گروه علمی فرهنگی: بودجه پژوهشی سال 86 ،‌ رقمی معادل 43/1 رشد ناخالص ملی خواهد بود.

به گزارش همشهری، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه دوازدهمین نشست کمیسیون دایمی شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت: بر اساس برنامه چهارم توسعه کشور سهم بودجه پژوهشی از تولید ناخالص ملی باید به سه درصد برسد که مقام معظم رهبری نیز تاکنون بر روی آن تاکید کرده‌اند و تحقق نیافتن این مساله را خلاف قانون دانسته‌اند. 

منصور کبگانیان  افزود: در اولین تذکرات مقام معظم رهبری، ما کارگروهی را برای بررسی ماهیت پژوهشی در سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها تشکیل دادیم، اما متاسفانه در هر سازمانی، تعریف جدایی از بودجه تحقیقاتی وجود داشت که همین امر موجب بروز اختلاف نظر می‌شد.

وی با اشاره به این‌که در کمیسیون دایمی شورای عالی علوم، تحقیقات، 40نماینده از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف کشور حضور دارند، اظهار کرد: در این کمیسیون موفق شدیم به تعریف واحدی از ماهیت بودجه پژوهشی برسیم و از آنجا که باید تا پایان برنامه چهارم توسعه کشور به سه درصد برسیم توانستیم یک ترکیب قطعی از رشد بودجه پژوهشی کشور را محاسبه کنیم.

دبیر کمیسیون دایمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه گفت: در این کمیسیون رقمی معادل 43/1 GDP (تولید ناخالص ملی) برای بودجه پژوهشی سال 1386 به تصویب رسید و از آنجا که پیش‌بینی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای تولید ناخالص ملی کشور در حدود 207 هزار میلیارد تومان است بودجه پژوهشی سال 86 رقمی بالای دو هزار و 900 میلیارد تومان خواهد بود.

معاون پژوهشی وزارت علوم با بیان این مطلب که بودجه پژوهشی در سال 85 نسبت به سال قبل تنزل داشت افزود: این مسئله ضربه به تحقیقات کشور بود و سبب شد تا توان پژوهشی کشور کم شود.

وی در ادامه با اشاره به نقشه جامع علمی کشور از مطالبات مقام معظم رهبری است گفت: کار جدی و حرفه‌ای برای تهیه این نقشه آغاز شده و در آذرماه سند توسعه علمی کشور در قالب اولیه این نقشه ارایه می‌شود.

گفتنی است، بودجه سال 85، بدون در نظر گرفتن درآمدهای دولتی و درآمدهای اختصاصی 51/0 درصد بود که 1/0 هم درآمدهای شرکت‌های دولتی و سه صدم درصد درآمدهای اختصاصی به آن اضافه شد که روی هم رفته این بودجه 64/0 درصد شد.