به‌تازگی سرپرست جدید سازمان فاوا معرفی شد؛ سازمانی که بنیانش سال۱۳۴۷ گذاشته شد و برای تحقق شهرداری دیجیتال فعالیت می‌کند. رسالتش هم اجرای امور مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران است.

همشهری آنلاین - سازمان فاوا در راستای ایجاد و توسعه سرویس‌های نرم‌افزاری و زیرساخت‌های داده‌ای با استفاده از مناسب‌ترین فناوری‌های نوین تلاش می‌کند. واضح است که راهبری چنین ماموریت و سیاست‌هایی نیازمند مدیری آشنا به سیستم‌های فنی است؛ چون به گفته بسیاری از تحلیل‌گران، مدیرانی موفق هستند که سیستم را بشناسند و بتوانند راهکارهای مناسب ارائه دهند. در چنین شرایطی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران نیازمند چنین مدیری است و چه گزینه‌ای بهتر از علی محمد الوند که به‌تازگی به‌عنوان سرپرست سازمان فاوا معرفی شده است. اما چرا و به چه دلایلی؟

۱.مهم‌ترین سرفصل‌های خدمات سازمان فناوری اطلاعات شامل راهبری و اجرای نرم‌افزاری، داده‌ها، سامانه‌های اطلاعاتی، آمار، داشبوردهای مدیریتی و پایش آن و... است. علی محمد الوند فردی است که در همین زمینه تحصیل کرده و سال۱۳۸۱ تا ۱۳۸۲ همزمان با تحصیل در سازمان نقشه‌برداری کشور و سازمان آب‌وفاضلاب، مسئولیت انتقال پروژه زیرساخت‌های اطلاعات مکانی تحت DOS به زیرساخت‌های سامانه ویندوزی را به‌عهده داشته است؛ یعنی با سیستم‌های نرم‌افزاری از گذشته آشنایی داشته است.

۲. ارائه خدمات زیرساخت‌های مراکز داده و همچنین امنیت اطلاعات از دیگر سرفصل‌های کاری سازمان فاوا به شمار می‌آید که علی محمد الوند هم در این زمینه تخصص دارد و می‌توان فعالیت او در مجموعه‌های مختلف مانند دانشگاه تهران، وزارت و شرکت نفت، بانک‌ها، شرکت‌های خصوصی و... را ازجمله آنها دانست که در زمینه توسعه زیرساخت‌ها و سامانه‌هایشان طرح‌هایی را ارائه کرده و به اجرا گذاشته است.

۳.به‌گفته بسیاری از کارشناسان، مدیرانی موفق هستند که دانش خود را گسترش دهند و مرحله‌به‌مرحله برای پیشرفت گام بردارند. با نگاه به روزمه کاری الوند می‌توان این موضوع را بررسی کرد. او همزمان با فعالیت در زمینه‌های نرم‌افزاری با توجه به مهارت‌هایی که داشته در جایگاه مشاور معاونت فناوری دانشگاه تهران حضور داشته و تاکنون دوره‌های آموزشی برای استادان دانشگاه و معماری نرم‌افزار برای دوره‌های دکتری برگزار کرده و در این مجموعه مشاوره‌هایی برای ایجاد زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سوپراپلیکشن‌ها ارائه داده است. او همچنین عامل راه‌اندازی سازوکار همگام‌سازی‌ داده‌های سامانه دانشگاه تهران، مدیریت کاربران و پرداخت‌ها بوده است. همه این فعالیت‌ها در شرایطی است که تحصیلات کارشناسی دارد.

۴.و اما بازاری‌ها معتقدند بنکداری موفق می‌شود که خاک‌خورده بازار باشد. درواقع این موضوع یکی از اصول مدیریت است و مدیرانی موفق هستند که پله‌پله راه‌های ترقی را طی کرده باشند. محمد الوند را هم می‌توان جزو این افراد دانست. او سال۱۳۸۹ به‌عنوان کارشناس وارد سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران شد و از آن سال تاکنون در حوزه‌های مختلف در قالب طراح، تحلیل‌گر، معمار نرم‌افزار، رئیس امور معماری سرویس‌گرا و... فعالیت داشته‌است؛ نتیجه‌اش هم ارائه زیرساخت سامانه املاک و درآمد، راه‌اندازی زیرساخت احراز هویت و سامانه مدیریت پرداخت، راه‌اندازی زیرساخت کیف پول و... بوده‌است.

۵.با قراردادن تمام فاکتورها یعنی سابقه کاری، آشنایی با سیستم و طی مراتب سازمانی می‌توان علی محمد الوند ۴۲ساله را مدیری جوان دانست که می‌تواند عامل ارتقای سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری شود؛ چراکه این روزها مردم خواستار بهره‌مندی از فناوری‌های نوین در سیستم مدیریت شهری هستند؛ فردی که بتواند با توجه به تخصص و همراهی نیروهایش سامانه شهرزاد، پرداخت‌های الکترونیک و... را گسترش دهد. درواقع مردم به مدیر پشت‌میزنشین و اداری نیازی ندارند.