تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۰

وجود رودخانه‌های فراوان در کشور موجب شده است تا پل‌های روی آن‌ها هم گاهی مقصد گردشگری مطرح شوند.

به گزارش همشهری آنلاین پلی سیمانی که فقط یک خودرو قابلیت تردد از روی آن را دارد در روستای پشگر شهرستان بهبهان در استان خوزستان، این روزها در فضای مجازی حسابی پر بیننده شده. پل پشگر محلی برای دورهمی اهالی روستای پشگر و تماشای رودخانه مارون است. علاوه بر پل ساده پشگر، پل‌های معلق که برای کوتاه شدن مسیر و دسترسی آسان ساخته شدند، حالا خودشان یک نوع جاذبه گردشگری هستند. پل معلق یک نوع پل است که در آن عرشه (بخش تحمل بار) در زیر بندهای تعلیق قرار دارد.
معماری پل‌های معلق در گوشه و کنار جهان علاوه بر این که مردم را به وجد می‌آورد، سازه‌های شگفت‌انگیز آن‌ها به عنوان جاذبه‌ای دیدنی نیز مورد توجه گردشگران در سراسر دنیا قرار گرفته‌است. سابقه پل‌های معلق به اوایل قرن ۱۹ می‌رسد و نخستین پل معلق ایران همان پل سفید اهواز است که ۹دهه پیش روی کارون ساخته شد. در این گزارش به مهم‌ترین پل‌های معلق کشور نگاهی می‌اندازیم.


سفید، اولین پل کابلی

اهواز در خوزستان با داشتن ۱۰ پل، به شهر پل‌ها مشهور است. یکی از پل‌های معروف اهواز، پل سفید نام دارد که لقب نخستین پل معلق ایران را به نیز دوش می‌کشد. پل سفید اهواز چهارمین پل معلق دنیا و نخستین پل معلق ایران یکی از ۸ پلی است که بر روی رود کارون در شهر اهواز احداث شده و دو قسمت شهر را به ‌هم متصل می‌کند و به نوعی نماد اهواز در استان خوزستان است.
این پل در ۱۵آبان ۱۳۱۵ خورشیدی بر روی رودخانه کارون توسط مهندسان آلمانی و شرکتی سوئدی بعد از ۳ سال از آغاز عملیات ساخت و ساز افتتاح شد و به عنوان یکی از آثار ملی ایران هم به ثبت رسیده‌است. در قدیم عابرپیاده، درشکه و ماشین از روی پل سفید می‌گذشتند. اکنون مدت‌هاست این پل برای عبور مردم و ماشین‌ها به‌صورت یک‌طرفه استفاده می‌شود. علت نام‌گذاری این پل به پل سفید، رنگ سفیدی است که برای این پل انتخاب کردند. البته برخی آن را به دلیل دو هلالی که دارد با نام پل هلالی می‌شناسند و برخی دیگر به آن پل معلق می‌گویند. پل سفید اهواز ۲۰ متر طول و ۱۳ متر ارتفاع دارد.

پل لالی- خوزستان


لالی، طولانی‌ترین پل کابلی

پل کابلی لالی در شهرستان لالی در شمال شرق خوزستان به پل شهدای لالی نیز معروف است؛ پلی که چشم‌اندازی بی‌نظیر از کارون دارد. پل لالی به طول ۴۶۰ متر به عنوان طولانی‌ترین پل کابلی ایران و یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان لالی شناخته می‌شود. نمای این پل در مسیر از مسجد سلیمان به سمت لالی دیدنی است. لالی، منطقه قشلاق عشایر بختیاری است.
کشف حوزه‌های نفتی متعدد در آن سبب تبدیل به یک منطقه صنعتی و رونق آن شده‌است. ارتفاع این پل ۷۵ متر است. از عرض ۵ متری آن ماشین تردد می‌کند و از ۲ متر عرض آن برای عبور لوله های نفت و همچنین گاز استفاده می‌شود. از روی پل ماشین آلات و تجهیزات سبک و سنگین تردد می‌کنند. این پل در مرداد سال ۱۳۹۰ به بهره برداری رسید و سال ۱۳۹۳ در چهارمین کنفرانس بین‌المللی پل، در میان ۶ پل برگزیده کشور قرار گرفت.

پل بابلسر- مازندران


پل بابلسر، یک جاذبه گردشگری

پل فلزی معلق بابلسر هم قبل از جنگ جهانی دوم و در روزگار پهلوی اول، از سوی مهندسان آلمانی و سوئدی بر روی بابلرود احداث و از همان زمان به یکی از جاذبه‌های گردشگری بابلسر تبدیل شد. این پل قسمت شرقی و غربی بابلسر را به هم وصل می‌کند و راه ارتباطی بابلسر، فریدونکنار و در مسیر شاهراه شرقی غربی استان مازندران است.
پل معلق بابلسر با طول ۸۰ متر و ارتفاع آن ۱۶ متر نیز در فهرست آثار ملی ثبت شده‌است. در اطراف پل فضای سبز و رستوران برای نشستن و گپ زدن هست. قایق‌سواری در بابلرود و تماشای پل نیز یکی از تفریحات گردشگران شده‌است.

پل پشکر- خوزستان

پل پشکر و رودخانه مارون

در بین پل‌های معلق مهندسی‌ساز در کشور که ماشین رو هستند، پل روستای پشکر هم جذابیت‌های خاص خودش را دارد. پلی با عرض حدود ۵ متر که از روی رودخانه مارون می‌گذرد و فرصتی برای دورهمی اهالی یا گردشگران ایجاد کرده‌است. روستای پشکر در شمال بهبهان در استان خوزستان در اطراف سد مارون قرار دارد و رودخانه مارون از دل روستا می‌گذرد. محلی‌ها برای عبور و مرور از این پل استفاده می‌کنند. با وجود رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و دره‌های فراوان در ایران، پل‌های زیادی هم ساخته شده‌است.



هیجان در پل‌های معلق

داستان پل‌های معلق دیدنی کشور به پل‌های ماشین‌رویی که بر روی رود ساخته شده‌باشند، ختم نمی‌شود. پل‌های معلق دیگری هم هستند که برای عابران پیاده طراحی شده‌اند و جذابیت‌های گردشگری منحصر به فردی دارند. پل معلق مشگین شهر در استان اردبیل بر روی رودخانه خیاوچای، پل معلق پیرتقی در استان اردبیل بر روی رودخانه‌های گیوی چای، پل معلق دره خزینه در استان لرستان بر روی رودخانه کرخه، پل معلق هیر در استان اردبیل روی دره هیر، پل معلق نمک آبرود در استان مازندران، پل معلق صفه در استان اصفهان، پل معلق آسمان (نهج البلاغه) در استان تهران، پل معلق آبیدر در استان کردستان از مهم‌ترین پل‌های معلق عابر پیاده در کشور هستند.

فیلمی از پل پشکر را اینجا ببینید:

بیشتر بخوانید:
رودخانه زیبایی که مرز آبی ۲ استان سرسبز در دل کوه‌ های زاگرس است
گشت و گذار در قم + تصاویر
این تونل های سنگی در ایران مقصد گردشگری هستند + تصاویر