تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۷

ماسک سفیده تخم مرغ برای سفت کردن و تقویت پوست، کاهش چربی اضافی و اثرات ضد پیری به وفور استفاده می‌شود. پروتئین‌های موجود سفید تخم مرغ می‌توانند به طور موقت پوست را سفت کنند.

این موضوع باعث کاهش خطوط ریز و چین و چروک می‌شود. در حالی که این ماسک جوش‌های سرسیاه را از بین نمی‌برد، ولی با تمیز نگه داشتن صورت و تغذیه پوست، احتمال ایجاد جوش به حداقل می‌رسد؛ اما برای اینکه از مزایای کامل ماسک سفیده تخم مرغ بهره مند شوید، بهتر است طرز تهیه آن را یاد بگیرید. در این مقاله از «همشهری آنلاین» به نحوه تهیه و خواص این ماسک اشاره می‌کنیم.

ماسک سفیده تخم مرغ چیست؟

ماسک صورت سفیده تخم مرغ همان چیزی که از نامش مشخص است. این ماسک با استفاده از سفید تخم مرغ تهیه می‌شود. در حالی که زرده تخم مرغ مقدار زیادی چربی سالم مغذی دارد، سفیده بیشتر از پروتئین و آب ساخته شده است. به دلیل محتوای بالای آب سفیده تصور می‌شود که قدرت آبرسانی خوبی برای پوست‌های خشک دارد. سفیده تخم مرغ عمدتاً از آب (حدود 90 درصد) تشکیل شده است که مابقی پروتئین‌هایی هستند که در آن حل می‌شوند.

پروتئین‌های موجود در سفیده تخم مرغ شامل آلبومین‌ها، موکوپروتئین‌ها و گلوبولین‌ها هستند. پروتئین اصلی سفیده تخم مرغ اووالبومین نام دارد که تقریباً 55 درصد کل پروتئین را تشکیل می‌دهد. برخلاف زرده که سرشار از چربی است، سفیده تخم مرغ تقریباً فاقد چربی و کمتر از یک درصد کربوهیدرات است. به همین دلیل، سفیده می‌تواند برای تهیه ماسک صورت استفاده شود و مزایای زیادی را برای پوست ارائه دهد.

بیشتر بخوانید: بهترین ماسک صورت برای بعد از اصلاح چیست؟

چرا از ماسک سفیده تخم مرغ استفاده می‌کنیم؟

ماسک صورت سفیده تخم مرغ می‌توانید در درمان چندین مشکل پوستی مانند آکنه، جای زخم، لکه‌های تیره، پوست خشک، پوست چرب و علائم پیری (خطوط ریز، چین و چروک و غیره) موثر باشد. این ماسک همچنین برای درخشندگی و افزایش شفافیت پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، در ادامه به فواید ماسک صورت سفیده تخم مرغ اشاره می‌کنیم:

قدرت آبرسانی و هیدراتاسیون پوست

یکی از مزایای این ماسک، توانایی آن در افزایش رطوبت پوست است. پروتئین‌های موجود در ماسک صورت سفیده تخم مرغ ممکن است به عنوان مرطوب کننده عمل کنند. عامل مرطوب کننده یک ماده جاذب رطوبت است که ساختار مولکولی آن از چندین گروه آبدوست مانند گروه‌های هیدروکسیل (OH) یا گروه‌های آمین (NH2) تشکیل شده است. پروتئین اووالبومین مانند دیگر پروتئین‌های موجود در سفیده تخم مرغ در ساختار شیمیایی خود هر دو گروه OH و NH2 را دارد. گروه‌های OH و NH پیوند هیدروژنی با آب دارند و آب را روی پوست نگه می‌دارند. عامل مرطوب کننده سرعت تبخیر آب را کاهش می‌دهند و پوست را برای مدت زمان بیشتری هیدراته می‌کنند.

قدرت نرم کنندگی بسیار مطلوب

ماسک سفیده تخم مرغ قدرت نرم کنندگی زیادی دارد. وقتی این ماسک را روی پوست خود قرار می‌دهید، پروتئین‌های موجود در سفیده تخم مرغ یک لایه نازک تشکیل می‌دهند که سطح پوست را سفت و صاف می‌کنند. این یک اثر سفت کننده فوری ایجاد می‌کند که به کاهش ظاهر خطوط ریز کمک کرده و به پوست بافت صاف‌تری می‌بخشد. همانطور که ماسک خشک می‌شود، چربی اضافی و ناخالصی‌های پوست را جذب می‌کند و به آن احساس تازگی، نرمی و لطافت بیشتری می‌بخشد. نتیجه نهایی پوستی است به طور قابل توجهی نرم‌تر از قبل شده است.

تامین پروتئین مورد نیاز پوست

سفیده تخم مرغ منبع غنی آلبومین است. آلبومین پروتئینی است می‌تواند مزایای زیادی برای پوست صورت داشته باشد. هنگامی که سفیده در ماسک استفاده می‌شود، این پروتئین‌ها به ترمیم و بازسازی سلول‌های پوست کمک می‌کنند. پروتئین‌ها همچنین از تولید کلاژن حمایت می‌کنند. کلاژن سازی برای حفظ حالت ارتجاعی و ظاهر جوان پوست ضروری است. ماسک سفیده تخم مرغ با ارائه این پروتئین ضروری به تغذیه کلی پوست کمک می‌کند و در سفتی، صافی و مرطوب ماندن پوست موثر است.

از بین بردن باکتری‌های مولد آکنه

یکی دیگر از مزایای ماسک صورت سفیده تخم مرغ، فعالیت ضد باکتریایی آن است که به دلیل پروتئینی به نام لیزوزیم اتفاق میفتد. لیزوزیم می‌تواند دیواره برخی از باکتری‌ها را تخریب کند. پروپیونی باکتریوم آکنه نوعی باکتری است که باعث ایجاد آکنه می‌شود.

دقیقاً زمانی که منافذ پوست با چربی و سلول‌های مرده پوست بسته می‌شوند، این باکتری‌ها فعال خواهند شد. از آنجایی که پروتئین لیزوزیم موجود در سفیده تخم مرغ می‌تواند پروپیونی باکتریوم آکنه را از بین ببرد، یک ماسک صورت سفیده تخم مرغ می‌تواند به جلوگیری از ایجاد جوش کمک کند. این ماسک می‌تواند احتمال مسدود شدن منافذ را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ۱۰ ماسک صورت با زردچوبه برای داشتن پوستی سالم و شفاف

کاهش میزان چین و چروک

از آنجایی که پروتئین‌های موجود در ماسک سفیده تخم مرغ می‌توانند به حفظ رطوبت به پوست کمک کنند، ممکن است به مزایای موقت ضد پیری نیز منجر شوند. بدین دلیل که آبرسانی بیشتر به طور موثر پوست را حجیم می‌کند و خطوط ریز و چین و چروک‌ها را کاهش می‌دهند. با این حال، این اثر گذرا است و به محض کاهش رطوبت در پوست، خطوط ریز و چین و چروک‌ها به حالت قبل خود باز می‌گردند. به همین دلیل می‌توان از ماسک صورت سفیده تخم مرغ برای ایجاد یک اثر سفت کننده موقت استفاده کرد یا آن را در یک روتین مراقبت از پوست روزانه گنجاند.

طرز تهیه ماسک سفیده تخم مرغ در خانه

مواد لازم

مقدار

سفیده تخم مرغ

یک عدد

آب لیمو

½ قاشق چایخوری

عسل خام

یک قاشق چایخوری

  • زمان آماده سازی: 3 دقیقه
  • زمان تهیه: 15 دقیقه
  • زمان کل: 18 دقیقه

دستور تهیه این ماسک صورت با جدا کردن زرده از سفیده تخم مرغ شروع می‌شود. پس از جدا شدن اجزای تخم مرغ، سفید را با آب لیمو و عسل خام در یک کاسه مخلوط کنید. اکنون ماسک شما آماده است و می‌توانید از آن استفاده کنید.

نکاتی برای تهیه یک ماسک با کیفیت

در ادامه به چند نکته مهم در تهیه ماسک سفیده تخم مرغ اشاره می‌کنیم:

  • برای اثربخشی بیشتر ماسک از تخم مرغ تازه استفاده کنید.
  • از وارد شدن زرده به سفیده‌ها خودداری کنید.
  • سفیده تخم مرغ را کاملا با مواد دیگر همزن بزنید تا کف کند.
  • یک قاشق چایخوری عسل می‌تواند پوست شما را مرطوب و تسکین دهد.
  • چند قطره آب لیمو می‌تواند به کاهش چربی و روشن شدن پوست کمک کند.
  • برای جذب بهتر مواد داخل ماسک، صورت خود را تمیز و خشک کنید.
  • قبل از شستشو با آب ولرم، اجازه دهید ماسک کاملاً روی پوست خشک شود.

نحوه استفاده از ماسک سفیده تخم مرغ

مراحل استفاده از ماسک صورت سفیده تخم مرغ عبارتند از:

  1. ابتدا پوست صورت خود را با یک شوینده ملایم تمیز کنید.
  2. سپس مخلوط را با نوک انگشتان یا کاردک مخصوص ماسک صورت به طور یکنواخت روی پوست پخش کنید.
  3. بگذارید ماسک به مدت 10 تا 20 دقیقه روی صورت بماند.
  4. صورت خود را بعد از خشک شدن ماسک با آب سرد بشویید.
  5. در نهایت از یک مرطوب کننده ملایم استفاده کنید.

نکته: باقیمانده مخلوط را در یخچال بگذارید و ظرف یک یا دو روز بعد استفاده کنید.

عوارض احتمالی ماسک سفیده تخم مرغ

اگر بیماری‌های پوستی مانند اگزما، روزاسه یا پوست خشک یا تحریک شده دارید، ممکن است سفیده تخم ‌مرغ برای شما مناسب نباشد. شما همیشه می‌توانید یک تست پچ انجام دهید. کمی سفیده تخم مرغ را روی ناحیه کوچکی از پوست صورت خود قرار دهید. بعد از 15 دقیقه آن را با آب گرم بشویید و سپس هرگونه قرمزی، خارش یا تحریک را بررسی کنید.

همچنین توصیه می‌کنیم حتما به منبع تولید تخم مرغ توجه کید. تخم مرغ‌های کارخانه‌ای ممکن است باکتری سالمونلا باشند. در مجموع، ماسک سفید تخم مرغ برای اکثر افراد هیچ عوارضی ندارد.

بیشتر بخوانید: ترتیب اصولی استفاده از محصولات پوستی

کلام آخر

سفیده تخم مرغ حاوی پروتئین‌های مفیدی است که می‌تواند میزان آبرسانی پوست را افزایش دهد، باکتری‌های ایجاد کننده آکنه را از بین ببرد و فواید موقتی ضد پیری مانند سفت کردن پوست را ارائه دهد. در حالی که ماسک سفیده تخم مرغ ممکن است برای پوست شما مفید باشد، بهتر است به یاد داشته باشید که این ماسک به تنهایی مشکلات پوستی شما را حل نمی‌کند.

اگر مشکل خاصی دارید، ابتدا باید به پزشک مراجعه کنید. ماسک صورت سفیده تخم مرغ یک درمان موقت و تکمیل کننده است. اگر در هفته چند بار از این ماسک استفاده کنید، اثرات آن را در بهبود درخشندگی، شفافیت و صاف شدن پوست خود خواهید دید.