بیماری آب سیاه (گلوکوم) جزو علل مهم نابینایی در ایران و سایر نقاط دنیاست.

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر نوید نیلفروشان، فلوشیپ قرنیه و گلوکوم و دبیر علمی سی و سومین کنگره سالانه انجمن چشم پزشکی ایران درباره ابتلا به بیماری آب سیاه بیان کرد: ۵۰ تا ۶۰درصد این افراد از مشکل بینایی خود خبر ندارند و باید برای پیشگیری از عوارض غیرقابل جبران آن، معاینات دوره‌ای و غربالگری مناسب از افراد با احتمال خطر بیشتر، انجام شود.

او تاکید کرد: معاینات دوره‌ای و غربالگری‌های مناسب برای گروه‌های سنی مختلف می‌تواند در بسیاری از بیماری‌های دیگر چشمی تشخیص و درمان به موقع را به همراه داشته باشد. همچنین به میزان زیادی بار مالی بر سیستم درمان را کاهش دهد..

علائم بالینی گلوکوم

  • سردرد شدید از علائم آب سیاه در بزرگسالان
  • قرمزی چشم از نشانه‌های گلوکوم در جوانی
  • درد چشم شدید
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اختلالات دید ناگهانی از علائم آسیب عصب چشم
  • دیدن حلقه‌های رنگی در اطراف چراغ‌ها
  • تاری دید ناگهانی

جلوی اختلالات دائمی در بینایی را بگیرید

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با تاکید بر این که اگر افراد در خانواده خودشان شاهد برخی از بیماری‌های چشمی هستند باید به این مساله اهمیت بیشتری بدهند، ادامه داد: بیماری‌های ناشی از تغییرات سنی شبکیه هم از موارد مهمی است که می تواند سبب اختلالات بینایی و کم بینایی در سنین بالا شوند. همچنین موضوع تنبلی چشم در اطفال و عدم معاینات معمول برای این افراد می‌تواند منجر به اختلالات دائمی در بینایی شود.

نیلفروشان با اشاره به برگزاری سی‌وسومین کنگره سالانه چشم پزشکی بیان کرد: این کنگره از سوی انجمن چشم پزشکی برگزار می‌شود. آخرین دستاوردها و یافته‌های چشم پزشکی دنیا به همراه مرور روش‌های متداول در تشخیص و درمان از مهمترین اهداف این کنگره است. در این کنگره سعی شده به نقش هوش مصنوعی و تحولی که می‌توانند در سال‌های نه چندان دور در عرصه چشم پزشکی ایجاد کنند پرداخته شود.

بیشتر بخوانید

سکته چشمی چیست؟

بالاخره موبایل‌ ها به چشم آسیب می زنند یا نه؟

چرا تنبلی چشم کودکان مورد غفلت خانواده‌هاست؟

به گفته این پزشک در این کنگره گروه‌های مختلف از جمله شش گروه اصلی قرینه و سگمان قدامی، سگمان خلفی ( رتین و شبکیه)، استرابیسم ( انحراف چشم) و نرو افتالمولوژی، گلوکوما ، پلاستیک و ترمیمی چشم و یوئیت حضور دارند.

گفتنی است سی و سومین کنگره سالیانه انجمن چشم پزشکی ایران ۷ تا ۱۰ آبان در سالن همایش‌های رازی تهران برگزار می‌شود.

منبع: همشهری آنلاین