تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۸

میشه زار چیتگر با بیش از یک هکتار مساحت در فاز غربی بوستان چیتگر قرار دارد. اینجاتنها میشه زار پایتخت است که در سال ۸۱ احداث شد تا مکانی برای زندگی حیوانات باشد. هم اکنون در این مجموعه گونه‌های مختلف ازجمله جانوران در حال انقراض و کمیاب واصیل ایرانی نگهداری و مراقبت می‌شوند.

همشهری - سعیده مرادی: وسعت و گستردگی میشه زار و همچنین شرایط اقلیمی کوهپایه ای آن موجب شده در مدت زمانی که از احداث آن می گذرد، تعداد گونه های جانوری موجود در آن افزایش پیدا کند. هم اکنون این محوطه مکانی مناسب برای نگهداری انواع گونه‌های حیات وحش مانند گونه‌های مختلف خرگوش، طاووس، قوچ و میش است.

گونه‌های کمیاب جانوری در میشه‌زار چیتگر

موقعیت بوستان جنگلی چیتگر به دلیل قابلیت نگهداری و تکثیر گونه‌های پستانداران و پرندگان و قرارگیری در حاشیه شهر باعث شده تا میشه‌زار قوچ و میش لارستان در این بوستان با هدف نگهداری از گونه کمیاب قوچ و میش لارستانیکا راه‌اندازی شود. این میشه‌زار با امکاناتی مانند زیستگاه زمستانی و تابستانی حیوانات، آبشخور، انبار علوفه و فنس کشی‌های اطراف ساخته شده است. بر اساس قرارداد منعقد شده بین شهرداری منطقه ۲۲ با کانون تخصصی حیات وحش ایران، ۱۸ راس قوچ و میش وحشی به این میشه‌زارانتقال پیدا کرد.

از قرقاول تا سنجاب

این میشه زار با پوشش گیاهی درختان کاج، سرو و اقاقیا به گونه ای محصور شده که علاوه بر حفظ محیط زیست طبیعی و جذب گردشگر، به حفظ گونه‌های نادر و کمیاب حیات وحش کمک کرده است. البته حیوانات این میشه زار تنها به قوچ‌های مینیاتوری محدود نمی‌شود و در آن حیواناتی مانند لاما، شتر، اسبچه، الاغ، طاووس، قرقاول، مارال، بزهای کوهی، ملکه زنبورها، گوه‌هایی از روباه و سنجاب نیز زیست می‌کنند. گردش در این میشه‌زار با هماهنگی قبلی امکان‌پذیر است و معمولا همراه با گروه‌های طبیعت‌گردی انجام می‌شود.

بازدید از میشه‌زار رایگان است

استقرار دائمی دامپزشک همجوار با میشه زار نیز اطمینان شهروندان را از نظر سلامت بودن قوچ و میشهای موجود در این محیط فراهم می‌کند. همچنین بازدید از میشه زار بوستان جنگلی چیتگر در تمامی روزهای هفته بصورت رایگان برای شهروندان آزاد است.

نشانی:بزرگراه تهران-کرج، بعد از خروجی شهرک راه‌آهن

منبع: روزنامه همشهری