰ هزار تومان بود.


تخفیف برای کار با تقوایی و مهرجویی

در گزارش فیلم و سینما، از خسرو شکیبایی، یکی از بازیگران محبوب آن سال‌ها، به‌عنوان یکی از چهره‌هایی که دستمزد بالایی می‌گیرد، نام برده شده است. ‌

زنده‌یاد شکیبایی از اواخر دهه ۱۳۶۰ و پس از اکران فیلم «هامون» در سطح اول سینمای ایران فعالیت داشت و طبیعی بود که دستمزد بالایی بگیرد. در گزارش این نشریه درباره شکیبایی آمده است: «خسرو شکیبایی برای فیلم «مزاحم» ۸ میلیون و نیم دستمزد دریافت کرده است. طبق گفته یک تهیه‌کننده، شکیبایی برای بازی در «میکس» و «دختر دایی گمشده» تخفیف قابل توجهی در دستمزدش داده است.»

سقف قرارداد برای بازیگر زن

هدیه تهرانی مهم‌ترین ستاره زن سینمای ایران در نیمه دوم دهه ۱۳۷۰ و نیمه اول دهه ۱۳۸۰، سال ۱۳۷۸ برای فیلم «دست‌های آلوده» ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دستمزد گرفته بود.

در تابستان سال ۱۳۸۱، دستمزد تهرانی که در آن مقطع همه فیلم‌هایش با موفقیت تجاری مواجه شده بود به ۱۰ میلیون تومان رسیده بود. دستمزد ۱۰ میلیون تومانی سقف دریافتی بازیگران سینما در ابتدای دهه ۱۳۸۰ بود. ‌