همشهری آنلاین: قیمت نفت در پی ضعف در بازار بورس اندکی کاهش یافت.

به طوری که در معاملات بعدازظهر سه‌شنبه یک بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا تحویل اکتبر 74.01 دلار داد و ستد شد.

خبرگزاری آلمان گزارش داد، این رقم 36 سنت کمتر از روز گذشته است. قیمت نفت برنت دریای شمال هم 73.5 دلار بود که 76 سنت نسبت به روز دوشنبه کاهش داشته است. با وجود این سیر نزولی، قیمت نفت همچنان بیش از رکورد 75 دلاری سال جاری میلادی است.

دلالان دلیل افت قیمت‌ها را بیش از هر چیز به ضعیف شدن بازارهای بورس جهانی نسبت می‌دهند. تحولات بازار نفت هفته‌هاست به گرایش‌ها در بازار بورس بستگی پیدا کرده است.

تحکیم بازار بورس نشانی قوی از بهبود اوضاع اقتصادی است و همچنین می‌تواند موجب افزایش سرمایه‌گذاری در بخش نفت باشد. علاوه بر این ثبات اقتصادی شاخصی برای افزایش تقاضاهای نفتی است.

یکی دیگر از رخدادهای تاثیرگذار بر جنب و جوش بازار نفت می‌تواند داده‌های بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا باشد. انتظار می‌رود آمار بازار مسکن و اعتماد مشتریان منتشر شود. کارشناسان انتظار دارند مصرف‌کنندگان آمریکایی دوباره با اطمینان به آینده بنگرند، امری که موجب حمایت از قیمت نفت می‌شود.

در همین حال، قیمت نفت خام سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) افزایش یافته است. بر اساس محاسبه روز سه‌شنبه دبیرخانه اوپک یک بشکه نفت خام این سازمان روز دوشنبه به طور میانگین 72.89 دلار به فروش رفت. این 62 سنت بیش از قیمت روز جمعه است. اوپک سبد قیمت خود را بر مبنای 12 نوع مهم نفت تولیدی این کارتل محاسبه می‌کند.