به همت سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران ۲۰ مددسرا و ۱۰ دستگاه اتوبوس برای پذیرش بی‌خانمان‌ها آماده‌سازی شده‌اند.

همشهری- زینب زینال زاده: آسمان تهران از روز جمعه (۶ مهر) ابری و بارانی شده است.. لباس‌های مندرس به تن دارد و کیسه مشکی را روی زمین می‌کشد و برای درامان‌ماندن از باران به گوشه خیابان پناه می‌برد و تکه کارتن خیس شده را دور خود می‌کشد. دقایقی بعد خودرو حامی شهر توقف می‌کند و مددکاران با لباس فرم و کاور آبی‌رنگ به سراغش می‌روند و پس از گفت‌وگو او را به داخل خودرو راهنمایی می‌کنند. مقصد، مددسرا است. فضایی امن که بی‌خانمان‌ها و کارتن‌خواب‌ها می‌توانند لباس و غذای گرم دریافت کنند و از سوز سرما و باران در امان بمانند. با شروع باران گشت‌های حامی شهر در مناطق ۲۲ گانه آماده‌باش هستند تا بی‌خانمان‌ها زیر باران نمانند.

افزایش ظرفیت مدد سراها

به همت شهرداری تهران ۲۰ مددسرا در پایتخت راه‌اندازی شده است و در این دوره هم مدیریت شهری سعی کرده علاوه بر نوسازی، بازسازی و تجهیز مدد سراها، ظرفیت آنها را افزایش دهد. مدد سراهای منطقه ۱۴ و ۱۲ امسال باتوجه‌به حجم بالای متقاضیان از جمله مراکزی هستند که ظرفیتشان افزایش‌یافته است. بنا به گفته‌های سید محمد نقیب سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی، ۲ هزار ظرفیت پذیرش در مدد سراها وجود دارد و با تدابیر پیش‌بینی‌شده این میزان تا ۳ هزار نفر قابلیت افزایش دارد. ازاین‌رو هیچ محدودیتی برای پذیرش بی‌خانمان‌ها در مدد سراها وجود ندارد.

استقرار اختیاری در مدد سراها

مدد سراها باهدف اسکان و ارائه خدمات به کارتن‌خواب‌ها، بی‌خانمان‌ها و در راه ماندگان راه‌اندازی شده اند. حضور در این مراکز اختیاری است و مددکاران پس از گفت‌وگو با بی‌خانمان‌ها و تشریح نحوه خدمت‌رسانی در مدد سراها، در صورت تمایل آنها را به این مراکز منتقل می‌کنند. برخی از کارتن‌خواب‌ها گمان می‌کنند در این مراکز زندانی می‌شوند؛ اما بنا به گفته‌های سعید یکی از مددجویان منطقه ۱۱، پس از پذیرش در مدد سراها ورود و خروج آزاد است و مددجویان هر لحظه که بخواهند می‌توانند از مرکز بیرون بروند و دوباره هم بازگردند.

ارائه خدمات رایگان

مددجویان پس از ورود به مدد سراها، اطلاعاتشان ثبت می‌شود. پس از آن توسط پزشک معاینات اولیه انجام و در صورت سلامت جسم و روان پذیرش می‌شوند. استحمام و دریافت لباس تمیز مرحله بعدی است و وعده‌های غذای گرم هم در اختیار مددجویان قرار می‌گیرد. تمام این خدمات رایگان است و به همین دلیل برخی از مددجویان مانند حمید مددسرا را مانند خانه خود می‌دانند. او می‌گوید: «از خانواده طرد شده‌ام و سال گذشته از طریق مددجویان به مددسرا منتقل شدم و اکنون اینجا را مانند خانه خود می‌دانم. چرا که کنار خیابان امنیت نداشتم و وسایلم سرقت می‌شد.»

مدد سراهای سیار در میادین

برخی از بی‌خانمان‌ها بنا به دلایلی تمایلی به حضور در مدد سراها ندارند؛ اما در چنین شرایط جوی بودنشان در معابر ممکن است جانشان را تهدید کند. ازاین‌رو مدیریت شهری برای ارائه خدمات به این افراد ۱۰ دستگاه اتوبوس به‌عنوان مدد سرای سیار پیش‌بینی کرده که هر شب از ساعت ۲۰ در میادین پرتردد مانند میدان‌های راه‌آهن، انقلاب، تجریش و... مستقر می‌شوند. بی‌خانمان‌ها تا ساعت ۷ صبح در آنها پذیرش می‌شوند و خدماتی مانند پتو و غذای گرم دریافت می‌کنند.

مشارکت در خدمت‌رسانی با بی‌خانمان‌ها

نیروهای گشت حامی شهر با بیش از ۵۰ دستگاه خودرو و موتورسیکلت در مناطق ۲۲ گانه فعال هستند و اقدام به گشت‌زنی در معابر می‌کنند تا بی‌خانمان‌ها را به مدد سراها منتقل کنند. با مشارکت شهروندان در این موضوع خدمت‌رسانی بهتر انجام می‌شود. پس کافی است مردم به‌محض دیدن این افراد با سامانه ۱۳۷ یا شماره‌های ۵۵۲۵۲۳۲۲ یا ۵۵۰۱۲۳۴۵ تماس بگیرند. خودروهای گشت حامی شهر دراسرع‌وقت به محل اعزام و مقدمات انتقال بی‌خانمان‌ها به مدد سراها را فراهم می‌کنند.

منبع: روزنامه همشهری