تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۰

گروه سیاسی: پس از کش و قوسی نه چندان آرام بین مهدی کروبی و علی لاریجانی، دبیر کل حزب اعتماد ملی و رئیس مجلس شورای اسلامی، بالاخره کمیته ویژه مجلس با کروبی دیدار کرد تا استناداتش را درباره وقوع آزارهای جنسی در بازداشتگاه‌ها بشنود.

مهدی کروبی چندی پیش در نامه‌ای به اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان رهبری، از وقوع آزارهای جنسی در بازداشتگاه‌ها ابراز نگرانی کرده بود، این ادعا را بلافاصله لاریجانی رئیس مجلس با استناد به گزارش‌های کمیته ویژه مجلس رد کرد اما در نامه نگاری‌های طرفین، بر دیدارهایی دو جانبه و بررسی استنادات توافق شد.

سخنگوی کمیته ویژه مجلس در حاشیه‌ جلسه علنی با اشاره به دیدار 3ساعته کمیته ویژه مجلس با کروبی گفت: جمعی از اعضای کمیته در این جلسه گزارشی از پیگیری‌های خود را به آقای کروبی ارائه کردند و به ایشان گفته شد بسیاری از موارد مد نظرشان در دستور کار کمیته است.

کاظم جلالی با اشاره به نامه اخیر کروبی به آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی که طی آن از آزار و شکنجه جنسی برخی بازداشت‌شدگان خبر داده بود، ادامه داد: از آقای کروبی پرسیده شد که آیا چنین کسانی شخصا به شما مراجعه کرده‌اند؟ و ایشان گفتند 4 نفر که مورد چنین آزارهایی قرار گرفته‌اند به او مراجعه کرده‌اند.

وی افزود: از کروبی پرسیده شده است که آیا او در مورد بروز چنین آزار و شکنجه‌هایی به قطعیت رسیده است یا نه و کروبی در پاسخ گفت: من به قطعیت نرسیده‌ام به همین دلیل در نامه‌ای که برای آقای هاشمی نوشته‌ام عنوان کرده‌ام که از نظر من این مسئله قطعی نیست اما چون آبروی نظام مطرح است باید این مسئله در مرجع و مکانی رسیدگی شود و صحت و سقم آن مورد بررسی قرار گیرد.

جلالی به گلایه کمیته ویژه از کروبی اشاره و خاطرنشان کرد: کاش ایشان پیش از علنی کردن نامه، موضوع را با کمیته ویژه مجلس یا مراجع قضایی مطرح می‌کرد که آقای کروبی گفتند: یکی از این موارد را به دستگاه قضایی معرفی کرده‌اند اما متأسفانه برخورد مناسبی با این فرد نشده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با اشاره به اینکه اعضای کمیته قصد دارند که با علی لاریجانی رئیس مجلس و صادق لاریجانی رئیس قوه‌ قضاییه دیدارهایی را انجام دهند تا کاملا این فضای اعتماد برای افراد به‌وجود آید، گفت: اگر این موارد واقعیت داشته باشد اراده جدی نظام و مقام معظم رهبری برخورد جدی با متخلفان است.

وی از ارائه گزارش دیدار با کروبی به رئیس قوه قضاییه در روزهای آینده خبر داد و افزود: ما پیشنهادهایی داریم که امیدواریم با طرح آنها با رئیس قوه‌ قضاییه به یک جمع‌بندی مناسبی برسیم.

جلالی در پاسخ به سؤالی عنوان کرد که کروبی هنوز افراد ذکر شده را به این کمیته معرفی نکرده است. وی گفت: قرار بر این شد که پس از مقدمات کار، این افراد معرفی شوند و مطالب خود را بیان کنند.

کمیته پیش داوری نکند

مهدی سنایی یکی از اعضای کمیته ویژه مجلس گفت: وقتی هدف از تشکیل این کمیته حل و فصل مسائل است، نباید اعضای کمیته پیش‌داوری کنند.وی این سخن را در پاسخ به سؤال خبرنگاری گفت که از او درباره تغییر مواضع اعضای کمیته ویژه قبل و پس از دیدار روز دوشنبه با کروبی، پرسید.

سنایی افزود: انتظار می‌رود کمیته ویژه در مقابل این موارد به شکلی اظهارنظر کند که به حل و فصل مسائل کمک کند تا میدانی برای بررسی مسائل باز شود.

گزارش قبل از تعطیلات

عضو کمیته‌ حقیقت‌یاب مجلس شورای اسلامی، درباره گزارشی که قرار است این کمیته تهیه کند، عنوان کرد: تلاش ما این است که تا قبل از تعطیلات بعدی مجلس این گزارش آماده شود.

حمیدرضا کاتوزیان، در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب گفت: البته در مورد اینکه این گزارش به چه شکلی قرائت شود و به چه نحو به مسئولان ذیربط ارائه شود، هنوز تصمیم‌گیری نشده، اما عزم ما این است که تا پیش از این تعطیلات این گزارش آماده و ارائه شود.

وی در ادامه با اشاره به شایعاتی درباره دفن اجساد تعدادی از بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات، افزود: این مطلب به ما هم منعکس شده و درصورت لزوم با تعدادی از نمایندگان مجلس از بهشت‌زهرا بازدید خواهیم کرد.

کاتوزیان خاطرنشان کرد: مطالبی در این زمینه از طریق افرادی که موضوع را مشاهده کرده‌اند و یا از طریق سایت‌های اینترنتی مطلع شده‌اند به ما منعکس شده است که ما این موضوع را تحت بررسی قرار دادیم.

وی با اشاره به اینکه این قضیه بین تعدادی از نمایندگان مطرح شده است، گفت: با تعدادی از نمایندگان صحبت کردیم و اگر لازم باشد از بهشت‌زهرا بازدید خواهیم کرد.