تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۲

به گفته مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران، یکی از معابر پایتخت به نام دبیر کل شهید حزب الله مزین می‌شود.

همشهری- زینب زینال زاده: براساس گفته مدیران سازمان بهشت‌زهرا(س) به‌زودی ظرفیت این آرامستان تکمیل می‌شود و ازاین‌رو مدیریت شهری درصدد ساخت آرامستان‌های جدید در تهران است. دیروز در حاشیه دویست‌وشصت‌وششمین جلسه شورای شهر تهران، مهدی چمران، رئیس پارلمان شهری موضوع نهایی‌شدن احداث آرامستان در ۳نقطه از پایتخت را رسانه‌ای کرد و توضیحاتی در این‌باره ارائه داد. این جلسه که متأثر از شهادت سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله برگزار شد، بخش‌ها و مصوباتی داشت که در ادامه می‌خوانید.

  • بررسی دخل‌وخرج شهر

دراین جلسه گزارش دخل‌وخرج شهرداری تهران تا مردادماه توسط حبیب کاشانی خزانه‌دار شورا ارائه شد: در ۵‌ماه اول سال باید ۵۰هزار میلیارد تومان وصول می‌شد که ۳۵هزار میلیارد تومان وصول شده است. در برخی از موارد شاهد عقب‌ماندگی هستیم؛ اما در مواردی هم مانند عوارض (تحقق ۱۴هزار میلیارد تومان) و وصول مطالبات و چک‌ها (۱۷۰۰میلیارد تومان) عملکرد شهرداری خوب بوده است.

  • خیابانی در خور شأن شهید مقاومت

فضای آرامستان‌های جدید مشخص شده و به‌گفته مهدی چمران قرار است زمین‌هایی در ضلع‌های شرق، جنوب‌شرق و جنوب‌غرب تهران پیش‌بینی و برای ۲فضای دیگر پیوست ترافیکی ارائه شود. رئیس شورای شهر تهران دراین‌باره گفت: «احداث آرامستان‌های جدید تهران تصویب و نهایی شده و زمین‌ها در مرحله خریداری هستند و بودجه موردنیاز هم در اصلاحیه بودجه شهرداری پیش‌بینی خواهد شد.» او درباره نامگذاری معبری به نام شهید سیدحسن نصرالله نیز تأکید کرد: «این نامگذاری در راستای تقویت روحیه مقاومت و اتحاد در جامعه صورت انجام می‌شود و قطعا به‌دنبال نامگذاری معبری در خور ‌شأن این شهید بزرگوار خواهیم بود.»

  • تعیین قیمت پایه غرفه تره‌بار

لایحه تعیین قیمت پایه حق بهره‌برداری بخشی از غرفه میادین تره‌بار در شورا بررسی و تصویب شد و محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه در جریان بررسی این لایحه تأکید کرد: «یکی از تکالیف سازمان به‌روزرسانی اطلاعات غرفه بود که اکنون اطلاعات ۱۷۰۶غرفه به‌روزرسانی شده است. ازاین‌رو قیمت پایه حق بهره‌برداری بخشی از غرفه‌های تره‌بار بر مبنای نظر کارشناس رسمی دادگستری برای انجام مزایده تعیین می‌شود.»

  • پیگیری مطالبه شهرداری از دولت

لطف‌الله فروزنده، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران هم که برای ارائه پاره‌ای از توضیحات در زمینه عملکرد مالی شهرداری در ۵ماهه نخست سال به صحن شورا آمده بود، گفت: «تحقق بودجه در ۵‌ماه نخست سال به ۷۷درصد رسیده و این افزایش میزان تحقق بودجه باعث افتخار مدیریت شهری است. همچنین اکنون پیگیر مطالبه هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران از دولت هستیم که با تغییر دولت این امر متوقف شده است.»

  • تایید ۶ پلاک ثبتی باغ

اعضای شورای شهر تهران پس از بررسی ۱۲پرونده پلاک ثبتی از حیث باغ یا غیرباغ بودن در نهایت به ۶پرونده ثبتی رأی باغ دادند. جعفر شربیانی، عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورا در جریان بررسی پرونده‌ها گفت: «مواردی که بررسی شده در مناطق۱، ۳، ۹، ۱۲، ۱۸ و۲۱ قرار داشتند که در نهایت به۶ پرونده رأی باغ و به ۶ پرونده هم رأی غیرباغ داده شد.»

  • بهره‌برداری از ۱۵میدان تره‌بار تا پایان سال

مهدی بختیاری‌زاده، مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران هم در حاشیه جلسه شورا از افتتاح ۱۵میدان تره‌بار تا پایان سال خبر داد و گفت: «فضای ساخت میادین جدید تره‌بار در مناطق ۱، ۴، ۵، ۱۷، ۱۸، ۲۰ و... جانمایی شده است و سعی داریم تا پایان سال آنها را به بهره‌برداری برسانیم. همچنین کیفیت محصولات در میادین خط قرمز ماست و اگر موردی باشد ورود جدی خواهیم داشت.»



پرسش‌وپاسخ در جمع خبرنگاران

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران پیش از شروع دویست و شصت و ششمین جلسه پارلمان شهری در جمع خبرنگاران به پرسش‌ها پاسخ داد.

  • ورود تاکسی‌های برقی به ناوگان: درخصوص تاکسی‌های برقی برداشت من این است، اگر ۴۵۰میلیون تومان از محل ماده۱۲ (پرداختی دولت در قبال صرفه‌جویی سوخت) پرداخت نشود کسی نمی‌تواند تاکسی‌ها را خریداری کند. اینکه عنوان می‌شود باید پیمایش صورت بگیرد بعد پول پرداخت شود درست نیست؛ چراکه تاکسیرانی قدرت خرید تاکسی‌ها را ندارد.
  • ایستگاه‌های شارژ: تعداد ایستگاه‌ها افزایش‌یافته و براساس قرارداد با وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به‌اندازه کافی ایستگاه‌ شارژ ایجاد شود.
  • مشکلات پله‌های برقی: وقتی چنین دستگاه و تجهیزاتی در شهر کار می‌کند قطعا با مشکل روبه‌رو می‌شود که باید این مشکلات سریعا بررسی و حل شود. در همین زمینه معاونت فنی و عمرانی، برنامه‌ریزی خوبی انجام داده؛ اما کافی نیست.
  • آب‌گرفتگی درپی بارش‌ها: آب‌گرفتگی‌های اوایل هفته جزئی بود. البته اگر جایی آب‌گرفتگی داشته باید بررسی و نسبت به رفع معضل اقدام شود.

منبع: روزنامه همشهری