سالن‌های نمایش بعد از چند روز تعطیلی، از روز جمعه ۱۳ مهر، کارشان را آغاز خواهند کرد.

به گزارش همشهری آنلاین، صحنه‌های تئاتر تهران، بعد از یک وقفه چند روزه دوباره روشن خواهند شد. نمایش‌هایی که روی صحنه‌اند، هیچکدام کار کارگردانان مطرح نیستند، ‌اما در مورد بازیگران وضعیت متفاوت است. در بعضی از این نمایش‌ها چهرهای سینمایی حضور دارند و به واسطه آنها نمایش‌های پرفروشی هم هستند. از جمله پژمان جمشیدی و محسن در نمایش پپرونی برای دیکتاتور که در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه است. نکته جالب دیگر این است که به جز همین پپرونی برای دیکتاتور تقریبا تمام نمایش‌ها متن‌های نویسندگان ایرانی هستند.

تئاترشهر

در سالن اصلی تئاتر شهر «پپرونی برای دیکتاتور» تا ۲۶ مهرماه روی صحنه است. متن این نمایش را علی احمدی بر اساس فیلم فرانسوی «اسم» نوشته ماتیو دولاپرت و الکساندر دولاپتولیر نوشته و پدرش خسرو احمدی تهیه کننده آن است. در این نمایش خسرو ‌احمدی، رویا ‌میرعلمی، پژمان ‌جمشیدی، محسن ‌کیایی، حدیث بیابانگرد، علی ‌احمدی بازی می‌کنند و فریده ‌سپاه ‌منصور به صورت ویدیویی در آن حضور دارد.

در سالن چهارسو نمایش «سگ نگهبان و درختی در باغ» با نویسندگی آرام محضری و کارگردانی سعید ذهنی در حال اجراست. در این نمایش صحرا ‌اسدالهی و احمد نیکپور بازی می‌کنند و داستان آن در باره نویسنده ای است که قصد دارد یکی از داستان‌های قدیمی‌ خود را برای چاپ در مجله ارائه دهد. او که به شهرت رسیده شروع به نقد خود می‌کند و این فرایند ذهنی منجر به پایان بندی جدیدی برای داستان می‌شود. سگ نگهبان و درختی در باغ تا اول آبان روی صحنه است.

نمایش دیگری که در سالن چهارسو اجرا می‌شود، «فالش» با کارگردنی کامران ‌شهلایی و محمد لارتی است و سام ‌کبودوند، سعیده رودبارکی، آرزو ‌کریمی‌زند و کیمیا ‌خلج در آن بازی می‌کنند.

در سالن سایه هم نمایش «خروس لاری» ‌ روی صحنه است. نویسنده متن این نمایش مهدی زندیه و کارگردان آن حسین ‌دیردار است. خروس لاری داستان دختری از یک خانواده شهرستانی است که در تهران درس می‌خوانده و حالا به شهرستان خودش برگشته و عقایدش تغییر کرده است. این باعث دعوای برادر دختر و برادر نامزد سابق او می‌شود. محمد ‌ولی ‌فروتن، مرضیه ‌صدرایی، مریم ‌مشهور، فاطمه رحمانی، بیتا ‌طایی، علیرضا ‌گیلوری، علیرضا سعادتی و یعقوب ‌صباحی بازیگران این نمایش هستند.

در سالن قشقایی سه نمایش در حال اجرا هستند. رومئو و ژولیت نوشته باقر سروش و با کارگردانی شهروز دل افکار از امروز ۱۱ مهر قرار بوده اجراهایش را شروع کند که این اتفاق از جمعه خواهد افتاد. در این نمایش به جز خود شهروز دل‌افکار سحر ‌عبدالملکی، رضا ‌جهانگیری، مریم ‌برومند، محمدحسین ‌معتمدی، اشکان ‌سرمد، امیر حسین قلی پور، محمدحسین ‌بیات، عرشیا چاکر الحسینی، هومان ‌زمانی، عرفان ‌توکلی، صدف ‌خاقان، امین ‌فقیه، الهه ‌احمدزاده، مهرداد ‌حسین ‌پور، یگانه ‌اصغری، زهرا ‌بافنده، حمیدرضا ‌اصغری، حانیه ‌صفائی و علیرضا ‌ناظری بازی می‌کنند. «گور پلاس» هم نمایش دیگری است که از جمعه در همین سالن روی صحنه می‌رود. نویسنده این نمایش وهاب مهربان و شهاب ‌مهربان هستند و شهاب مهربان آن را کارگردانی کرده است. داریوش ‌رشادت، الهام اخوان، مهدی ‌یگانه، میلاد ‌مرادی، پرتو ‌مهر و رحمان یاوری از بازیگران این نمایش هستند.

سالن قشقایی هم از ۲۷ شهریور محل اجرای نمایش لباسی برای میهمانی بوده است. متن این نمایش از محمد رحمانیان است که با نگاهی به نمایشنامه دعوت از غلامحسین ساعدی آن را نوشته و در اواخر دهه هفتاد آن را با بازی نگار عابدی و مهتاب نصیرپور اجرا کرده بود. این نمایشنامه حالا با کارگردانی آرزو ‌خانی و بازی زهره ‌محمودی و یاسمن ‌گرکانی روی صحنه است.

تماشاخانه ایرانشهر ‌

سالن ‌استاد ‌ناظرزاده ‌کرمانی از ۸ مهر نمایش «ترانه‌های تِب: داستانی عبرت آموز برای خوابیدن کودکان امروز» را روی صحنه دارد. این نمایش نوشته و کار ایوب آقاخانی است و محسن ‌بهرامی، سپیده نور صالحی، سحر ‌محمدزاده، درسا ‌زرین و مهلا ‌حسینی بازیگران آن هستند. این نمایش اقتباسی از نمایشنامه ادیپ است.

در سالن استاد سمندریان این تماشاخانه هم نمایش «جزیره لؤلؤ» از جمعه ۱۳ مهر اجراهایش را شروع می‌کند. این نمایش، ‌ کار نیمه تمام آتیلا پسیانی است که حالا ستاره پسیانی آن را ادامه داده و روی صحنه برده است. جزیره لؤلؤ اقتباسی آزاد از رمان «جزیره گنج» نوشته رابرت لویی استیونسن است و آرش نعیمیان و خسرو ‌پسیانی متن آن را نوشته‌اند. ملودی ‌آرام ‌نیا، خسرو ‌پسیانی، نوید ‌جهانزاده، الناز ‌حبیبی، مهدی ‌حسینی ‌نیا، روح‌الله حق‌گوی‌لسان، پویا ‌سعیدی، کاظم ‌سیاحی، ناز ‌شادمان، مهدی صدر و فاطمه ‌نقوی بازیگران این نمایش هستند.

خانه ‌هنرمندان ‌

«فلو» نمایشی است که از ۸ مهر با تهیه کنندگی سیما تیرانداز در سالن انتظامی‌خانه هنرمندان روی صحنه رفته است. متن ای لؤلؤ ن نمایش را علی ‌ریاحی نوشته و آن را همراه فاطمه محمدعلی کارگردانی کرده است. ‌محمدعلی، علی ‌میرابی، یگانه محمدی، شایان ‌فصیح ‌زاده، هومان ‌دیلمی‌و ساحل ‌شفیعی ‌مهریار بازیگران این نمایش هستند. نمایش دیگری که در همین سالن روی اجرا می‌شود، پرنده شیرین جوانی است. متن این نمایش نوشته تنسی ویلیامز است و حسن عسگری آن را کارگردانی کرده است. بازیگران هم رضا ‌افشار، نیلوفر بزرگی، سمیه مولایی، نازنین ‌نادرپور، دلسا ‌کریم ‌زاده، شهریار ‌کنعانی، امین مقدم، سعیدهاشمی، حمید رضا حاجی محمد زاده، شیوا کوش کانی، یگانه عطار علیایی، علی آل حبیب، حامد سلیمی، امیر حسین، علی امام علی پور و امیرحسین ‌موسوی هستند.

در فضای باز خانه هنرمندان هم نمایش «سیاتش» کار محمود دهقان هراتی اجرا خواهد شد. در این نمایش از تکنیک وایانگ کولیت کلانتان، یکی از شیوه‌های نمایش سایه مالزی، استفاده شده و همزمان از تکنیک‌های نمایش ایرانی هم بهره برده شده است.

تماشاخانه ‌سنگلج

«مبارک و خاتون پرده نشین» از ۲۵ شهریور در تماشاخانه سنگلج روی صحنه رفته و تا ۲۱ مهر ماه به اجراهایش ادامه می‌دهد. نویسنده متن این نمایش داوود ‌فتحعلی ‌بیگی و کارگردان آن علی طربی است. مهدی وثوقی راد، علی ‌طربی، علی ‌باهری، زکیه ‌سیف، محمدرضا ‌صفری، محمدمحسن ‌شفیعی، مریم ‌مهریان و حسین ‌اسدی بازیگران این نمایش هستند.

فرهنگسرای نیاوران

هادی مرزبان که تا امروز بسیاری از متن های اکبر رادی را روی صحنه برده، این بار هم نمایش باغ شب نمای ما را در فرهنگسرای نیاوران در حال اجرا دارد. این نمایش زندگی ناصرالدین شاه را تا قتل در حرم شاه عبدالعظیم روایت می کند. بازیگران نمایش عبارتند از ایرج ‌راد، فرزانه ‌کابلی، عباس توفیقی، فرشید صمدی پور، آیه قبادیان، سید حسام الدین قریشی، علی ‌بیکی، سپیده آرمان، ستاره ‌آقائی، علی یارلو، شاهین ‌علیپور، حمیدرضا ژاله، کسرا ریاحی وفا، محمد حسین بلوکات، لیدا ‌معتمد، گلریز ابراهیم، آرش ‌لازمی‌زاده، محمدرضا خلج، امیرحسین رستم خانی، امیر رضا محرابی، بهروز بختیاری مهر، غزال سیاح، محمدحسین ‌اسحاقی، محمد فلسفی، نیما حسینی علائی

منبع: همشهری آنلاین