ژاپن در حال ساخت یک کامپیوتر فوق‌سریع است که اولین در نوع خود است و ۱۰۰۰ برابر سریع‌تر از هر کامپیوتری که اکنون وجود دارد عمل خواهد کرد. اما این محصول چه زمان آماده بهره‌برداری خواهد بود.

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: کامپیوترهای زتا در سال ۲۰۳۰ آماده استفاده خواهند شد و هزینه ساخت آنها نیز بیش از ۷۸۰ میلیون دلار خواهد بود. این فناوری پیشگامانه گام مهمی در توسعه هوش مصنوعی و تحقیقات علمی خواهد بود.


توسعه هوش مصنوعی

به گزارش سایت science ژاپن در حال ساخت یک کامپیوتر فوق‌سریع، اولین در نوع خود است که به او کمک خواهد کرد تا در توسعه هوش مصنوعی (AI) پیشتاز بماند.

به گفته وزارت آموزش، فرهنگ، ورزش، علم و فناوری ژاپن (MEXT)، توسعه جانشین ابررایانه پرچم‌دار این کشور، فوگاکو در سال ۲۰۲۵ آغاز خواهد شد. این ابررایانه می تواند به سرعت به مقیاس زتا فلاپس برسد.

بر اساس Live Science، "عملیات ممیز شناور در ثانیه (FLOPS) برای ااندازه‌گیری سرعتی که رایانه‌ها می‌توانند مسائل را حل کنند استفاده می‌شود؛ جایی که یک عملیات ممیز شناور یک محاسبه واحد است. یک ابررایانه با سرعت ۱ زتا فلاپ می‌تواند یک ۶۰۰۰۰۰۰۰۰۰ بسازد.

بیشتر بخوانید :

شکستن سد اگزافلوپس

محاسبات ۱ و ۲۱ صفر در هر ثانیه قدرتمندترین ابرکامپیوترهای امروزی فقط سد اگزافلوپس را شکسته‌اند، به این معنی که می‌توانند کمی بیش از یک کوئینتیلیون (۱ با ۱۸ صفر) محاسبات در ثانیه انجام دهند.
به گفته ScienceAlert، ابررایانه‌ها به طور مداوم برای دانشمندان مفید بوده‌اند و به محققان در شبیه‌سازی سیاه‌چاله‌ها، کشف مواد جدید، مدل‌سازی آینده زمین و کاوش در پایه‌های ریاضیات کمک می‌کنند. همان‌طور که این ماشین‌ها همچنان قدرتمندتر می‌شوند، باید شاهد گسترش قابلیت‌های آنها نیز باشیم.
آنها فقط به یک سطح فوق‌العاده بالا افزایش‌یافته‌اند و هنوز بر اساس پردازنده‌ها، حافظه و ذخیره‌سازی هستند، اما به‌افراط کشیده شده‌اند.

استاندارد ابررایانه جدید

ماشین کلاس زتا روی داده‌های بیشتر با سرعت بیشتری آموزش داده شود و نتایجی با جزئیات بیشتر، دقیق‌تر و جامع‌تر تولید کند. اگر همه چیز خوب پیش برود، شش سال بعد، باید یک استاندارد ابررایانه جدید وجود داشته باشد

سایت خبری ژاپنی Nikkei در مقاله ترجمه شده‌ای اعلام کرد تصمیم برای ایجاد چنین ماشین قدرتمندی به‌منظور همگام‌شدن با توسعه تحقیقات علمی با استفاده از هوش مصنوعی گرفته شده است.