تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۵

آمارهای مناسب‌سازی معابر پایتخت برای توانیابان و سالمندان از تلاش مدیریت شهری برای افزایش امکان حضور اجتماعی این قشر حکایت دارد اما هنوز مشکلات زیادی در این زمینه وجود دارد.

همشهری آنلاین، فرخنده رفائی: «تا پارسال که پل ورودی بوستان بلند و سیمانی بود داخل ماشین می‌ماندم تا پسر و همسرم از پارک برگردند اما با نصب پل فلزی نه‌تنها خودم هوا می‌خورم، پسرم هم از حضورم در کنارش احساس بهتری دارد.» اینها گفته‌های کیمیا مهرانگیز، بانویی است که بر اثر تصادف معلول شده و با ویلچر درشهر تردد می‌کند. او و دوستانش گرچه از نبود امکانات مناسب در محدوده برخی ساختمان‌های اداری، بانک‌ها و مراکز دولتی گله دارند اما مناسب‌سازی‌های اخیر معابر شهر رضایت‌شان را جلب کرده است.

اقداماتی که بی‌ایراد هم نیست

در بلوار فردوس غرب، امیرعلی با ویلچرش در حال حرکت به سمت مدرسه است. او که به‌دلیل نزدیکی خانه‌شان تا مدرسه این مسیر را با ویلچر و بیشتر اوقات به تنهایی تردد می‌کند، می‌گوید: «تا همین چند سال پیش باید پدر و مادرم همراهی‌ام می‌کردند. اما حالا پیاده‌روها با نصب علائم مناسب‌سازی و بخشی از مشکلات من و دوستانم کم‌ شده است. در برخی از محدوده‌ها مجبورم به سواره‌رو پناه ببرم چون انتهای مسیر را گاه با میله‌ها یا سازه‌های بتنی تنگ کرده‌اند که آن هم به‌دلیل جلوگیری از ورود موتورسیکلت به پیاده‌روهاست، اما اگر خیابان برای ما بهسازی شده، باید مسیر تا انتها به همین شکل باشد.»

طرح مشکل با معاون شورا

در همسایگی تکه پنجم پایتخت و منطقه ۲به‌نظر می‌آید تلاش‌های قابل توجهی برای مناسب‌سازی‌ معابر برای معلولان صورت گرفته است. شهرام مبصر، دبیر کانون معلولان منطقه ۲، قرار دیدار را در بوستان ستارخان می‌گذارد؛ بوستانی که برای تردد افراد کم‌توان مناسب‌سازی‌ شده است. او که با ویلچر آمده می‌گوید: «رفتن به باشگاه، ورزشگاه، بوستان و خیلی از مکان‌های دیگر آرزوی افراد دارای معلولیت بود. حالا این آرزو محقق شده است. گرچه برخی از مناطق هنوز به‌طورکامل طرح‌های‌شان را اجرایی نکرده‌اند که البته این موارد را شناسایی و جمع‌آوری کرده‌ایم. به تازگی هم در نشست با معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران موضوعاتی در این حوزه مطرح شده است.»

پیاده‌روها هموارتر شده است

برای پروین که ۲ فرزند کم‌توان ذهنی دارد و بیشترین اوقاتش را با آنها سپری می‌کند، بهسازی معابر بزرگ‌ترین کمک است. او می‌گوید: «برای انجام کارهای روزمره مجبورم بیشتر اوقات فرزندانم را با خود ببرم. اما ناهمواری یا شیب‌دار بودن معابر، نبود رمپ در ورودی بعضی از ساختمان‌ها، مجتمع‌های تجاری و مراکز تفریحی و فضای سبز باعث شده تا حدودی زندگی برای ما سخت‌تر شود. البته در سال‌های اخیر کارهای زیادی در این زمینه انجام شده است. مثلا در ورودی بوستان‌ها پل یا رمپ گذاشته‌اند و پیاده‌روها هموارتر شده است، اما باز هم جای کار هست. به‌ویژه که دیده‌ام بچه‌های نابینا سختی‌های بیشتری برای تردد متحمل می‌شوند.»

۵۰۰کیلومتر مناسب‌سازی معابر تهران

آمارهای معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران نشان می‌دهد بیش از ۲۰۰کیلومتر از معابر پایتخت فقط در سال ۱۴۰۲برای معلولان مناسب‌سازی شده و برای امسال هم دست‌کم ۳۰۰کیلومتر دیگر در دست اقدام است. ساختمان‌ها و بوستان‌ها هم فراموش نشده‌اند. در این میان ساخت رمپ و نصب نفربر و ویلچربر برای ساختمان‌های عمومی و نیمکت‌های مخصوص، دستگاه‌های ورزشی و سرویس‌ بهداشتی ویژه معلولان در بوستان‌های تهران در دستور کار قرار دارد تا بلکه تردد معلولان تهرانی در محیط‌های مختلف شهری و استفاده این گروه از شهروندان جامعه از امکانات و خدمات شهری تسهیل شود.

مناسب سازی معابر ادامه دارد

حامد سلیمی، مدیرکل معماری و ساختمان سابق شهرداری تهران: علاوه بر اقداماتی که در ۳ سال گذشته در زمینه مناسب‌سازی معابر، بوستان‌ها و ساختمان‌های عمومی تهران برای توانیابان انجام شده، امسال با کمک جامعه معلولان در مجموع ۱۴۴۸ موقعیت پارکینگ در سطح شهر و در کنار مراکز شلوغ برای معلولان پیش‌بینی شد که این موضوع از لحاظ نحوه اجرا توسط معاونت ترافیک در دست بررسی است.

منبع: روزنامه همشهری