رژیم اشغالگر قدس اعلام کرد که در حمله روز گذشته به ضاحیه جنوبی و به شهادت رساندن سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان از جنگنده‌های F-15I خود استفاده کرده است.

به گزارش همشهری آنلاین، جنگنده F-15I که به نام «رعم» (Ra'am) به معنی «رعد» در نیروی هوایی ارتش رژیم اشغالگر قدس شناخته می‌شود، یکی از قدرتمندترین جنگنده‌های چندمنظوره در جهان است.

این هواپیما بر اساس جنگنده مشهور آمریکایی F-15E Strike Eagle ساخته شده و توسط صهیونیست‌ها برای اجرای ماموریت‌های هوایی پیچیده طراحی و اصلاح شده است. F-15I به‌عنوان یک جنگنده چندمنظوره توانایی انجام مأموریت‌های هوابرد به هوا و هوا به زمین را با دقت بالا دارد و در زمره اصلی‌ترین جنگنده‌های نیروی هوایی اشغالگران قدس در ماموریت‌های استراتژیک و ضربتی محسوب می‌شود.

پیشینه و توسعه

جنگنده F-15I در دهه ۱۹۹۰ توسعه یافت. این جنگنده به دلیل همکاری‌های نزدیک بین آمریکا و رژیم صهیونیستی، بسیاری از فناوری‌های پیشرفته آمریکایی را به‌همراه سیستم‌های بومی در خود جای داده است. این جنگنده برای تطبیق با نیازهای صهیونیست‌ها در ماموریت‌های بلندمدت و برون‌مرزی، قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای و انجام حملات دقیق از فاصله دور بهینه شده است.

مشخصات فنی

  • طول: ۱۹.۴ متر
  • فاصله دو سر بال: ۱۳.۰۵ متر
  • ارتفاع: ۵.۶۵ متر
  • وزن خاصل: ۱۴۳۰۰ کیلوگرم
  • حداکثر وزن برخاست: ۳۶۷۴۰ کیلوگرم
  • پیشرانه: دو موتور توربوفن Pratt & Whitney F100-PW-229
  • سرعت: ۲.۵ ماخ (تقریباً ۲۶۵۵ کیلومتر در ساعت)
  • برد عملیاتی: ۴۵۰۰ کیلومتر
  • سقف پرواز: 18288 متر

سیستم‌های اویونیک و راداری

جنگنده F-15I به سیستم‌های اویونیک پیشرفته‌ای مجهز است که به آن قابلیت اجرای مأموریت‌های پیچیده در روز و شب و در تمامی شرایط آب‌وهوایی را می‌دهد. این جنگنده از رادار APG-70 استفاده می‌کند که توانایی شناسایی و تعقیب اهداف در فواصل دور را دارد. همچنین سیستم‌های الکترونیک جنگی و هشدار دهنده‌های تهدید که توسط اسرائیل توسعه یافته‌اند، به جنگنده این امکان را می‌دهند تا در مقابل حملات دشمن مقاومت کند.

بیشتر بخوانید:

F-15 آمریکایی در دام سام-۲ عراقی

جنگنده F-15 سقوط‌های متعددی را تجربه کرده است. در یکی از نادرترین سقوط‌هایش به‌وسیله موشک‌های پدافندی، در ژانویه ۱۹۹۱ و طی جنگ نخست خلیج‌فارس، یک فروند جنگنده F-15E نیروی هوایی آمریکا، مورد اصابت یک فروند موشک سام-۲ عراقی قرار گرفته و سرنگون شد. هر دو خلبان آمریکا موفق به خروج از هواپیما شده و به اسارت درآمدند. موشک سام-۲، ساخت اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۵۷ توسعه یافته است. این موشک زمین به هوا، همچنان مورد استفاده برخی از ارتش‌های جهان است.