روشن است که کمک‌های اقتصادی، فنی، فرهنگی و سیاسی مردم و آحاد جوامع متوقف بر اراده دولت‌ها وحاکمیت‌ ها نیست.  هرکس در محدوده توان و امکاناتی که در اختیار دارد واجب است در کنار مردم لبنان و فلسطین و حزب الله و در مقابل اسرائیل بایستد.

به گزارش همشهری‌آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا امینی؛ استاد حوزه و دانشگاه در یادداشتی با عنوان «معنایابی حکم اخیر رهبر انقلاب» نوشت:

« رهبر معظم انقلاب: بر همه مسلمانان فرض است که با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزب‌الله سرافراز بایستند و در رویارویی با رژیم غاصب و ظالم و خبیث آن را یاری کنند.»
در این عبارت، «فرض است» بیان و تعبیر دیگری از وجوب است؛ یعنی هر کس هر امکاناتی که دارد باید به کار گیرد و در کنار مردم لبنان باشد. این کمک ممکن است از جنس کمک مالی باشد یا از جنس جهاد فرهنگی و سیاسی.

روشن است که کمک‌های اقتصادی، فنی، فرهنگی و سیاسی مردم و آحاد جوامع متوقف بر اراده دولت‌ها وحاکمیت‌ ها نیست. هرکس در محدوده توان و امکاناتی که در اختیار دارد واجب است در کنار مردم لبنان و فلسطین و حزب الله و در مقابل اسرائیل بایستد.

البته اصل این حکم کمک‌های نظامی را هم شامل می‌شود. اما طبیعی است جهاد نظامی نیاز به سازماندهی دارد که معمولا در اختیار دولت‌هاست و مردم نمی توانند خودشان مستقیم اقدام کنند. حال اگر زمانی حاکمیت اسلامی تصمیم به جهاد نظامی گرفت این فتوا آنجا را هم شامل می شود.

خلاصه اینکه این فرمایش مقام معظم رهبری یک فتوا و بیان حکم شرعی است و معنایش این است که بدون شک امروز بر هر کس که فریاد «یا للمسلمینِ» مردم مظلوم فلسطین و لبنان را می شنود واجب است در حد توان کمک کند.

منبع: روزنامه همشهری