مصرف گرایی در حوزه پوشاک ، فشار جدی بر محیط زیست وارد کرده است .این صنعت بعد از نفت ، آلوده ترین صنعت دنیا نام گرفته و همچنان در حال پیشروی است ، هرچند که دوستداران محیط زیست ،‌راهکارهایی برای کاهش آن پیشنهاد داده اند .

همشهری آنلاین - الهام مصدقی راد : صنعت مد و پوشاک بعد از صنعت نفت ، آلوده ترین صنعت دنیا نام گرفته است . تولید پوشاک از صفر تا 100 فشار زیادی بر محیط زیست وارد می‌کند ؛ هم میزان استفاده اش از منابعی همچون آب بسیار بالاست و هم آلودگی های متعددی بسته به نوع الیاف ، وارد طبیعت می‌کند . با وجود این اما ، صنعت مد و پوشاک همچنان به فعالیت خود با همان شدت ادامه می‌دهد . قطعا نمی‌توان تولید پوشاک را متوقف کرد ، یکی از نیازهای اصلی است اما می توان با راهکارهایی میزان فشار بر محیط زیست و میزان آلودگی های ناشی از این صنعت را کاهش داد .

هوا ، آب و درخت ، قربانی صنعت پوشاک

بخش قابل توجهی از لباس و منسوجات تولید شده از الیاف مصنوعی همچون پلی استر ، آکرلیک و .. استفاده می‌کنند . این الیاف از طریق سوخت های فسیلی ساخته شده و باعث انتشار کربن بسیاری می‌شود. چین ، بنگلادش و هند از جمله کشورهایی هستند که بیشترین منسوجات را تولید کرده و منابع عمده سوختشان نیز زغال سنگ است. پنبه یا طلای سفید که به عنوان یکی از اصلی ترین مواد اولیه در تولید پوشاک و منسوجات در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد قطعا بسیار بهتر از الیاف مصنوعی است اما در دوره ای از کشت ، نیازمند آب کافی است که اگر تامین نشود ، کیفیت پنبه به دست آمده ضعیف خواهد بود .سیستم آبیاری رایج برای پنبه غرقابی است اما در سال‌های اخیر به دلیل کمبود منابع آب ، به استفاده از آبیاری قطره ای توصیه می‌شود اما در مجموع گیاهی آب بر است و کارشناسان حوزه محیط زیست از عبارت « آب مجازی پوشاک» برای آن استفاده می کنند .به جز این سالانه حدود 70 میلیون درخت در دنیا برای تولید برخی از الیاف قطع می‌شوند که بخشی از آنها شامل درختان در حال انقراض است .

راهکارهای دوستداران محیط زیست

مقابله با مصرف گرایی یکی از راه کارهای کاهش فشار بر محیط زیست است . طبق بررسی های انجام شده یک خانواده در دنیای غرب به طور میانگین 30 کیلوگرم لباس سالیانه دور ریخته می‌شود .اگر شدت مصرف گرایی در این حوزه کاهش یابد قطعا میزان لباس های تولید شده و به دنبال آن فشار بر منابع زیست محیطی هم کاهش خواهد یافت. خرید کمتر ، خرید لباس با کیفیت بهتر ، تعمیر لباس ، مبادله لباس و خرید لباس های دوستدار محیط زیست از راهکارهای موثری است که در تمام دنیا برای کاهش فشار این صنعت بر محیط زیست ارائه می‌شود. ‌دوستداران محیط زیست ، الیاف سازگار با طبیعت را که آسیب کمتری به طبیعت می زنند پیشنهاد می‌دهند ، کتان ، کنف ، بامبو و همچنین استفاده از مو و پشم موجوداتی مثل آلپاکا که نیاز به آب و غذای فراوانی ندارد و همچنین پشم ارگانیک گه پرورش دهندگان این گوسفندها از سموم برای دام خود استفاده نمی‌کنند. استفاده مجدد و بیشتر از لباس ها و بخشیدن یا تبادل لباس های استفاده شده هم نوعی راهکار توسط دوستداران محیط زیست است.