رئیس‌جمهور گفت: هنر این نیست که مملکت را رها کنیم بلکه هنر این است که علی رغم همه مشکلاتی که برایمان ایجاد می‌کنند، بمانیم و مشکلات را حل کنیم.

به گزارش همشهری‌آنلاین، «مسعود پزشکیان» صبح امروز سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ در چهاردهمین همایش ملی نخبگان که در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد با تسلیت شهادت سیدحسن نصرالله «سیدِ مقاومت» و همراهان عزیز وی سخنان خود را آغاز کرد و سپس با مرور خاطرات دوران تحصیل خود در رشته پزشکی و پس از آن حضور در جبهه‌های حق علیه باطل، گفت: هنگامی که به دانشگاه وارد شدم، پشتوانه مالی نداشتم و از نظر اجتماعی هم خانواده معمولی بودیم که کلاس‌های آنچنانی هم ندیده بودیم اما نپذیرفتیم که به سادگی در جامعه‌ای زندگی کنیم که به ما زور بگویند.

وی یادآور شد: اوایل که دانشجوی پزشکی شده بودم، شوکه بودم مثل همین الان که رئیس‌جمهور شدم. اصلا فکرش را نمی‌کردیم که رئیس‌جمهور شویم، اما دنبال این بودم که کاری کنم تا مشکلات مردم را حل کنیم تا آنها هم نسبت به اعتقاد و باور ما یقین بیاورند، به عنوان یک انسان در جامعه باید در جهت حل مشکلات مردم گام برداریم.

رئیس جمهور اظهار کرد: درس و دانشگاه را به خاطر حل مشکل مردم می‌خواندم، نه برای اینکه به پست و مقامی برسم، الان هم نه مطب دارم و نه به دنبال سهام بوده‌ام.

نمی‌توان سلامت مردم را به بازار سپرد

پزشکیان با بیان اینکه وقتی نماینده مجلس شدم دیدم که با یک تصمیم امکان حل همه مشکلات مردم را خواهیم داشت، تاکید کرد: نوع نگاه ما مهم است، می‌خواهم این را بگویم که باید برای کشور و مملکتمان راه چاره پیدا کنیم، قرار نیست کس دیگری بیاید و راه را به ما نشان دهد. باید کاری می کردیم مشکل بهداشت و درمان همه مردم را حل کنیم. در قانون برنامه سوم سلامت مردم به بازار داده بودند که هرکسی پول داشت بتواند عمل کند.

وی تصریح کرد: جان مردم قابل معامله نیست و نمی‌توان گفت چون پول ندارید، عمل نمی‌کنیم. نمی‌توان سلامت مردم را به بازار سپرد. ما قانون را اصلاح کردیم ولی برخی بخش های آن اجرا شد و برخی بخش‌ها اجرا نشد.

هنر این نیست که مملکت را رها کنیم

رئیس‌جمهور افزود: کسانی که می‌دانند باید راه را پیدا کنند، اگر راه پیدا نکردیم باید راه بسازیم، باید مردم را از وضعیتی که در آن گرفتاریم در بیاوریم و این کار کسانی است که ذهن پویا و خلاق دارند.

پزشکیان گفت: هنر این نیست که مملکت را رها کنیم بلکه هنر این است که علی رغم همه مشکلاتی که برایمان ایجاد می‌کنند، بمانیم و مشکلات را حل کنیم. باید بمانیم و بجنگیم تا مشکل مملکت را حل کنیم.

وی با بیان اینکه تنها با علم هم مشکل حل نمی‌شود، تاکید کرد: باید مهارت و انگیزه داشته باشیم.

به عنوان رئیس‌جمهور زندگی راحتی ندارم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه به عنوان رئیس‌جمهور زندگی راحتی ندارم، تصریح کرد: اینکه بتوانیم مشکل مردم را حل کنیم گواراست. ما برای خودمان و اطرافیان نیامده‌ایم، نیامدیم برای خوردن و بردن و قیافه گرفتن، آمده‌ایم تا مشکل مردم را حل کنیم. بدانید که راه سخت است، با وزیر آموزش و پرورش و وزیر آموزش عالی جلساتی گذاشتیم، آموزش ما در حال حاضر مشکلاتی دارد. کار تیمی، حل مساله، برقراری ارتباط، نگاه ساختارمند به مساله و مدیریت پنج مهارتی است که باید به بچه‌های خود آموزش دهیم.

پزشکیان با بیان اینکه کار تیمی نیاز به تغییر رفتار دارد،اظهار کرد: چگونه با هم بنشینیم و هم افزایی کنیم، نه اینکه اگر فرد دیگری آمد قهر کنیم و برویم. این موارد باید از مدرسه به بچه‌ها آموزش داده شود، وقتی مراحل را طی کرد و بالا آمد، دیگر این قابل یادگیری نیست.

وی با بیان این مطلب که برای برون رفت از چالش‌ها به نخبگان نیاز داریم، گفت: نخبگان باید گره مردم را باز کنند و کاری کنیم مشکلات فرهنگی و اجتماعی حل شود. فرهنگ یک نگاه بسته و زور گفتن نیست. اگر بتوانیم الگوی انسان عاقل و توانمند و بااخلاق و خلاق شویم، دیگران می‌آیند شبیه ما بشوند. نه اینکه دستور دهیم که اینگونه شوند. اصلا تو چه کسی هستی که من مثل تو بشوم؟ چرا باید مثل تو بشوم؟ به چه چیز تو باید دل خوش کنم؟

آمریکا و اسرائیل با علم و فناوری قلدری می‌کنند

وی اضافه کرد: اگر از نظر اخلاقی و رفتاری و مدیرتی و هنر و دانایی خوب باشیم، همه دوست دارند از ما چیزی یاد بگیرند. باید با رفتار به دیگران بگوییم چگونه باشند نه با زور گفتن، تهدید کردن، گرفتن و اخراج کردن که گاهی در جامعه با آن گرفتار هستیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه در قرآن گفت‌وگویی بین ملائکه و خدا هست، گفت: خداوند می‌گوید می‌خواهم روی زمین خلیفه ایجاد کنم. ملائکه گفتند می‌خواهی انسانی خلق کنی که روی زمین فساد کنند و خون بریزند؟ همین آمریکا و اسرائیل از علم و فناوری برای کشتن مردم استفاده کرده و قلدری می‌کنند. خداوند می‌گوید می‌دانم آنچه شما نمی‌دانید. این انسان دانایی دارد.

پزشکیان افزود: ملائکه در برابر انسان سجده کردند، اما ابلیس در برابر دانایی سر خم نکرد. دانایی سلطان است و می‌تواند ما را نجات دهد. علم برای توانمندی و کمک به بشر است. جامعه‌ای که علم در آنجا بالاترین جایگاه را دارد، امکان ندارد در گرفتاری و فقر بماند.

وی با بیان اینکه علم برای رسیدن به ارزش هاست نه رسیدن به نامی و نانی، تصریح کرد: باید دنبال افرادی باشیم که می فهمند، می‌دانند و می‌توانند. باید این باور در ما ایجاد شود که هرجا اراده باشد، راه هست. نخبگان باید برای حل این مشکلات کشور فکر کنند. زمان ما گذشته و شما برای این کشور و مردم بمانید و ایران را با سربلندی به رخ دنیا بکشانید.

رونمایی از تمبر روز ملی نخبگان

به گزارش ایرنا، در ابتدای این همایش جمعی از نخبگان کشور به ایراد سخنرانی و بیان دغدغه‌ها و مشکلات خود در حضور رئیس‌جمهور پرداختند و سپس با حضور دکتر پزشکیان از تمبر روز ملی نخبگان رونمایی شد.

رئیس‌جمهور در یادداشتی در پای این تمبر نوشت: «العلم سلطان، روز ملی نخبگان مبارک».

منبع: ایرنا