در گذشته، سفارش و تهیه کارت دعوت عروسی روندی زمان‌بر و پیچیده بود، اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و گسترش خدمات آنلاین، این فرایند به‌طور قابل توجهی ساده‌تر شده است.

همشهری آنلاین - محمد بلبلی: در گذشته، سفارش و تهیه کارت دعوت عروسی روندی زمان‌بر و پیچیده بود، اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و گسترش خدمات آنلاین، این فرایند به‌طور قابل توجهی ساده‌تر شده است.

احمد محمدزاده، فعال چاپ و تولید کارت‌های عروسی در گفت‌وگو با همشهری به بررسی تغییرات ایجاد شده در نوع سفارش و تهیه کارت دعوت عروسی پرداخته و اطلاعات مفیدی در مورد انواع کارت‌ها، قیمت‌ها و نکات مهم در این زمینه ارائه داده است.

نکات مهم هنگام سفارش کارت عروسی

احمد محمدزاده‌ درباره رعایت نکات مهم هنگام سفارش کارت دعوت می‌گوید: حین سفارش به چند نکته باید دقت شود، نکاتی مانند تنظیم دقیق متن، نداشتن غلط املایی و ویرایشی، اطمینان به طراح و انتخاب طرح مورد علاقه. چرا که اگر اشتباهی صورت بگیرد یا اینکه طرح بعد از چاپ مورد پسند قرار نگیرد، ممکن است یک خرج اضافه تراشیده شود. درباره جنس کاغذها یک محدودیت مشخص وجود دارد، زیرا این نوع کاغذهای خاص تنها توسط چند شرکت تولیدکننده، تولید یا به کشور وارد می‌شوند.

نحوه سفارش

در حال حاضر کار سفارش و تهیه کارت دعوت مراسم عروسی نسبت به قبل خیلی راحت‌تر شده است، احمد محمدزاده درباره نحوه سفارش می‌گوید: تمام مراحل انتخاب کارت مانند انتخاب نوع کارت، طرح کارت و ثبت سفارش به‌صورت اینترنتی انجام می‌شود و دیگر لازم نیست حضوری کارت را سفارش داد. حتی برای دریافت‌کارت‌های آماده شده نیز به حضور فیزیکی نیازی نیست، سفارش بعد از آماده شدن به نشانی سفارش‌دهنده ارسال می‌شود.

این روزها، تقریبا تمام فعالان حوزه چاپ و نشر کارت‌های دعوت، دارای سایت یا صفحات مجازی هستند و می‌توان با یک جست‌وجوی ساده تعداد زیادی از این سایت‌ها و صفحات مجازی را پیدا کرد. با این روش درنهایت ظرف دو سه ساعت جست‌وجو در اینترنت می‌توان تعداد بسیار زیادی از کارت‌ها و طرح‌ها را دید و از بین آنها کارت مورد نظر را انتخاب کرد؛ کاری که پیش از این ممکن بود یکی دو روز وقت لازم داشته باشد.

از کجا تهیه کنیم؟

راسته فعالان حوزه چاپ کارت دعوت در شهر تهران متنوع نیست. محمد زاده در این باره‌می‌گوید:کسی وقت و موقعیت کافی داشته باشد و بخواهد به‌صورت حضوری برای تهیه و سفارش کارت دعوت عروسی اقدام کند باید به میدان بهارستان برود، تقریبا تمام فعالان این حوزه در ضلع غربی میدان بهارستان مستقر هستند. می‌توان گفت راسته و بازار اصلی فعالان حوزه چاپ کارت‌های دعوت عروسی در میدان بهارستان قرار دارد.

کارت دعوت کاغذی چند؟

در حال حاضر قیمت‌کارت‌های دعوت عروسی از ۲۵ هزار تومان شروع می‌شود و در بالاترین قیمت به ۳۰ هزار تومان نیز می‌رسد. این تفاوت قیمت به نوع کاغذ استفاده شده و نوع چاپ بستگی دارد در این زمینه ‌چند نوع چاپ اعم از چاپ ساده، طلاکوب و... وجود دارد که هر کدام قیمت خاص خود را دارد. میزان تعداد سفارش کارت باید حتما بیشتر از ۴۰ عدد باشد و هرچه تعداد کارت‌های سفارش‌داده شده بیشتر باشد، قیمت کمتر می‌شود.

دعوتنامه الکترونیک

چند سالی است که کارت‌های دعوت عروسی به‌صورت دیجیتال نیز تهیه می‌شوند. محمدزاده درباره نوع متفاوت کارت‌های دعوت عروسی می‌گوید: به این صورت که متن دعوتنامه به‌صورت نریشن یا متن در یک فیلم یا انیمیشن کوتاه گنجانده و درنهایت برای سفارش‌دهنده ارسال می‌شود. سفارش‌دهنده فایل را به وسیله اپلیکیشن‌های مختلف داخلی و خارجی برای مهمانان ارسال می‌کند.

البته از کارت‌های دعوت دیجیتال بیشتر برای دعوت از اقوام نزدیک و درجه یک استفاده می‌شود و در بیشتر مواقع سفارش‌دهنده علاوه بر کارت دیجیتال، کارت کاغذی هم سفارش می‌دهد تا برای دعوت از مهمانان خاص یا به‌اصطلاح رودربایستی‌دار استفاده کند. کارت‌های دیجیتال نیز تنوع بسیار زیادی دارند و قیمت آنها حدود ۳۰۰ هزار تومان است.

هزینه خرید کارت عروسی چقدر است؟

نرخ کارت از ضرب تعداد کارت درخواستی شما در قیمت واحد به‌دست می‌آید. برای مثال اگر ۱۰۰ عدد کارت ۵۰۰۰ تومانی سفارش دهید، هزینه کارت‌ها ۵۰۰ هزار تومان و اگر ۱۰۰ عدد کارت ۲۰۰۰ تومانی سفارش دهید، هزینه کارت 200 هزار تومان می‌شود. این رقم، هزینه کارت خام است و هزینه چاپ و ارسال هم به آن اضافه می‌شود. مثلا درصورتی که بخواهید سفارش شما به هر شهری غیر از تهران فرستاده شود این کار از طریق تعاونی‌های باربری، ترمینال جنوب وتیپاکس انجام می‌شود. لذا مبلغ ۸۰۰۰۰ تومان بابت بسته‌بندی و پیک شهری درون تهران از خریدار دریافت می‌شود و بسته تحویل یکی از شرکت‌های باربری داده می‌شود. خریداران تهران، فقط هزینه ارسال‌را بعد از تحویل گرفتن کارت‌ها پرداخت می‌کنند.

هزینه چاپ متن درخواستی برای کارت دعوت عروسی چقدر است؟

شما معمولا ۳ گزینه مختلف برای چاپ متن درخواستی داخل کارت عروسی خود دارید هزینه این ۳ نوع چاپ باهم فرق می‌کند. می‌توانید یکی از این ۳ گزینه را انتخاب کنید.

چاپ مشکی

به ازای هر فرم (از یک برگ تا ۵۰۰ برگ) به رنگ مشکی مجموعا ۲۰۰.۰۰۰ تومان از شما دریافت می‌شود. اگر تعداد کارت‌ها از ۵۰۰ عدد بیشتر شود، ۲۰۰.۰۰۰ تومان به هزینه چاپ شما اضافه می‌شود و مجموعا ۴۰۰.۰۰۰ تومان بابت چاپ مشکی پرداخت خواهید کرد. برای چاپ به رنگ مشکی از دستگاه ریسوگراف استفاده می‌شود. کیفیت چاپ این دستگاه قابل‌قبول است، اما با توجه به سرعت بالا و جنس مقوای به‌کار رفته در کارت‌های عروسی، بعضا در برخی کارت‌ها امکان دارد که اثر متن چاپ شده روی کارت، پشت برخی کارت‌ها نیز بیفتد. در نتیجه اگر فردی حساس و دقیق هستید و انتظار چاپ با کیفیت عالی را دارید از گزینه‌های دیگر برای چاپ متن کارت عروسی خود استفاده کنید.

چاپ دیجیتال رنگی

برای چاپ دیجیتال رنگی به ازای هر فرم (از یک برگ تا صد برگ) مجموعا ۲۰۰.۰۰۰ تومان از شما دریافت می‌شود. اگر تعداد کارت‌های شما از ۱۰۰ برگ بیشتر شود، به ازای هر کارت، ۲۰۰۰ تومان هزینه چاپ متن محاسبه و از شما دریافت می‌شود. برای چاپ دیجیتال از دستگاه چاپ دیجیتال استفاده می‌شود. کیفیت چاپ با این دستگاه بسیار عالی است و شما می‌توانید متن کارت عروسی خود را به هر رنگ دلخواهی چاپ کنید. معمولا پیشنهاد می‌شود اگر کارت عروسی شما امکان چاپ دیجیتال دارد، این نوع چاپ را انتخاب کنید.

چاپ طلاکوب یا نقره‌کوب

برای چاپ طلاکوب یا نقره‌کوب لازم است بعد از طراحی متن درخواستی شما، کلیشه ساخته شود. هزینه ساخت کلیشه ۳۰۰.۰۰۰ تومان است. علاوه بر هزینه کلیشه، برای چاپ طلاکوب یا نقره‌کوب نیز به ازای هر فرم (از یک برگ تا صد برگ) مجموعا ۲۰۰۰۰۰ تومان دریافت می‌شود. در این نوع چاپ، چنانچه تعداد کارت‌های درخواستی شما از ۱۰۰ برگ بیشتر شود، به ازای هر یک برگ کارتی که اضافه شود، ۲۰۰۰ تومان به فاکتور شما اضافه می‌شود. مثلا اگر ۳۰۰ عدد کارت سفارش دهید، هزینه کلیشه‌سازی‌ ۳۰۰.۰۰۰ تومان و هزینه چاپ طلاکوب یا نقره‌کوب ۶۰۰۰۰۰ تومان (مجموعا ۹۰۰۰۰۰ تومان) می‌شود.

چاپ روی پاکت

چنانچه بخواهید اسامی عروس و داماد و تاریخ مراسم روی پاکت چاپ شود، هزینه آن مجزا محاسبه خواهد شد.

منبع: روزنامه همشهری