معاون تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی: گفت: ایران از نظر سطح باروری فندق دارای رتبه پنجم و به لحاظ تولید دارای رتبه هفتم جهانی است

به گزارش روابط عمومی وزارت جهادکشاورزی، محمدرضا جهانسوز در چهارمین جشنواره فندق در روستای یارود در منطقه الموت غربی شهرستان قزوین با اشاره به اینکه فندق یکی از محصولات مزیت دار و درآمدزا در کشور است، عملکرد این محصول در واحد سطح را ناکافی دانست و افزود: کشور ما درخصوص عملکرد کلی تولید فندق رتبه 12 جهانی را دارد.

جهانسوز بر استعدادیابی اراضی باغی استان قزوین برای تولید فندق تاکید کرد و اظهار داشت: منطقه الموت غربی به عنوان پایلوت برای کشت محصولات باغی در اراضی شیبدار در نظر گرفته شده است و در تلاش هستیم مشکلات حقوقی توسعه باغات در این اراضی را برطرف کنیم.

وی استان قزوین را پایلوت کشاورزی مدرن در برنامه‌های وزارت جهادکشاورزی خواند و گفت با توجه به شبکه‌های قوی آبیاری در این استان، فعالیت های نوین کشاورزی در آن انجام شده است.

در این مراسم، حجت‌الاسلام ابوترابی عضو هیات رئیسه مجلس و نماینده مردم قزوین نیز جایگاه شهر قزوین در تولید فندق را با اهمیت خواند و گفت: شهر قزوین بعد از استان گیلان، رتبه دوم تولید این محصول را در کشور دارد.

وی بر افزایش عملکرد تولید فندق در هکتار تاکید و ابراز داشت: در منطقه الموت غربی شهر قزوین، حدود 1100 کیلو فندق در هکتار برداشت می‌شود و این در حالی است قابلیت میانگین تولیدبالاتری از این محصول وجوددارد.

ابوترابی افزود: به دلیل شرایط اقلیمی، حاصلخیزی و شیب مناسب زمین، محصولات منطقه الموت غربی شهرستان قزوین باید به محصولات درجه یک تبدیل شود.

در ادامه این مراسم محمدرضا صفری رئیس سازمان جهادکشاورزی استان قزوین نیز هدف از برگزاری این جشنواره را معرفی توانمندی‌های کشاورزی منطقه، آشنایی مردم با جاذبه‌های تاریخی و توریستی و ایجاد زمینه‌های کمی و کیفی محصول فندق برشمرد.

وی سطح زیرکشت بارور فندق در شهرستان قزوین که بخش عمده آن در منطقه الموت غربی واقع شده است را 1720 هکتار عنوان کرد و اظهار داشت: تولید این محصول در سال بیش از 15 هزارتن است.

این مقام مسؤول در عین حال گفت: سطح زیرکشت فندق در روستای یارود 75 هکتار و میزان تولید 90 تن در سال است.

وی اصلاح باغات، استفاده از ارقام مقاوم به سرما و آفات و بیماری‌ها، رشد صنایع تبدیلی و تکمیلی به خصوص در حوزه شیرینی و شکلات و بازاریابی را در راستای توسعه فندق مهم ارزیابی و تصریح کرد که در برنامه پنجم بر توسعه مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی و تکمیلی به منظور افزایش تولید فندق تاکید شده است.