اشتباه مرگبار کاپیتان‌های تیم استقلال تهران در برابر السد قطر آب سردی بر رویاهای جواد نکونام در جمع آبی‌پوشان بود و وی را در حواشی خودساخته غرق کرد.

به همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، تیم استقلال تهران شامگاه روز گذشته در هفته دوم لیگ نخبگان آسیا با نتیجه ۲ بر صفر برابر السد شکست خورد تا جواد نکونام و شاگردان وی یک هفته کاملا بحرانی را تجربه کرده باشند. استقلالی‌ها چهارم مهرماه هم با نتیجه یک بر صفر مغلوب رقیب سنتی خود شدند.

تیم السد در نیمه نخست این بازی روی اشتباه سیدحسین حسینی به گل رسید و در نیمه دوم نیز اکرم عفیف، کاپیتان این تیم دروازه استقلال را از روی نقطه پنالتی باز کرد. این پنالتی روی خطای روزبه چشمی به دست آمد تا نکونام با اشتباهات ۲ کاپیتان خود وداع تلخی با استقلال داشته باشد.

نکونام بعد از این بازی رسما اعلام کرد که دیگر در استقلال نخواهد ماند تا تیم بیش از این آسیب نبیند، زیرا باور داشت که شکست در برابر السد استمرا بحران حضور نکونام در جمع آبی پوشان است؛ بحرانی که با وجود مرد لالیگایی هیچ کارشناسی نمی‌تواند پایانی برای آن پیش‌بینی کند.

مسئولان استقلال بعد از باخت دربی به نکونام فرصت دادند تا بتواند این بحران‌ها را جمع کند اما وی نتوانست بر حواشی خودساخته غلبه کند و در نهایت رویای وی در بحران‌هایی غرق شد که نکونام در یک سال گذشته با ترفند تمامیت‌خواهی آن را ایجاد کرده بودند.

نکونام شب گذشته تنهاترین مرد فوتبال ایران بود، زیرا نه در مدیریت باشگاه و نه در داخل زمین حامی نداشت؛ تا جایی که سیدحسین حسینی با اشتباه مرگبار خود درب خروجی را به مرد لالیگایی فوتبال ایران نشان داد و روزبه چشمی با یک خطای منجر به پنالتی حکم اخراج وی را امضا کرد. اشتباه مرگبار حسینی در حالی بود که بسیاری باور داشتند وی و رامین رضائیان در جمع مغضوبان نکونام قرار داشتند اما مربی استقلال ترجیح داد که برای فرار از بحران با تمام مهره‌های خود یک همزیستی مسالمت‌آمیز داشته باشد و چشم خود را بر روی برخی حواشی ببندد.

چکشی عمل نکردن جواد در قطر ریسک بزرگی بود که جواب نداد و در نهایت این تیم با اشتباه ستارگان نامدار خود باخت. باختی که پایان رویای مرد لالیگایی بود و تا ساعتی دیگر نیز باشگاه جانشین وی را تعیین خواهد کرد. نکونام رفت اما نتوانست وظیفه خطیر خود را در جمع استقلالی ها به سرانجام برساند. هر چند که استقلال با نکونام به قله فوتبال ایران و آسیا نرسید اما هواداران این تیم از نکونام حواشی زیادی را به خاطر دارند. تصویر نکونام با پیراهن مشکی و واگذاری قهرمانی به پرسپولیس از تلخ‌ترین اتفاقات استقلال در دوران مربیگری کاپیتان اسبق تیم ملی بود.

استقلالِ نکونام در این فصل، تیمی بسیار متفاوت از فصل گذشته بود و حتی حضور رامین رضائیان نیز نتوانست این تیم را از بحران خارج کند. حتی خطای وی بر روی بازیکن پرسپولیس موجب شد تا زمینه برای برد تیم سابق در دربی فراهم شود و بعد از آن بازی بود که اعلام شد رامین هیچ اعتقادی به سبک بازی نکونام ندارد. هر چند که رضائیان بعد از بازی با السد این حواشی را تکذیب کرد اما عملکرد وی در دربی و بازی برابر تیم قطری نشان داد رامین فقط سایه‌ای از بازیکن برتر فصل پیش فوتبال ایران است و اکنون نیز در مظان اتهامات زیادی از سوی هواداران قرار گرفته.

نکونام در قطر به پایان راه رسید؛ او بعد از بازی استعفا داد و البته خوب می‌دانست شرایطش با هفته پیش بسیار متفاوت است. حتی اگر با استعفای وی مخالفت می‌شد نکونام در این تیم نمی‌توانست به کار خود ادامه دهد، زیرا حواشی این مربی و نتایج ضعیف وی موجب شد تا امضای هیچ مسئولی برای ماندگاری مرد لالیگایی تضمین نباشد. همچنین ادامه کار بازیکن اسبق استقلال در این تیم می‌توانست کشاندن وی به عمق باتلاق باشد؛ باتلاقی که نکونام در ابتدای آن قرار دارد و مشخص نیست عمق آن برای کشتی بدون ناخدای استقلال چه میزان است.

نکونام به خوبی می‌دانست نمی‌تواند در برابر حاشیه‌ها دوام بیاورد، زیرا خود بخش بزرگی از حواشی تیم بود. حاشیه این مربی تنها در بازی‌های تدافعی و نتایج اقتصادی نبود بلکه گفتار، رفتار، برخورد سازمانی و حتی پوشش وی برای استقلال بسیار حاشیه‌ساز و زیان‌آور بود. نکونام از آن دسته مربیان به شمار می‌رود که حاشیه را دوست دارد اما این حواشی برای استقلال بسیار مخرب‌تر از تیم‌های قبلی نکونام بود. نکونام در گذشته با تیم‌های خونه به خونه، نساجی و فولاد تجربه حضور در فوتبال ایران دارد اما مربیگری وی همواره با حواشی روبرو بود؛ تا جایی که غلبه حاشیه رفتاری وی بر متن دانش فوتبالی این مربی موجب شد تا نکونام در این تیم‌ها نیز پایان خوشی را تجربه نکند.