سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با انتشار بیانیه‌ای از پایان ریاست دبیرکل پیشین این سازمان نظامی و آغاز به کار دبیرکل جدید خبر داد.

به گزارش همشهری آنلاین به به نقل از رویترز، سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که دوران مسئولیت «ینس استولتنبرگ» نروژی در سمت دبیر کلی ناتو دیروز (۳۱ سپتامبر) به پایان رسید و «مارک روته» نخست‌وزیر سابق هلند، امروز سه‌شنبه (اول اکتبر) رسماً به عنوان دبیرکل ناتو کار خود را آغاز خواهد کرد.

به نوشته رویترز امروز در مقر ناتو در بروکسل با برگزاری مراسمی دبیرکلی ناتو را از «ینس استولتنبرگ» نروژی تحویل خواهد گرفت؛ استولتنبرگ یک دهه ریاست ناتو را به عهده داشت.

مارک روته اوایل شهریورماه در نشست سفرای ناتو به میزبان بروکسل، به سمت دبیرکلی این ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا منصوب شد.

روته در شرایطی به این سمت منصوب و جانشین ینس استولتنبرگ شده است که جنگ اوکراین، بحرانی امنیتی را برای اعضای این ائتلاف نظامی ایجاد کرده است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و همتایان وی در اجلاس ناتو که ۹ تا ۱۱ جولای به میزبانی واشنگتن برگزار می‌شود، به طور رسمی از روته استقبال خواهند کرد.

استولتنبرگ بیش از یک دهه دبیرکل ناتو بوده است. حکم دبیرکلی او به دلیل عملیات نظامی روسیه در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، بارها تمدید شد.

منبع: مهر

برچسب‌ها