فارن پالیسی نوشت: خطر تلاش برای تضعیف یک گروه، همانطور که اسرائیل در حال حاضر انجام می‌دهد، این است که شما جنگ بزرگتری را تحریک کنید.

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: پایگاه نشریه آمریکایی فارن پالیسی در گزارشی به پیامدهای حمله اسرائیل به مقر حزب‌الله لبنان در ضاحیه بیروت و ترور سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله و دیگر مقامات ارشد این تشکیلات سیاسی و نظامی پرداخته است.

در بخش‌هایی از این گزارش تاکید شده است حزب‌الله لبنان ابزارهای زیادی برای اجرای عملیات‌های تلافی‌جویانه در داخل و خارج از مرزهای سرزمین‌های اشغالی برای تحت فشار گذاشتن رژیم اسرائیل دارد.

بخش‌هایی از این گزارش را می‌خوانید:

ترور حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله و دیگر فرماندهان ارشد حزب‌الله از سوی اسرائیل در هفته‌های اخیر بخشی از تغییر چشمگیر رویکرد اسرائیل در قبال این گروه شبه‌نظامی لبنانی است.

استراتژی دیرینه اسرائیل در تلاش برای بازدارندگی حزب‌الله جای خود را به چیز دیگری داده است: یک کارزار بمباران بی امان با هدف تضعیف حزب‌الله لبنان و وادار کردن آن به تقاضای صلح با شرایط اسرائیل به دلیل ناتوانی.

با انجام این کار، اسرائیل احتمالا امیدوار است که حزب‌الله با خروج مبارزان خود از منطقه مرزی اسرائیل موافقت کند و سپس آتش‌بس گسترده‌تری را بپذیرد که اسرائیلی‌ها را قادر می‌سازد تا حدود ۶۰هزار آواره به خانه‌هایشان در شمال اسرائیل بازگرداند.

با این حال، زانو زدن گروه‌های شبه‌نظامی دشوار است و حتی گروه‌های ضعیف‌تر همچنان می‌توانند به شدت حمله کنند، همانطور که خود اسرائیل به‌تجربه آموخته است.

به‌ندرت پیش می‌آید چنین گروه‌هایی تنها با برکناری یک رهبر کلیدی شکست بخورند، حتی رهبر قدرتمندی مانند نصرالله. طی چندین دهه مبارزه با تروریسم، اسرائیل رهبران طیف وسیعی از گروه‌های فلسطینی از جمله حماس، جهاد اسلامی فلسطین، جبهه مردمی برای آزادی فلسطین و بسیاری دیگر را حذف کرده است. در بیشتر موارد، این گروه‌ها به مبارزه ادامه دادند.

گروه‌هایی که به‌خوبی نهادینه شده‌اند، اغلب دارای کرسی مستحکم و برنامه‌های جانشینی واضح هستند که نابودی آنها را از طریق زدن رهبری مجموعه سخت‌تر می‌کند. اگرچه اسرائیلی‌ها مکرراً شخصیت‌های ارشد حماس را حذف کردند، این سازمان ذیل رهبران جدید سازماندهی شد و به جنگ ادامه داد.

نصرالله مدت‌ها بود که در معرض تهدید ترور بود و تقریبا به طور قطع برنامه‌ای برای جانشینی داشت.

اسرائیل در سال ۱۹۹۲، عباس موسوی، سلف نصرالله را حذف کرد. در پاسخ، حزب‌الله در آن سال سفارت اسرائیل در آرژانتین را بمب‌گذاری کرد و ۲۹ نفر را کشت.

در سال ۲۰۱۲، زمانی که ایران و اسرائیل درگیر یک جنگ سایه بودند که شامل ترور دانشمندان هسته‌ای ایران نیز می‌شد، یک بمب‌گذار انتحاری حزب‌الله به اتوبوسی از گردشگران اسرائیلی در بلغارستان حمله کرد و ۶ نفر و همچنین خود را کشت.

ایران با حزب‌الله همکاری خواهد کرد و کار را برای برهم‌زدن این گروه دشوارتر می‌کند.

ایران می‌تواند به رهبران و مبارزان حزب‌الله، بهشتی برای آموزش و سازماندهی مجدد ارائه کند.

خطر تلاش برای تضعیف یک گروه، همانطور که اسرائیل در حال حاضر انجام می‌دهد، این است که شما جنگ بزرگتری را تحریک کنید. حزب‌الله تاکنون تنها یک جنگ محدود علیه اسرائیل انجام داده است و تنها کسری از زرادخانه خود استفاده کرده است.

بردباری حزب‌الله ممکن است به زودی تغییر کند.

حزب‌الله به‌دنبال انتقام نصرالله و دیگر رهبران و مبارزانش خواهد بود. علاوه بر این، ممکن است احساس کند که باید پاسخ دهد، هم برای اعتبار خود و هم به این دلیل که اسرائیل حتی اگر این گروه خویشتنداری نشان دهد، تسلیم نخواهد شد. با توجه به زرادخانه عظیم موشکی و موشکی حزب‌الله که می‌تواند به تمام اسرائیل برسد، تهدید این گروه همچنان مهلک است.

اسرائیل با اقداماتش در حال تاس ریختن است. حزب‌الله ممکن است برای مقابله با اسرائیل طرف ضعیف‌تر باشد و آنقدر دچار کوفتگی شده باشد که امتیاز دهد، اما این گروه در گذشته انعطاف‌پذیری خود را نشان داده است و ممکن است ترجیح دهد جای عقب‌نشینی، محکم‌تر ضربه بزند.