کمتر از ۵ ماه به چهل وسومین جشنواره فیلم فجر باقیمانده و این در حالی است که بیش از ۴۰ فیلم سینمایی در ترافیک اکران مانده اند.

همشهری آنلاین: کمتر از ۵‌ماه به برگزاری جشنواره فیلم فجر باقیمانده، چهل‌وسومین دوره از جشنواره‌ای که محمد خزاعی دبیری‌اش را برعهده دارد و باید دید با آمدن رئیس جدید سازمان سینمایی قرار است چه تصمیماتی گرفته شود.
* بیشتر از ۱۵فیلم که در جشنواره فجر پارسال به نمایش درآمدند هنوز اکران عمومی ندارند و البته برای بعضی از فیلم‌ها پروانه نمایش صادر شده و باید دید در ماه‌های باقیمانده چه تعداد فیلم از ترافیک اکران عبور می‌کنند و چه فیلم‌هایی به نمایش درمی‌آید.
* اگرچه در هفته‌های اخیر شوراهای صدور پروانه فیلم‌ها تا زمان استقرار مدیریت جدید تعطیل شده است اما در یکی دوماه گذشته برای تعدادی فیلم پروانه نمایش صادر شده است که به بیش از ۴۰ می‌رسند.
* در میان فیلم‌هایی که پروانه نمایش آنها صادر شده چند فیلم توقیفی سال‌های گذشته دیده می‌شود، «سینما متروپل» به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر که در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و در سه رشته سیمرغ جشنواره را دریافت کرد. «مسیح پسر مریم» علی جعفرآبادی و تهیه کنندگی مهدی جعفری و «غیبت موجه» به کارگردانی عباس رافعی که پروانه نمایش گرفتند.


* «صبحانه با زرافه‌ها» سروش صحت، «تابستان همان سال» محمود کلاری، «باغ کیانوش» رضا کشاورز، «صبح اعدام» بهروز افخمی، «میرو» حسین ریگی، «نپتون» محمدابراهیم غفاریان، «دست ناپیدا» انسیه شاه‌حسینی، «نبودنت» کاوه سجادی‌حسینی و «معجزه پروین» محمدرضا ورزی از دیگر فیلم‌هایی است که در جشنواره به نمایش درآمدند و به تازگی مجوز اکران خود را گرفتند.
* «احمد» امیرعباس ربیعی، «مجنون» مهدی شاه محمدی، «بهشت تبهکاران» جعفری جوزانی، «دروغ‌های زیبا» مرتضی آتش زمزم و «دو روز دیرتر» اصغر نعیمی از دیگر فیلم‌هایی است که در صف اکران قرار دارند.


* همچنین ۳۲فیلم سینمایی که از قبل پروانه نمایش خود را گرفتند همچنان در صف اکران قرار دارند که می‌توان به «مهمانی از کارائیب» به کارگردانی بهزاد فراهانی، «شنگول و منگول» به کارگردانی داریوش دالوند، «کوکتل مولوتوف» به کارگردانی حسین امیری، «خانه ارواح» به کارگردانی کیارش اسدی‌زاده، «رکسانا» به کارگردانی پرویز شهبازی، «عزیز» به کارگردانی مجید توکلی، «عموزادگان» به کارگردانی دانش اقباشاوی، «مرد عینکی» به کارگردانی کریم محمدامینی، «عینک قرمز» به کارگردانی حسین مهکام، «آقای گل» به کارگردانی بیژن شیرمز، «۷۰۳۰» به‌کارگردانی بهرام افشاری اشاره کرد.
* البته تیزرهای تبلیغاتی برخی از فیلم در شبکه‌های ماهواره‌ای پخش می‌شود که مشخص است این فیلم‌ها به‌زودی اکران‌شان شروع خواهد شد. فیلم‌های «۷۰۳۰»، «کوکتل مولوتوف» و «صبحانه با زرافه‌ها» و همچنین «سینما متروپل» احتمالا تا یکی‌دوماه آینده روانه سینماها می‌شوند.
* در کنار اینها، فیلم‌های «وابل» تورج اصلانی، «۲۸۸۸» و «سینما شهر قصه» از کیوان علی‌محمدی و علی‌اکبر حیدری، «شبگرد» فرزاد مؤتمن و «هفت بهار نارنج» فرشاد گل‌سفیدی هم بدون اکران مانده‌اند.


* فیلم‌های «شیشلیک» محمدحسین مهدویان، «علت مرگ: نامعلوم» علی زرنگار و «قاتل و وحشی» حمید نعمت‌الله همچنان در توقیف به‌سر می‌برند.

منبع: همشهری آنلاین