امروز و تا همین الان ۸ نفر جانشان را به دلیل مسمومیت الکلی از دست دادند. مسمومیت الکلی وضعیتی جدی است که می‌تواند منجر به عواقب وخیم به ویژه از دست رفتن بینایی و حتی مرگ شود.

به گزارش همشهری آنلاین، مصرف مشروبات الکلی هم ضرر اقتصادی، اجتماعی، روانی، فکری دارد و هم اثرات مخرب و زیانبار بر سیستم اعصاب مرکزی، قلبی و مخاطرات سرطانی و...، این نوشیدنی‌ها زمانی که تقلبی باشند، آسیب‌هایشان چند برابر است و منجر به از دست دادن بینایی و مرگ هم می‌شوند. اما مسمومیت با نوشیدنی‌های الکلی به یک تراژدی مرگبار در کشور بدل شده و این بار در استان‌های شمالی کشور جان چند نفر را گرفت.

به گفته رسول ظفرمند، مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران امروز ۲۳ نفر به دلیل مسمومیت به بیمارستان چالوس مراجعه‌ کرده‌اند و دو نفر از آنها جان خود را از دست داده‌اند.

محمدتقی آشوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان هم خبر داده که از صبح امروز ۱۹ نفر با علائم ضعف، بی‌حالی، تاری دید و بی‌قراری ناشی از مسمومیت الکلی به بیمارستان‌های رشت از جمله مرکز آموزشی درمانی رازی و پورسینا مراجعه کرده‌اند. ۴نفر از این افراد بین گروه سنی ۲۲ تا ۴۰ سال بر اثر شدت مسمومیت که احتمالا ناشی از اتانول یا متانول بوده جان خود را از دست دادند، ۶ نفر دیگر با شرایط حال عمومی بد بستری هستند.

پیشتر دکتر شاهین شادنیا، رئیس بخش ICU مسمومین بیمارستان لقمان حکیم تهران درباره این مسمومیت‌ها به همشهری آنلاین گفته بود: هیچ روشی برای تشخیص الکل تقلبی وجود ندارد و تمام روش‌هایی هم که در فضای مجازی برای تشخیص آنها عنوان می‌شود شاید تا حدودی کمک‌کننده باشند اما درباره هیچ کدام قطعیت برای تشخیص وجود ندارد.

شادنیا درباره علائم این مسمومیت هم توضیح داده بود، افرادی که الکل‌های سمی و مشروب تقلبی مصرف می‌کنند، در ابتدا همان علائم به اصطلاح مستی را دارد اما به تدریج علائمی مثل سردرد، تهوع و استفراغ در فرد بروز می‌کند. بعد از ۱۲ تا ۲۴ ساعت هم به تدریج علائم مسمومیت با الکل‌های سمی خودش را نشان می‌دهد، از جمله اختلال بینایی، خواب‌آلودگی و کاهش سطح هوشیاری که عمدتا آسیب جدی برای مصرف‌کنندگان دارد.

او توصیه کرده اگر به هر دلیلی افراد مشروبات تقلبی مصرف کردند، در صورت بروز چنین علائمی به سرعت به مرکز درمانی مراجعه کنند تا بررسی‌های اولیه صورت بگیرد. آنها نباید منتظر بروز علائم شدیدتر و تاخیری شوند چون نکته مهم این است که زمان طلایی برای اقدامات درمانی از دست نرود.

اقدامات لازم در صورت مسمومیت الکلی

مسمومیت با الکل می‌تواند کشنده باشد، به همین دلیل اقدام فوری در صورت مشاهده علائم ضروری است. در ابتدا با ۱۱۵ تماس بگیرید. اگر فرد هوشیار است، او را به پهلو بخوابانید و با پتو گرم نگه دارید. در صورت تمایل و توانایی، به او مایعات بدون الکل مانند آب یا آبمیوه بدهید و اگر فرد هوشیار نیست، راه هوایی او را باز نگه دارید، تنفسش را چک کنید و در صورت نیاز CPR انجام دهید.

هرگز به فرد الکل یا مواد محرک دیگر ندهید و او را مجبور به استفراغ نکنید. همچنین او را تنها نگذارید.

در روزهای پس از مسمومیت الکلی به نوشیدن آب فراوان ادامه دهید تا از کم آبی بدنتان جلوگیری شود. همچنین غذاهای سالم و مغذی بخورید و از نوشیدن الکل و کافئین به شدت خودداری کنید و به اندازه کافی بخوابید. اگر حال شما همچنان بد بود، حتما به پزشک مراجعه کنید.

منبع: همشهری آنلاین